Myös 2.asteella aiotaan saada neljän seuraavan vuoden aikana oppimisen perusasiat kuntoon ja Suomen oppimistulokset ja koulutustaso nousuun.
Kuinka temppu luvataan tehdä? Järjestin lääkkeet aakkosjärjestykseen erikseen lukion ja ammatillisen koulutuksen osalta. Niitä halutaan ohjelmassa kehittää omina koulutusmuotoina.
Tätä blogilastua on päivitetty 22.6.
LUKIO
DUAALIMALLI
Hallitus sitoutuu pitämään kiinni toisen asteen duaalimallista .
ERITYINEN KOULUTUSTEHTÄVÄ
Hallitus huolehtii, että erityisen koulutustehtävän lukioita on maassamme riittävästi molemmat kansalliskielet huomioiden.
LIIKUNNAN OPETUS
Hallitus selvittää ja arvioi mahdollisuuden toteuttaa liikunnanopetus viikoittaisena oppi- aineena koko koulutuksen ajalle.
MONIAMMATILLINEN TUKI
Panostetaan moniammatilliseen tukeen. Tukea on kohdistettava erityisesti niille nuorille, jotka ovat vaarassa jäädä jälkeen opetuksessa.
OPINTOJEN OHJAUS
Panostetaan opintojen ohjaukseen
RAHOITUSMALLI
Tavoitteena on säilyttää kattava lukioverkko. Uudisetaan lukion rahoitukseen kuuluva pienten lukioiden lisä tukemaan koulutuksen saavutettavuutta ja sivistyksellisten oikeuksien toteutumista.
(Lukioille on luvassa jonkin verran lisää rahaa.Vs. kuntien indeksiä leikataan))
TUKIOPETUS
Hallitus säätää lukiolaisten oikeudesta tukiopetukseen.
YLIOPPILASTUTKINTO
Mahdollistetaan englanninkielisen ylioppilastutkinnon suorittaminen tiukasti rajatuin kriteerein.
Luodaan lukiodiplomeille valtakunnallinen kriteeristö ja mahdollistetaan yhden pakollisen ylioppilaskokeen korvaaminen lukiodiplomilla.
AMMATILLINEN KOULUTUS
AIKUISTEN AMMATILLINEN JA VAPAA KOULUTUS
Aikuisten tutkintokoulutusta suunnataan erityisesti koulutustasoa nostavaan tai työmarkkina-asemaa parantavaan koulutukseen. Hallitus lisää jatkuvan oppimisen tarjonnan markkinalähtöisyyttä ja poistaa esteitä yksityisen rahoituksen kasvattamiselta.
Ammatillisen koulutuksen ...rahoitusjärjestelmän on tuettava myös tutkintoja pienempien osaamiskokonaisuuksien suorittamista. Koulutusjärjestelmän rahoituksen on kannustettava tällaisten opintokokonaisuuksien tarjoamiseen. Suunnittelu on tehtävä yhteistyössä elinkeinoelämän kanssa, jotta osaaminen vastaa tarpeeseen. Koulutuksen suuntaamisessa otetaan huomioon työvoimapoliittinen tarveharkinta.
Opintotuen tavoitteena on mahdollistaa ensisijaisesti täysipäiväinen opiskelu. Hallitus käynnistää opintotuen kokonaisuudistuksen. Opintotukea on kehitetty pirstaleisesti koko 2000-luvun. Opintotuen kokonaisuudistuksessa käydään läpi opintorahan taso, opinto- lainan suuruus ja opintolainahyvityksen määrä, vapaiden tulojen rajat, perheellisten opiskelijoiden asema ja asumisen tukeminen. Tulorajojen riittävyyttä ja mahdollisuutta nostaa niitä arvioidaan puoliväliriihen yhteydessä. Selvitetään myös oppisopimuskoulu- tusten ja opintotuen parempi yhteensovittaminen.
Tavoitteena on turvata opiskeluaikainen toimeentulo, vahvistaa opintotuen kannustin- elementtejä sekä tukea opintojen läpäisyä tavoiteajassa.
Tunnistetaan vapaan sivistystyön merkitys osaamisen lisäämisessä ja harrastamisessa. Hallitus kasvattaa omavastuuosuutta aikuisten harrastusmuotoisessa toiminnassa vapaassa sivistystyössä.
DUAALIMALLI
Hallitus sitoutuu pitämään kiinni toisen asteen duaalimallista
ENGLANNINKIELINEN OPETUS
Englanninkielisten ammatillisten opintosisältöjen tarjontaa lisätään
HENKILÖKOHTAISET SUUNNITELMAT
Varmistetaan, että jokainen opiskelija saa lain edellyttämät henkilökoh- taiset suunnitelmat.
JATKUVA OPPIMINEN
Hallitus lisää jatkuvan oppimisen mahdollisuuksia erityisesti sosiaali- ja terveydenhuollon alalla sekä kasvatusaloille.
KOTIMAISTEN KIELTEN OPISKELU
Varmistetaan mahdollisuus kotimaisten kielten riittävään opiskeluun.
KOULUTUS- JA OPPISOPIMUS
Hallitus edistää koulutussopimuksen ja oppisopimuksen käyttöä. Selvitetään mahdollisuuksia oppisopimuskoulutuksen korvauksen porrastamiseen opintojen edetessä.
LIIKUNNAN JA TERVEYSTIEDON OPPIAINE
Palautetaan liikunnan ja terveystiedon oppiaine tutkintojen perusteisiin.
LÄHIOPETUS
Hallitus turvaa riittävän lähiopetuksen määrän.
Turvataan erityisesti oppivelvollisuuskoulutuksessa olevien ammatillisen koulutuksen opiskelijoiden oikeus riittävään lähiopetuksen määrään.
OPPIMISEN TUKI
Turvataan erityisesti oppivelvollisuuskoulu- tuksessa olevien ammatillisen koulutuksen opiskelijoiden oikeus ...tarvittavaan oppimisen tukeen.
RAHOITUSMALLI
Hallitus uudistaa ammatillisen koulutuksen rahoitusmallia. Koulutuksen järjestäjien kannustimia vahvistetaan. Rahoitusmalliin luodaan kannusteita myös ohjata opiskelijoita suorittamaan tutkintoja pienempiä osaamiskokonaisuuksia.
SUOMEN JA RUOTSINKIELEN OSAAMINEN
Suomen ja/tai ruotsin kielen opettaminen maahan muuttaville ja jo muuttaneille vaatii uudistuksen, joka ulottuu kaikille koulutusasteille. Samalla on varmistettava, että kieltenopetus integroituu nykyistä paremmin työmarkkinoille tai jatko-opintoihin valmistavaan koulutukseen. Säädetään velvoite jatkaa kielikoulutuksen antamista, jos koulutuksen kielitaitovaatimus esimerkiksi ammatillisessa koulutuksessa ei täyty.
TILAUSKOULUTUS
Hallitus avaa ammatillisen koulutuksen järjestäjille mahdollisuuden myydä tutkintoon johtavaa koulutusta markkinoilla kansalaisille vastaavalla tavalla kuin korkeakoulutuk- sessa. Tilauskoulutuksella vastataan erityisesti osaajapulaan, kun tutkintoon johtavaa koulutusta voidaan myydä markkinoilla.
TUTKINNOT
Kevennetään ulkomailla suoritettujen tutkintojen vastaavuusvaatimuksia ja varmistetaan tutkintojen yhteneväisyys olennaisilta osiltaan vastaavan suomalaisen tutkinnon kanssa. Sujuvoitetaan tutkintojen tunnustamisen käsittelyaikoja.
TYÖPAIKKAOHJAUS
Turvataan erityisesti oppivelvollisuuskoulutuksessa olevien ammatillisen koulutuksen opiskelijoiden oikeus riittävään...työpaikkaohjaamiseen.
URHEILUOPPILAITOKSET
Hallitus vahvistaa toisen asteen urheiluoppilaitosten asemaa. Vakiinnutetaan ammatil- listen urheiluoppilaitosten rahoitus.
YHTEISTYÖ ELINKEINOELÄMÄN KANSSA
Ammatillisen koulutuksen ja elinkeinoelämän yhteistyötä vahvistetaan, jotta ammatillinen koulutus vastaisi paremmin työelämän tarpeisiin.
Perästä kuuluu, sanoi torvensoittaja
Innostusta yhdistää lukio- ja amisopetusta ei ole (ns. nuorisokoulu). Kaksoistutkinnoista ei mainita. Näyttää siltä, että tämä hallituskausi 2. asteella mennään nykyopetus-suunnitelmilla - mikä varmasti sopii lukioille .
Tukea ja ohjausta ja lähiopetusta vahvistetaan amiksissa. Hyvä. Hienoa, ette sitä suunnataan erityisesti laajennettua oppivelvollisuutta suorittaville. Sisältöihin ei ilmeisesti puututa, lukuunottamatta amiksissa, joiden opseihin palautetaan liikunnan ja terveystiedon oppiaine. Sipilän hallituksen amisreformilla jatketaan. Amistutkintoja ei leikata. Hienoa, että yo.kirjoitusten rinnalla vahvistetaan toista tapaa antaa näyttö: lukiodiplomilla.
Opetusteknologiaan ei puututa. Etäopetuksesta ei ole mainintaa. opetusmenetelmiin ei oteta kantaa.
Opettajien täydennyskoulutukseen ei ilmeisesti ole luvassa vahvistuksia.
Kaikkiaan näyttää siltä, että ohjelma vastaa mediassa esitettyihin huoliin myös siksi, että jos perustaitotasoa onnistutaan nostamaan peruskoulussa, se tukee myös parempien tulosten saavuttamista toisella asteella.
Tässä vielä linkki OAJ:n kantoihin.
Ei kommentteja:
Lähetä kommentti