NÄINÄ aikoina, kun yleissivistävä koulu on pitkälti alistettu työelämän hyötyvaatimuksille, oli ihanan retroa lukea emeritusprofessori Juhani Aaltolan kirjoitus Senioriopettaja-lehdestä 1/2018. Otsikko kuului: Opettaja vaikuttajana. Sivistyksen suuri haaste.
Paremmin mediassa Laura Huhtasaaren kiistellyn gradun hyväksyjänä tunnettu Aaltola kiteyttää yhdelle aukemalle upean mission: Opettajan tehtävä on rakentaa ja ylläpitää sivistystä.
JUTUN paras osa tiivistys sivistyksestä. Sivistys on (paljon) enemmän kuin vain ns. yleissivistävissä oppiaineissa hankitut tiedot ja taidot. Sivistys on ihmisyyttä. Kasvatustavoite ihmiseksi kasvaminen siis tarkoittaa nimenomaan sivistymistä.
Sivistyksessä on kyse sekä yksilön että yhteiskunnan hyvästä - ei siis vain hyödystä. Sivistyksessä voi nähdä Aaltolan mukaan kolme ulottuvuutta (kolme inhimillisyyden runkotekijää): totuudellisuus 2. esteettisyys ja 3. eettisyys. (Upea tiivistys, eikö?)
Totuudellisuus
Totuuden puhuminen on keskeinen perusarvomme. Totuudellisuus kytkeytyy itsetuntemukseen ja kykyymme arvioida omaa ajatteluamme ja toimintaamme myös krittiisesti. Sivistys on johdonmukaisuutta. Sivistynyt kykenee näihin.
Esteettisyys
Esteettisyys kytkeytyy kauneuden ymmärtämiseen ja taiteen harjoittamiseen.Taiteen harjoittaminen vapauttaa meidät näkemään ja kokemaan erilaisia elämänilmiöitä ja totuudellisuuden vivahteita.
Esteettinen harjaantuminen voi Aaltolan mukaan avata portteja ymmärtämiseen ja empatiaan.
Eettisyys
Eettisyys on sitoutumista muihin ihmisiin. Se on vastuunkantamista, auttamista, tukemista ja toisten ihmisten kunnioittamista. Sen ytimenä ovat suvaitsevaisuus ja oikeudenmukaisuus. Sivistys on elämää linjaavia arvonäkökulmia. Sivistys on erimielisyyksien ja erilaisuuden ymmärtämistä ja hyväksymistä. Sivistys on kykyä toimia jonkin asian ja ihmisten puolesta ja jotain vastaan, perustellusti, ilman että ajaudutaan umpikujaan jopa väkivaltaan. Sivistys on harmoniaa, jonka varassa voi olla eri mieltä ja kestää ristiriitoja.
Kuinkas temppu tehdään?
Aaltola kirjoittaa: Koulutyön vaarana on pirstaloituminen. Sivistys on hukkumisvaarassa. Jotta opettaja voisi rakentaa ja ylläpitää sivistystä...
http://www.osj.fi/datafiles/userfiles/File/Lehti/Facebookin%20nostot/2018/SEO1801_8-9_nosto.pdf
Paremmin mediassa Laura Huhtasaaren kiistellyn gradun hyväksyjänä tunnettu Aaltola kiteyttää yhdelle aukemalle upean mission: Opettajan tehtävä on rakentaa ja ylläpitää sivistystä.
The Point: Mitä sivistys on?
JUTUN paras osa tiivistys sivistyksestä. Sivistys on (paljon) enemmän kuin vain ns. yleissivistävissä oppiaineissa hankitut tiedot ja taidot. Sivistys on ihmisyyttä. Kasvatustavoite ihmiseksi kasvaminen siis tarkoittaa nimenomaan sivistymistä.
Sivistyksessä on kyse sekä yksilön että yhteiskunnan hyvästä - ei siis vain hyödystä. Sivistyksessä voi nähdä Aaltolan mukaan kolme ulottuvuutta (kolme inhimillisyyden runkotekijää): totuudellisuus 2. esteettisyys ja 3. eettisyys. (Upea tiivistys, eikö?)
Totuudellisuus
Totuuden puhuminen on keskeinen perusarvomme. Totuudellisuus kytkeytyy itsetuntemukseen ja kykyymme arvioida omaa ajatteluamme ja toimintaamme myös krittiisesti. Sivistys on johdonmukaisuutta. Sivistynyt kykenee näihin.
Esteettisyys
Esteettisyys kytkeytyy kauneuden ymmärtämiseen ja taiteen harjoittamiseen.Taiteen harjoittaminen vapauttaa meidät näkemään ja kokemaan erilaisia elämänilmiöitä ja totuudellisuuden vivahteita.
Esteettinen harjaantuminen voi Aaltolan mukaan avata portteja ymmärtämiseen ja empatiaan.
Eettisyys
Eettisyys on sitoutumista muihin ihmisiin. Se on vastuunkantamista, auttamista, tukemista ja toisten ihmisten kunnioittamista. Sen ytimenä ovat suvaitsevaisuus ja oikeudenmukaisuus. Sivistys on elämää linjaavia arvonäkökulmia. Sivistys on erimielisyyksien ja erilaisuuden ymmärtämistä ja hyväksymistä. Sivistys on kykyä toimia jonkin asian ja ihmisten puolesta ja jotain vastaan, perustellusti, ilman että ajaudutaan umpikujaan jopa väkivaltaan. Sivistys on harmoniaa, jonka varassa voi olla eri mieltä ja kestää ristiriitoja.
Kuinkas temppu tehdään?
Aaltola kirjoittaa: Koulutyön vaarana on pirstaloituminen. Sivistys on hukkumisvaarassa. Jotta opettaja voisi rakentaa ja ylläpitää sivistystä...
- Hänen tulee syventää omaa tietoisuuttaan itsestään vaikuttajana. Hänen tulee selvittää oman persoonansa ” juoni”, punaisen lanka, oman linja.
- Hänen tulee rakentaa laaja visio ihmisestä ja sivistyksestä.
- Hänen tulee syventää omaa käsitystään yhteiskunnasta
- Hänen tulee rakentaa sivistystä oman persoonansa ja vahvuuksiensa avulla.
- Sen rinnalla, että hän kasvattaa oppilaita itseohjautuviksi, hän kasvattaa heitä myös toisia ihmisiä auttaviksi ja kunnioittaviksi
- Hänen tulee avaa keskustelukehikkoja niin, että nuoret alkavat ajatella itse.
- Hänen tulee ohjaa lapsia liikkumaan sosiaalisessa tilassa ja näin keräämään sosiaalista pääomaa.
http://www.osj.fi/datafiles/userfiles/File/Lehti/Facebookin%20nostot/2018/SEO1801_8-9_nosto.pdf
Ei kommentteja:
Lähetä kommentti