Kirjoja

Kirjoja

torstaina, toukokuuta 24, 2018

Viisas mies kertoi, kuinka pisa-tulokset saadaan nousuun. Ilmaiseksi.

WARNING. Puolipakina

TAPASIN eilen viisaan miehen, joka on ytimessä, kun on puhe Pisa-tuloksista ja niiden laskusta Suomessa. Koska en muistanut pyytää lupaa näiden ajatusten kertomiseen,  en käytä hänen nimeään. Olkoon vain viisas mies.

Jos vuosia sitten hän oli sitä mieltä, että Suomen (silloin) muita paremmat tulokset selittyivät sillä, että suomalaisoppilaat tekivät tehtävät tosissaan. He "tarttuivat kynään".
– Suomalainen opettaja osaa jakaa koepaperit, hän avasi. Opettaja  järjestää istumajärjestykset koemaisesti  ja  luo ilmapiirin/tunnelman, että testi on osa koulunkäyntitoimintaa ja se kuuluu tehdä niin hyvin kuin osaa.

Kaikkialla ei ollut noin.

JA Suomen kohtuulliseen tuloslaskuunkin viisas mies selittää johtuvan vastaavasti siitä, että enää ei tartuta yhtä tomerasti kynään. Eikä  muuten voikaan, sillä nykyään Pisa-tehtävät ovat sähköisiä. Kun niitä tehdään tabletilla tms. ilmapiiri ei enää olekaan koulukoemainen. Opettajakaan ei enää ohjeista totuttuun tapaan. Tabletilla ollaan kuin vapaa-ajalla. E_V_V_K.

Viisaalla miehellä  oli jopa tutkittua, empiiristä tietoa siitä, että sähköisessä vastaustavassa  osaamisesta saadaan heikommat tulokset. Erässä koulusuoriutuskokeessa oli mukana kolme koulua. Koulussa A  jaettiin koepaperi, koulussa B samat tehtävät tehtiin sähköisesti ja koulussa C puolet sai koepaperit ja puolet vastasi sähköisesti.  Tulokset olivat mielenkiintoista. Kouluissa A ja C saatiin selvästi paremmat tulokset kuin koulussa B. Tuskin itse kouluissa oli eroa.
– Koulussa C opettaja jakoi koepaperit- ja suurella todennäköisyydellä hän loi samanlaisen vastausilmapiirin myös sille puolikkaalle, joka sai sähköiset tehtävät.

Viisas mies oli myös sitä mieltä, että nopein keino nostaa tuloksia on palauttaa koulumaisuus koejärjestelyihin.  Entäpä, jos rehtori valvoisikin Pisa-testin? Entäpä jos hän antaisi ohjeet sähköisiin tehtäviin assertiivisesti ja omalla auktoriteetillaansanoisi, että vaikka tämä testi ei vaikuta numeroihin...
–... nämä tehtävät  kuuluu  tehdä niin hyvin kuin osaa.

LINKKI viisaan miehen edelliseen kohtaamiseen:
http://pedagogiikkaa.blogspot.fi/2017/01/viisas-mies-kertoi-miksi-pisa-tulokset.html

Ei kommentteja: