TÄNÄÄN tiimiajalla kokoontui Auroran ops-tiimi: Johanna Raija, Seija, Sirpa ja minä starttaamaan kevään ops-prosessia. Mitä kaikkea on nyt tehtävä?
Löysimme minusta mainion alustavan työnjaon:
(1) Johanna siirtää vanhat tekstit Wilmaan parin viikon aikana, noin 1,5 tuntia päivässä.
Kävin antamassa hänelle siihen oikeudet. Samalla huomaisin, että osa otsikoista onkin suljettuja (ts. en keksi, miten niihin saa tekstiä esim. tietostrategia).
(2) Sirpa kokoaa sopivat kokonaisuudet, esim. 14 kpl, joiden avulla uudet sisällöt käsitellään. Nuo kokonaisuudet jaetaan sitten ops-tiimin jäsenten valmisteltaviksi ja vedettäviksi. Pyrimme käsittelemään viikkojen 14-20 YT-istunnoissa ja osittain tiimiaikoina aina 2-3 osiota. Vastuuhenkilö tuottaa myös keskustelujen pohjalta tekstin (vastaukset kysymyksiin) ja pudottaa sen Wilmaan oikeaan kohtaan.
(3) Kokonaisuuden/osion käsittelyyn suunnitellaan tietty rakenne, jossa avataan sisältöä, kuvataan toisista kouluista löytämiämme hyviä käytäntöjä, käydään läpi koulutyötä tukevia ops-kysymyksiä (ei ollut vielä Wilmassa) ja tuotetaan vastauksia (tekstiä). Learning Cafe- tyyppisissä työtavoissa ops-tiimin jäsenet ovat vaihtuvien ryhmien vetäjiä. Lähdemme siitä, että emme luetuta opettajilla tekstejä.
(4) Ensi viikolla hyväksymme kokonaisuudet, jaamme vastuut ja aloitamme osioiden valmistelun. Joka ops-session jälkeen tiimi kokoontuu kokoamaan kokemukset.
(5) Perjantaina tsekkaamme vielä ensi viikon maanantain Kick-off-tilaisuuden juonen. Siihen mennessä on osattava kirkastaa prosessin suurimmat muutokset. Ensituntumalla niitä ovat meistä ainakin: a) uudenlainen käsitys opetuksesta b) uudenlainen tapa tukea oppilaita.
Muuten(kin) tiivis päivä
Koulurakennuksen terveystarkastus vei parisen tuntia. Tarkastaja teki tarkasti muistiinpanoja. Jäämme jännityksellä odottamaan raporttia. Sen hän vinkkasi, että remonttia ei saa hänestä enää yhtään lykätä. Omasta porukasta oli kohtuullinen osa tänään poissa. Tilalle saimme kaksi vierasta Rovaniemeltä.
Löysimme minusta mainion alustavan työnjaon:
(1) Johanna siirtää vanhat tekstit Wilmaan parin viikon aikana, noin 1,5 tuntia päivässä.
Kävin antamassa hänelle siihen oikeudet. Samalla huomaisin, että osa otsikoista onkin suljettuja (ts. en keksi, miten niihin saa tekstiä esim. tietostrategia).
(2) Sirpa kokoaa sopivat kokonaisuudet, esim. 14 kpl, joiden avulla uudet sisällöt käsitellään. Nuo kokonaisuudet jaetaan sitten ops-tiimin jäsenten valmisteltaviksi ja vedettäviksi. Pyrimme käsittelemään viikkojen 14-20 YT-istunnoissa ja osittain tiimiaikoina aina 2-3 osiota. Vastuuhenkilö tuottaa myös keskustelujen pohjalta tekstin (vastaukset kysymyksiin) ja pudottaa sen Wilmaan oikeaan kohtaan.
(3) Kokonaisuuden/osion käsittelyyn suunnitellaan tietty rakenne, jossa avataan sisältöä, kuvataan toisista kouluista löytämiämme hyviä käytäntöjä, käydään läpi koulutyötä tukevia ops-kysymyksiä (ei ollut vielä Wilmassa) ja tuotetaan vastauksia (tekstiä). Learning Cafe- tyyppisissä työtavoissa ops-tiimin jäsenet ovat vaihtuvien ryhmien vetäjiä. Lähdemme siitä, että emme luetuta opettajilla tekstejä.
(4) Ensi viikolla hyväksymme kokonaisuudet, jaamme vastuut ja aloitamme osioiden valmistelun. Joka ops-session jälkeen tiimi kokoontuu kokoamaan kokemukset.
(5) Perjantaina tsekkaamme vielä ensi viikon maanantain Kick-off-tilaisuuden juonen. Siihen mennessä on osattava kirkastaa prosessin suurimmat muutokset. Ensituntumalla niitä ovat meistä ainakin: a) uudenlainen käsitys opetuksesta b) uudenlainen tapa tukea oppilaita.
Muuten(kin) tiivis päivä
Koulurakennuksen terveystarkastus vei parisen tuntia. Tarkastaja teki tarkasti muistiinpanoja. Jäämme jännityksellä odottamaan raporttia. Sen hän vinkkasi, että remonttia ei saa hänestä enää yhtään lykätä. Omasta porukasta oli kohtuullinen osa tänään poissa. Tilalle saimme kaksi vierasta Rovaniemeltä.
Ei kommentteja:
Lähetä kommentti