TÄNÄÄN opetuksesta ja oppimisesta puhuttaessa juuri kukaan ei vilkuilekaan behavioristiseen oppimiskäsitykseen. Se on elävältä haudattu.
Hmm. Unohdetaan kiukkua ja syyllisyydentuntoa herättävät stimulus ja responssi, ärsyke ja reaktio, vahvistaminen ja sammuttaminen. .. Katsotaan miltä se näyttää.
Uhkarohkean seikkailuni lähteenä on professori Matti Peltosen teos: Uusiin opintoihin aikuisena. Teos kirjoitettiinaikuisille, jotka elivät nopeasti muuttuvassa maailmassa. Julkaisuvuosi oli 1991. Kirjassa ei ole viittauksia konstruktionismeihin. Ote on behavioristinen (Peltonen ei itse käytä käsitettä), ja maistuvutta on lisätty kogniiivisella näkemyksellä.
Peltonen esittelee kolme opimisen perusmuotoja (jotka harvoin esiintyvät puhtaina). Kutakin niitä opitaan omalla tavallaan.
1. Affektiivinen eli tunnepohjainen oppiminen, joka tapahtuu aivorungossa
Sisältö ja muoto yhdessä
Sekä kirjan sisältö että muoto ovat kehiteltyä behaviorismia. Peltonen antaa nipun ohjeita opiskelemaan ryhtyvälle aikuiselle . Konkreettinen kärki on opiskelutaidon opettamisessa.
Miten opiskella taitavasti?
Peltosen mukaan opiskelutaitoon kuuluu kolme osatekijää:
1. Opiskeluasenne ( Pitääkö asiaa tarpeellisena, arvostettuna, mahdollisena, mielihyvää tuottavana)
Näin kannattaa toimia:
Myös itse kirja on rakennettu taitavan behavioristisesti. Peltonen ohjeistaa lukijaa:
OLEN aika varma, että näistä ohjeista moni (myös lapsi) oppija hyötyisi yhä. Mitä sinä ajattelet?
Hmm. Unohdetaan kiukkua ja syyllisyydentuntoa herättävät stimulus ja responssi, ärsyke ja reaktio, vahvistaminen ja sammuttaminen. .. Katsotaan miltä se näyttää.
Uhkarohkean seikkailuni lähteenä on professori Matti Peltosen teos: Uusiin opintoihin aikuisena. Teos kirjoitettiinaikuisille, jotka elivät nopeasti muuttuvassa maailmassa. Julkaisuvuosi oli 1991. Kirjassa ei ole viittauksia konstruktionismeihin. Ote on behavioristinen (Peltonen ei itse käytä käsitettä), ja maistuvutta on lisätty kogniiivisella näkemyksellä.
Peltonen esittelee kolme opimisen perusmuotoja (jotka harvoin esiintyvät puhtaina). Kutakin niitä opitaan omalla tavallaan.
1. Affektiivinen eli tunnepohjainen oppiminen, joka tapahtuu aivorungossa
NÄIN se toimii: Kyse on siitä, hyväksyykö oppija asian vai torjuuko hän sen. Oppiminen vaatii paljon motivaatiota. Valittua käyttäytymismallia tulee arvostaa. Asenteita ja suhtautumistapoja opitaan parhaiten aitojen kokemusten avulla, keskusteluissa ja ryhmätöissä. Tällöin tunteet ja tunnelma on tärkeä. Ja perustelut. Oppimista tukee itselle tärkeältä viiteryhmältä tuleva palaute. Opettaja antaa palautetta. Kun asenne on oikea, annetaan hyväksyvä sana, ele, palkinto. Jos asenne on väärä, ei viestitetä hyväksyntää. Voidaann myös antaa rangaistus.2. Psykomotorinen eli toiminnallinen oppiminen, joka tapahtuu kun aivot ja lihakset toimivat yhdessä
NÄIN se toimii: vaatii paljon omakohtaista harjoittelua (matkimalla ei opi yhtä hyvin).3. Kognitiivinen oppiminen, joka tapahtuu aivojen kuorikerroksessa
Henkinen harjoittelu, sisäinen malli ja tieto tuloksista auttavat. Henkistä harjoittelua, mielikuvaoppimista ovat mentaaliharjoitukset, joissa suoritus tehdään pelkästään ajattelemalla ja suggestopedia. Oppimista tehostaa positiivisuus,musiikki, suggestio, rentoutus.. Harjoittelu kannattaa jaksottaa.
NÄIN se toimii (huom. kognitionismi): vaatii riittävää peruskäsitteistön hallintaa, skeemoja, Sisäistetty tavoite ohjaa ja tehostaa. Jäsennä etukäteen käsitteitä. Kaikki työtavat käy: lukeminen, kyselevä opetus, luento, ohjelmoitu opetus…Kertaus on opintojen äiti (tarkista opittu- se tehostaa). Tee lopuksi koonta (analogiat, vastakohdat, yhtymäkohdat, jäsentely ja yleiskatsaukseksi kokoaminen). Osita aika.
Sisältö ja muoto yhdessä
Sekä kirjan sisältö että muoto ovat kehiteltyä behaviorismia. Peltonen antaa nipun ohjeita opiskelemaan ryhtyvälle aikuiselle . Konkreettinen kärki on opiskelutaidon opettamisessa.
Miten opiskella taitavasti?
Peltosen mukaan opiskelutaitoon kuuluu kolme osatekijää:
1. Opiskeluasenne ( Pitääkö asiaa tarpeellisena, arvostettuna, mahdollisena, mielihyvää tuottavana)
2. Kyky suunnitella opiskelua (mm. aikataulutus, jaksotus)
3. Opiskelutekniikkaa (mm. lukunopeus- kattonopeutta ei ole)
Näin kannattaa toimia:
Tee asiat itsellesi mielenkiintoisiksi; kuivastakin asiasta voi puristaa hauskan yksityiskohdan.Aseta tavoite. Yliopi. Estä unohtaminen. Palkitse itseäsi. Aseta itsellesi ksysymyksiä, etsi vastauksia. Opi käyttämään opetus hyväksesi. Tee muistiinpanoja. Ole aktiivinen. Kysy. Älä vain vastaanota tietoa vaan liitä siihen oma tulkintasi, erittele. Käytä kirjastoa. Keskity kokonaisuuteen, älä yksittäisiin faktoihin. Opettele mieleenpainamistekniikoita. Opettele oikea tapa omaksua teksiä: silmäile, syventele, tarkista, kertaa.Näin kannattaa toimia kokeissa
Opiskele säännöllisesti, kertaa (kaverinkin kanssa), laadi aikataulu, kysy itseltäsi ja etsi vastaus, kohdenna ylioppiminen ydinkohtiin, lue ohjeeet, aloita vastaaminen helpoista kysymyksistä, kirjoita ensin pääkohdat sitten detaljit, jäsentele (alleviivaa)...Kirjan rakenne
Myös itse kirja on rakennettu taitavan behavioristisesti. Peltonen ohjeistaa lukijaa:
Lue ensin kunkin luvun alussa olevat kysymykset.Kirjan toinen luku esimerkiksi käsittelee opiskelutehtäviä. Ennakkoon pitää pohtia:
Kun olet lukenut luvun, yritä vastata mainittuihin kysymyksiin.
Tarkista tulos silmäilemällä
Mitä opiskelutaidon luonteesta tiedetään?OHJEET opastavat ottamaan haltuun jo olevan tiedon. Opittavat asiat on joku muu ennalta päättänyt. Oma (kielteinen) suhtautuminen johonkin asiaan ei ole lähtökohta vaan siihen voi itse vaikuttaa. Oppiminen on mieleenpainamista, "märehtimistä", jossa auttaa erityinen opiskelutekniikkaa. Omat käsitykset kaivetaan ensin esiin. Valmis tekstin suhteutetaan omiin näkemyksiin.
Mitä opiskelutaito on?
Mitkä ovat sen osatekijät?
Mitä hyötyä opiskelutaidosta on?
OLEN aika varma, että näistä ohjeista moni (myös lapsi) oppija hyötyisi yhä. Mitä sinä ajattelet?
Ei kommentteja:
Lähetä kommentti