Päivitetty 13.7.
JATKAN nyt Tapio Vahervan ja Jorma Ekolan teoksen "Aikuisen opettamisen taidon" esittelyä.
Ensimmäisen osan (tässä linkki) fokus oli siinä, mitä aikuisuus on.
Tässä toisessa osassa esittelen tuolloin esiteltyjä ohjeita siitä, kuinka opetus tulisi järjestää, kun lähtökohtana on aikuisuuden erityispiireet ja nimenomaan aikuiselle ominainen tapa oppia.
Kolmannessa (ja ehkä useammassakin) osassa tulen vielä esittelemään vielä muita tuon kirjan helmiä. Siksi paljon niitä on.
Herra Knowlesin ajatuksia siitä, kuinka niiden tulisi näkyä aikuisopetuksessa
JATKAN nyt Tapio Vahervan ja Jorma Ekolan teoksen "Aikuisen opettamisen taidon" esittelyä.
Ensimmäisen osan (tässä linkki) fokus oli siinä, mitä aikuisuus on.
Tässä toisessa osassa esittelen tuolloin esiteltyjä ohjeita siitä, kuinka opetus tulisi järjestää, kun lähtökohtana on aikuisuuden erityispiireet ja nimenomaan aikuiselle ominainen tapa oppia.
Kolmannessa (ja ehkä useammassakin) osassa tulen vielä esittelemään vielä muita tuon kirjan helmiä. Siksi paljon niitä on.
Herra Knowlesin ajatuksia siitä, kuinka niiden tulisi näkyä aikuisopetuksessa
Malcolm S. Knowles (1913- 1997) oli amerikkalainen, yksi maailma tunnetummista aikuiskasvattajista. Häntä pidetään andragogian pioneerina. Itse käsitteen keksi kuitenkin saksalainen opettaja Alexander Kapp. Tohtoriksi hän väitteli Chicagossa 1950-luvun lopulla. Vuonna 1959 hän sai aikuiskasvatuksen apulaisprofessorin viran Bostonista. Eläkkeelle hän pääsi Pohjois-Carilinan valtion yliopistosta vuonna 1974, mutta jatkoi luennointia eläkkeellä vuoteen 1990 saakka. Hän kuoli sydänkohtaukseen 84 vuoden ikäisenä.
Knowles kehitteli humanisista oppimisteoriaa, jonka ytimessä on itseohjautuva ihminen.
Knowlesin mukaan aikuisten oppiminen on monessa suhteessa erilaista lasten ja nuorten opettamiseen, pedagogiikkaan verrattuna. Miksi? Siksi, että...
Lapset
Lapset ovat riippuvia. Heidän kokemuksilleen on opetuksessa vain vähäinen arvo. Lapset ovat valmiita oppimaan mitä vaan, kunhan on painetta. Heille opetus on sitä, että omaksutaan oppiainesisältöjä, joita hyödynnetään joskus myöhemmin.
Niinpä lasten opettamiseen sopivia menetelmiä ovat mm. luento (opettajan esitys MH), ohjattu luenta (mielenkiintoinen käsite MH) ja av-esitykset.
Aikuiset
Aikuiset taas ovat itseohjautuvia, ja heillä on tarve siihen. Heillä on rikas kokemusreservi, joka rikastuttaa sekä omaa että muiden oppimista. Heitä virittää oppimiseen halu ratkaista todellisen elämän asettamia tehtäviä ja ongelmia sekä halu soveltaa tänään opittavia tietoja ja taitoja tänään, jotta voi elää tehokkaaminen huomenna. Heille opetus tarkoittaa mahdollisuutta lisätä omaa pätevyyttä saavuttaa täysi potentiaali elämässä.
Niinpä aikuisten opettamiseen sopivia menetelmiä ovat kokemukselliset tekniikat: laboratoriot, keskustelut, tapaustutkimukset, simulaatointi ja kenttäkokeilut.
Kuinka aikuisuuden tulisi näkyä koulutuksessa?
Knowless oli siis humanisti. (Aikuinen) ihminen oli hänelle itseohjautuva oppija ja yksilö. Itseohjautuvuuden periaatteen tuli näkyä opetus/koulutustapahtumassa näin:
INNOSTAVAA, eikö? Näin aikuisia pitäisi opettaa, koska he ovat aikuisia eivätkä lapsia.
Hmmm. Ja eikö juuri näin, 30 vuotta kirjan julkaisemisen jälkeen haluta opettaa myös lapsia. Tästä paradoksista enemmän myöhemmin.
Knowles kehitteli humanisista oppimisteoriaa, jonka ytimessä on itseohjautuva ihminen.
Knowlesin mukaan aikuisten oppiminen on monessa suhteessa erilaista lasten ja nuorten opettamiseen, pedagogiikkaan verrattuna. Miksi? Siksi, että...
Lapset
Lapset ovat riippuvia. Heidän kokemuksilleen on opetuksessa vain vähäinen arvo. Lapset ovat valmiita oppimaan mitä vaan, kunhan on painetta. Heille opetus on sitä, että omaksutaan oppiainesisältöjä, joita hyödynnetään joskus myöhemmin.
Niinpä lasten opettamiseen sopivia menetelmiä ovat mm. luento (opettajan esitys MH), ohjattu luenta (mielenkiintoinen käsite MH) ja av-esitykset.
Aikuiset
Aikuiset taas ovat itseohjautuvia, ja heillä on tarve siihen. Heillä on rikas kokemusreservi, joka rikastuttaa sekä omaa että muiden oppimista. Heitä virittää oppimiseen halu ratkaista todellisen elämän asettamia tehtäviä ja ongelmia sekä halu soveltaa tänään opittavia tietoja ja taitoja tänään, jotta voi elää tehokkaaminen huomenna. Heille opetus tarkoittaa mahdollisuutta lisätä omaa pätevyyttä saavuttaa täysi potentiaali elämässä.
Niinpä aikuisten opettamiseen sopivia menetelmiä ovat kokemukselliset tekniikat: laboratoriot, keskustelut, tapaustutkimukset, simulaatointi ja kenttäkokeilut.
Kuinka aikuisuuden tulisi näkyä koulutuksessa?
Knowless oli siis humanisti. (Aikuinen) ihminen oli hänelle itseohjautuva oppija ja yksilö. Itseohjautuvuuden periaatteen tuli näkyä opetus/koulutustapahtumassa näin:
- Ilmapiiri on vapaamuotoinen, yhteistyöhakuinen ja vastavuoroiseen kunnioitukseen perustuva (se vaikuttaa motivaatioon).
- Käytetään yhteissuunnittelua (se sitouttaa).
- Arvioidaan yhdessä oppimistarpeet ja sovitetaan tavoitteet tarpeiden pohjalta yhdessä.
- Oppimisprosessi on ongelmalähtöinen.
- Käytetään yhteistoiminnallisia työtapoja, joissa hyödynnetään kokemustaustaa.
- Käytetään yhteisarviointia.
INNOSTAVAA, eikö? Näin aikuisia pitäisi opettaa, koska he ovat aikuisia eivätkä lapsia.
Hmmm. Ja eikö juuri näin, 30 vuotta kirjan julkaisemisen jälkeen haluta opettaa myös lapsia. Tästä paradoksista enemmän myöhemmin.
Ei kommentteja:
Lähetä kommentti