Kirjoja

Kirjoja

lauantaina, kesäkuuta 17, 2023

Uuden hallituksen koulutuspolitiikasta peruskoulun osalta

PETTERI Orpon johdolla käydyissä hallitusneuvotteluissa syntynyt hallitusohjelma  julkaistiin eilen. Jäsentelin sen lupauksia itselleni muistiin  

Myös peruskoulussa aiotaan  saada neljän seuraavan vuoden aikana oppimisen perusasiat kuntoon ja  Suomen oppimistulokset ja koulutustaso nousuun. 

Kuinka temppu luvataan tehdä? Järjestin lääkkeet aakkosjärjestykseen.





19.6 klo 11



ARVIOINTIKRITEERIT

Osaamistakuu: määritellään vähimmäisosaamistaso jotta voi edetä peruskoulussa luokalta seuraavalle. Erityistä huomiota kiinnitetään peruskoulun toisen ja kolmannen luokan nivelvaiheeseen, yhdeksänteen luokkaan ja päättöarviointiin. Tavoitteena on varmistaa jokaiselle nuorelle riittävät perustaidot, joilla pärjää jatko-opinnoissa.

ERITYISOPETUS

Huolehditaan erityisopettajien riittävistä koulutusmääristä. 

Oppimisen tukea on oltava tarjolla yksilöllisesti ja oppilaan tarpeita vastaavasti.  Tarpeellinen pienryhmäopetus sekä erityisluokissa annettava opetus on myös mahdollista.

ETÄOPETUS

Arvioidaan etäopetuksen hyödyntämisen mahdollisuuksia nykyistä laajemmin perusopetuksessa tarkkarajaisesti säädettynä esimerkiksi valinnaisten kielten opetuksessa. 

JOPO

Selvitetään mahdollisuus laajentaa joustava perusopetus toteutettavaksi jokaisessa kunnassa, jotta oppilailla on mahdollisuus saada suoritettua perusopetuksen oppimäärä.

KOULUKIUSAAMINEN

Vahvistetaan kiusaamisen uhriksi joutuneen oppilaan oikeusturvaa sekä mahdollisuutta jatkaa omassa koulussaan. 

KOULUN JUHLAT

Kulttuuri: Koulujen kasvatustehtävään kuuluu varmistaa, että suomalainen kulttuuriperintö välittyy uusille sukupolville. Tähän sisältyy myös koulujen juhlaperinteiden vaaliminen kevät- ja joulujuhlineen.

KOULUPIHAT

Kannustetaan kuntia kehittämään päiväkotien ja koulujen pihoja monipuolisiksi lähiliikuntapaikoiksi. s 206

KOULUVÄKIVALTA

Kouluväkivallan ennaltaehkäisyssä ja väkivaltatilanteisiin puuttumisessa otetaan käyttöön yhtenäiset suunnitelmat ja toimintamallit hyödyntäen olemassa olevia toimintamalleja, kuten Etelä-Karjalan mallia. Hallitus vahvistaa aluehallintovirastojen toimivaltuuksia koulujen laillisuusvalvonnassa. 

KÄNNYKÄT

Vahvistetaan opettajien ja rehtoreiden toimivaltuuksia puuttua opetusta häiritsevään ja kouluaikana tapahtuvaan toimintaan. Tehdään tarvittavat lainsäädäntömuutokset, joilla voidaan nykyistä tehokkaammin rajoittaa esimerkiksi mobiililaitteiden käyttöä koulu- päivän aikana ja näin vahvistaa oppilaiden keskittymistä opetukseen.

LAATUKRITERIT

Arvioidaan  perusopetuksen laatukriteereiden päivittämistä. 

LIIKUNTA

Suomalaisten fyysinen aktiivisuus kääntyy kasvuun jokaisessa ikäryhmässä. s. 75

Vahvistetaan päiväkoti- ja koulupäivien sekä koulumatkojen liikunnallistamista sekä koulupäivien yhteydessä tapahtuvaa harrastamista. s. 210

Lisätään perusopetuslakiin liikunnallisen elämäntavan edistäminen. Tuetaan kasvatuksen ja opetuksen henkilöstöä työssään levittämällä toimivimpia käytäntöjä. Kannustetaan kuntia laajentamaan Liikkuvat-ohjelma kaikkiin päiväkoteihin ja kouluihin. s.211

LUOKAN KERTAAMINEN

Keskitytään perustaitojen ja -valmiuksien parantamiseen: Osaamistakuu: määritellään vähimmäisosaamistaso, jotta voi edettäessä peruskoulussa luokalta seuraavalle. Erityistä huomiota kiinnitetään peruskoulun toisen ja kolmannen luokan nivelvaiheeseen, yhdeksänteen luokkaan ja päättöarviointiin. Tavoitteena on varmistaa jokaiselle nuorelle riittävät perustaidot, joilla pärjää jatko-opinnoissa. (Mitenhän tämä saadaan sopusointiin uuden oppivelvollisuuslain kanssa?)

OPETUKSEN JÄRJESTÄJÄT

Perusopetus säilyy jatkossakin kuntien järjestämisvastuulla.

OPETUKSEN TAVOITTEET: PERUSTAIDOT

Keskitytään perustaitojen ja -valmiuksien parantamiseen: Osaamistakuu: määritellään vähimmäisosaamistaso jotta voi edettäessä peruskoulussa luokalta seuraavalle. Erityistä huomiota kiinnitetään peruskoulun toisen ja kolmannen luokan nivelvaiheeseen, yhdeksänteen luokkaan ja päättöarviointiin. Tavoitteena on varmistaa jokaiselle nuorelle riittävät perustaidot, joilla pärjää jatko-opinnoissa.

OPETUSMATERIAALIT

Laadukkaan painetun ja digitaalisen opetusmateriaalin saatavuus varmistetaan molem- milla kansalliskielillä. s.79

OPPIAINEET

Mahdollistetaan kieltenopetuksen ja -opiskelun varhaistamisen, laajentamisen ja monipuolistamisen. Varmistetaan, että kieltenopetukseen on varattu riittävästi tuntiresursseja.

Sitoudutaan  LUMA-strategian toimeenpanoon, jotta oppilaiden luonnontieteellis- matemaattiset valmiudet vahvistuvat. Vahva teknillinen ja luonnontieteellinen osaamispohja on kriittistä elinkeinoelämän uudistumisessa, erityisesti tieteen ja tekno- logian murroskohdissa sekä nykyisessä, nopeasti kehittyvässä ja monimutkaistuvassa kansainvälisessä kilpailuasetelmassa. 

OPPILAAN OHJAUS

Hallitus vahvistaa oppilaanohjausta kaikilla koulutusasteilla huomioiden erityisesti jatko- opinnot ja työllistymisen. s.76

OPPILASHUOLTO

Oppilas- ja opiskelijahuollolla on keskeinen rooli lasten ja nuorten hyvinvoinnin tuke- misessa. Hallitus edellyttää kuntien ja hyvinvointialueiden tekevän tiivistä yhteistyötä opiskeluhuollon toimivuuden turvaamiseksi. Moniammatillisen tuen piiriin on päästävä matalalla kynnyksellä ja viiveettä. Lisäksi henkilöstön toimivaltuuksia auttaa lapsia ja nuoria vahvistetaan. s- 76

OPPIMISEN TUKI

Oppimisen tuki uudistetaan. Uudistetaan kolmiportaista tukea koskeva  lainsäädäntö siten, että turvataan riittävä tuki sekä vähennetään opetushenkilöstön hallinnollista taakkaa. 

Oppimisen tukea on oltava tarjolla yksilöllisesti ja oppilaan tarpeita vastaavasti. Tuen muodot ovat valtakunnallisesti yhtenäiset, selkeät ja monipuoliset. Tarpeellinen pienryhmäopetus sekä erityisluokissa annettava opetus on myös mahdollista.

Selvitetään mahdollisuus laajentaa joustava perusopetus toteutettavaksi jokaisessa kunnassa, jotta oppilailla on mahdollisuus saada suoritettua perusopetuksen oppimäärä.

OPPISISÄLLÖT

Koulujen kasvatustehtävään kuuluu varmistaa, että suomalainen kulttuuriperintö välittyy uusille sukupolville. Tähän sisältyy myös koulujen juhlaperinteiden vaaliminen kevät- ja joulujuhlineen.

Sitoudutaan  LUMA-strategian toimeenpanoon, jotta oppilaiden luonnontieteellis- matemaattiset valmiudet vahvistuvat. Vahva teknillinen ja luonnontieteellinen osaamispohja on kriittistä elinkeinoelämän uudistumisessa, erityisesti tieteen ja tekno- logian murroskohdissa sekä nykyisessä, nopeasti kehittyvässä ja monimutkaistuvassa kansainvälisessä kilpailuasetelmassa. 

PAINOTETTU OPETUS

Hallitus edistää urheilijoiden kaksoisuraa ja vahvistaa urheiluyläkoulujen... asemaa.

PERUSKOULUN KEHITTÄMINEN

Käynnistetään laaja-alainenn peruskoulun tulevaisuustyö peruskoulun kehittämistarpeiden arvioimiseksi. Peruskoulua kehitetään pitkäjänteisesti tieto- ja tutkimusperusteisesti laaja-alaisessa yhteistyössä eri toimijoiden kanssa. Tarvittavat lainsäädäntömuutosesitykset sekä muut toimenpiteet valmistellaan vuoden 2025 loppuun mennessä. 

RAHAA PERUSKOULUUN

Lisää rahaa   perusopetukseen (200 miljoonaa?). Siirrytään vakaaseen perusrahoitukseen. (Samalla leikataan valtionosuuksien indekseistä)

Vakiinnutetaan perusopetuksen tasa-arvorahoituksen määrärahataso.

Yksityiset koulutuksen järjestäjät nostetaan rahoituksessa samalle viivalle muiden kanssa.

RAUHAA PERUSKOULUUN

Oppilaille ja opettajille työrauha keskittyä oppimiseen ja opettamiseen. 

SEGREGAATIO

Vakiinnutetaan perusopetuksen tasa-arvorahoituksen määrärahataso.

Kannustetaan kuntia toteuttamaan painotettua opetusta segregaation ehkäisemiseksi. 

TASA-ARVON PERIAATE

Jokaisella on taustasta ja varallisuudesta riippumatta tasa-arvoiset mahdollisuudet kouluttautua ja tavoitella unelmiaan. s 75

TUNTIMÄÄRÄT

Kasvatetaan perusopetuksen vähimmäistuntimäärää 2–3 vuosiviikkotunnilla erityisesti alakoulun vuosiluokille luku-, kirjoitus- ja laskutaidon opettamiseen. laajentamatta opetussuunnitelmaa. 

Varmistetaan, että kieltenopetukseen on varattu riittävästi tuntiresursseja

TURVALLISUUS

Turvallinen kasvu: Koulut pidetään turvallisen kasvun paikkoina.

TYÖRAUHA

Vahvistetaan opettajien ja rehtoreiden toimivaltuuksia puuttua opetusta häiritsevään ja kouluaikana tapahtuvaan toimintaan. Tehdään tarvittavat lainsäädäntömuutokset, joilla voidaan nykyistä tehokkaammin rajoittaa esimerkiksi mobiililaitteiden käyttöä koulu- päivän aikana ja näin vahvistaa oppilaiden keskittymistä opetukseen.

VALMISTAVA OPETUS

Mahdollistetaan valmistavan opetuksen jatkuminen kahteen vuoteen tilanteissa, joissa se arvioidaan tarpeelliseksi riittävien kielellisten valmiuksien varmistamiseksi. Tälle varataan riittävä rahoitus.

Laaditaan perusopetuksen valmistavalle opetukselle selkeät tavoitteet ja testaus, jonka läpäisy on edellytys yleisopetukseen siirtymiselle. Laajennetaan valmistavan opetuksen rahoitus enintään kaksivuotiseksi. (s. 196)

VIERASKIELISET LAPSET

Edistetään vieraskielisten lasten kiinnittymistä myös ruotsinkieliseen varhaiskasvatukseen ja koulutukseen. 

VIIKKOTUNTIMÄÄRÄMINIMI

Kasvatetaan perusopetuksen vähimmäistuntimäärää 2–3 vuosiviikkotunnilla erityisesti alakoulun vuosiluokille luku-, kirjoitus- ja laskutaidon opettamiseen. laajentamatta opetussuunnitelmaa. 

YKSITYISET OPETUKSEN JÄRJESTÄJÄT

Yksityisten koulutuksen järjestäjien kotikuntakorvaus nostetaan 100 prosenttiin ja yhden- mukaistetaan järjestäjien velvollisuudet. Varmistetaan, että järjestämisluvat mahdollistavat jatkossakin toiminnan pitkäjänteisen toteuttamisen. 

Perästä kuuluu, sanoi torvensoittaja

Näyttää siis siltä, että tämä hallituskausi  peruskouluissa noudatetaan vuoden 2014 opetussuunnitelman perusteita.   Tulevaisuustyö aloitetaan rauhallisesti - mikä on hyvä asia. Hallitus ei ole päättänyt aloittaa  laajaa koululainsäädännön uudistustyötä, se ei ilmeisesti tee isoja muutoksia oppiaineisiin eikä tuntijakoon (muilta osin kuin niiden 3 tunnin).

Sen sijaan tahtoa on selkeyttää kunkin oppiaineiden minimiosaamista, ja edellyttää se, jotta voi edetä luokalta toiselle. Eli tässä mielessä arviointikriteerityö täytynee käynnistää uudelleen.

Näyttää, että pedagogisesti ollaan keskittymässä perusasioihin; lukemiseen, kirjoittamiseen ja laskemiseen. Erikseen nostetaan esiin matemaattis-luonnontieteelliset aineet ja kielet. Taide- ja taitoaineista en löytänyt mainintaa- liikkumista lukuunottamatta .Opetusteknologiaan ei juuri puututa. Varmistetaan  kuitenkin laadukkaan painetun ja digitaalisen opetusmateriaalin saatavuus. Etäopetuksen kokeiluun rohkaistaan harvinaisissa kielissä. Painotettua opetusta ja mm. kielikylpyä ja -suihkua kannatetaan. Muutoin opetusmenetelmiin ei oteta kantaa.

Hyvältä kuulostavat lupaukset rahoitukseen kasvuun ja hankerahoituksen väheneminen lukuunottamatta tasa-arvorahaa.  Tukea luvataan lisää ja fiksummin. Opettajille luvataan aikaa keskittyä opettamiseen. Halua sijoittaa maahanmuuttajia myös ruotsinkielisiin kouluihin riittää.

Opettajien täydennyskoulutukseen ei ilmeisesti ole luvassa vahvistuksia. Eikä kevennystä rehtorien työhön. Koulunkäynnin ohjaajista, yhteisökasvattajista ei ole mainintaa. Oppilashuoltoa käsitellään muualla hallitusohjelmassa. Koulurakennuksiin (esim. avoimiin tiloihin) eikä koulujen kokoon  oteta kantaa.

Kaikkiaan näyttää siltä, että ohjelma vastaa monelta osin mediassa opettajien esittämiin huoliin.

Tässä vielä linkki OAJ:n kantoihin.


2 kommenttia:

Anonyymi kirjoitti...

Kiitos Martti, taas kerran 😊. Huokaisin helpotuksesta, kun opetusministerin salkku näyttää menevän RKP:lle "erään" toisen puolueen sijaan. Pk:n kehittäminen rauhallisesti ja harkiten on se linjaus, jonka toivon myös pitävän. Aika näyttää 🤔. Nyt kuitenkin kesäillään! Jukka Ahonen

Anonyymi kirjoitti...

Kiitos yhteenvedosta, palvelee monia, jotka ovat kiinnostuneita koulutuspolitiikan vaikutuksista käytännössä.