Kirjoja

Kirjoja

lauantaina, marraskuuta 26, 2022

Vuoden 2022 viimeinen luentokeikka

 

Eilen, torstaina oli ilo pitää vuoden 2022 viimeinen luentokeikka.  Ilo nimenomaan siksi,  että sai sparrata rexejä, jotka ovat tänään tosi lujilla.

Tehtäväni oli antaa aineksia ja virikkeitä lähes 50:lle rexille tai pian  rexiksi lähtevälle pedagogiseen johtamiseen, kun työkaluna käytetään opetussuunnitelmaa ja lukuvuosisuunnitelmaa. 

Kolmen tunnin sessioni oli osa Helsingin yliopiston (HY+) rehtorivalmennus-kokonaisuutta, johon kuuluu useita lähipäiviä ja myös etäopiskelua. Oma messageni oli, että jokaisen johtajan on tunnettava oma johtamisotteensa ja osattava sanallistaa itselleen oma pedagogisen johtamisen käyttöteoriansa. 

Jotta tätä kohti päästään, luennon on oltava aidosti dialoginen. Suomeksi se tarkoittaa omien ennakkoajatusten esiinkaivamista ja tarvittaessa päivittämistä luennoitsijan tuputtamien haasteiden tuella.

Iltapäivä meni hyvin(ja)nopeasti. Porinatuokiot otettiin vakavasti ja huumorilla. Jos osasin  yhtään eleitä lukea, viikonloppuun noustiin hymy huulilla.

Rehtorikoulutus on tosi tärkeää

Rehtorin ammatti on niin haastava, että siihen tarvittaisiin koulutuksellista tukea kaikissa uravaiheissa. On tosi kurjaa., että aikanaan niin mallikkaasta Opetushallituksen pitkäkestoisesta induktiovaiheen koulutusmallista on ilmeisesti taloudellisista syistä jouduttu jo 2010-luvulla luopumaan. Niin on tainnut käydä myös pd- ja jet- tutkinnoille? MBA on taas toivottoman kallis.

No, joka tapauksessa oli upeaa taas kerran saada olla mukana tässä tärkeässä työssä. Seilailin vanhoja papereita, ja huomasin, että sain aloittaa rehtorivalmennuksen jo vuonna 1993 - vasta muutaman vuoden rexikokemuksella. 

Vuonna 2003 pääsin mukaan Opetushallituksen ja Opekon järjestämään oppilaitosjohdon kouluttajaohjelmaan, ja sain sitten vetää useita pitkökestoisia  rehtorivalmennuksia. Väitöskirjani jälkeen vuonna 2005 mukaan tulivat kansainväliset koulutusohjelmat yhteistyössä Microsoftin kanssa. Oli Fullania, Pro Rexiä... Rexejä oli mukana vuoden 2014 ops-perusteiden jalkautuksissa ja Editan NPDL-ja Tutor-opettajakoulutuksissa. Hienoa on ollut myös saada esitellä suomalaisen rehtoriuden erityispiirteitä eri maiden kollegoille (eurooppalaisten lisäksi mm. arabialaiselle rexeille).

Ihan omaksi huvikseni kirjasin muistiin teemoja, joihin olen saanut (yrittää) innostaa rexejä:
  • Esteettinen eheyttäminen
  • Henkilöstöjohtaminen
  • Johtajuus tulevaisuuden koulussa
  • Johtamisen käyttöteoria koulun kehittämisen työkaluna.
  • Kehittyvä rehtori
  • Kokemuksen rintaäänellä. OPH. Useita rehtorivalmennustilaisuuksia  
  • Koulun pedagoginen johtaminen muuttuvassa maailmassa.
  • Muutos ja sen johtaminen. 
  • Opetushallinnon kurssi (OPH)
  • Oppilaitoksen johtaminen 
  • Pedagoginen johtaminen
  • Pedagoginen johtaminen, jaettu johtajuus ja toimintakulttuurin kehittäminen
  • Pedagoginen johtaminen- luova näkökulma henkilöstöjohtamiseen. 
  • Peruskoulu vuonna 2019.  Luottamushenkilökoulutus.
  • Rehtorin toimenkuva ja vastuu
  • PiL-ohjelma
  • Pro Rexi 2015
  • Pro Rexi 2018
  • Sinustako rehtori? 
  • The Finnish system of headmasters
  • The Role of the Headmaster. 
  • Toimintakulttuurin kehittäminen
  • Tulevaisuuskasvatus
  • Työnantajan rooli
Hienoja muistoja. Hienoja kumppaneita. Kiitos luottamuksesta mm. Kauko Hämäläinen,  Peter Johnson, Reijo Jouttimäki, Lassi Kilponen, Jari Kiriloff, Jukka Kuittinen (sinne pilven reunalle), Toni Lehtinen, Markku Pelkonen, Iiris Peura, Anneli Rautainen,  Mari Routti, Ilpo Salonen, Mikko Salonen, Atso Taipale, Kati Tiainen, Kurt Tursell, Vesa Äyräs...

Ei kommentteja: