Kirjoja

Kirjoja

keskiviikkona, maaliskuuta 19, 2008

Jyrki Hämäläinen

KUVA: Jyrki Hämäläinen. Kuva lainattu sivulta http://www.vuokatti.fi/pageimages/JyrkiH_small.jpg

MUISTAN kirkkaasti, kun oma nuoruuteni alkoi. Isä ja äiti veivät veljeni Jonten ja minut Tampereelle retkelle, ja hotellin käytävätilassa oli ennennäkemätön lehti SUOSIKKI. Lehti oli muistaakseni kaksivärinen, ja luulen muistavani, että yksi jutuista käsitteli Jim Pembrokea. Olin kohdannut nuorten oman maailman. Hieman myöhemmin (1968) lehden päätoimittajaksi nousi juuri edesmennyt Jyrki Hämäläinen.

TOISEN kerran minun elämäni sai leikata Hämäläisen elämää muutama vuosi myöhemmin, kun Kallion Hämeentiellä olleessa nuorisodiscossa kuvattiin OHIMENNEN-tv-ohjelmaa. Juontajina olivat Markku Veijalainen ja Jyrki Hämäläinen. Minä olin poikaporukalla mukana hihkumassa bändeille yleisön joukossa.
KUVA: Lainattu Yle.fi-sivuilta.

SUOSIKKI oli minulle tärkeä lehti. Sen isot POP-lakanakuvat laitettiin nastoilla seinille. Sen listoja seurattiin. Murrosiässä tehtiin kyllä syrjähyppyjä kilpaileviin lehtiin Introon ja Stumppiin. Mutta suosikin helmoihin sitä aina palattiin.

MInulla ei ole muistikuvaa, milloin lopetin Suosikin seuraamisen. Ehkä samoihin aikoihin kun sarjakuvastrippien seuraamisen Hesarissa. Siis about ajokortti-iässä.

KOLMANNEN kerran minun ja Hämäläisen Jyrkin tiet leikkasivat viime kesänä Haukilahden uimarannalla. Kumartuneen Jyrki-boyn näkeminen oli yhä kova juttu. Hän "pääsi" blogilastuun saakka.

En ehtinyt koskaan sanoa Hämäläiselle mitään. Katsoin vain kaukaa ihailleen. Jyrki Hämäläinen toi ja loi Suomen nuorisokulttuurin- ja taisi vähän hallitakin sitä itsevaltiaan rajuin ottein. On kai liian myöhä nyt sanoa kiitos. Sanon kuitenkin.

Ei kommentteja: