Kirjoja

Kirjoja

maanantaina, marraskuuta 14, 2022

Kirjanjulkistusseminaari sosiaalisen pääoman pedagogiikasta


OLEN saanut kutsun Kriittisen korkeakoulun  2viikon päästä maanantaina järjestämään  kirjanjulkistusseminaariin. Tuolloin puidaan opettaja, tietokirjailija Rauno Haapaniemen ja  psykologi Liisa Rainan uusinta teosta:  Luottamus ja kansalaisuuteen kasvaminen -sosiaalisen pääoman pedagogiikasta (Cultura, 2022).

Teoksen  keskeinen käsite on opetus-suunnitelmassakin mainittu, mutta tarkemmin avaamattonaksi jäänyt käsite sosiaalinen pääoma.

Mitä käsite tarkoittaa ja miten se edistää yleistä hyvinvointia? Miksi sitä käsitellään koulutuksen yhteydessä  melko vähän? Sosiaalisen pääoman kartuttaminen on kouluille annettu tehtävä. Mutta miten tavoitteen on tarkoitus toteutua koulussa ? Millaista on sosiaalisen pääoman kartuttamisen pedagogiikka? Miten se edistää yleistä hyvinvointia?

Kysymyksiin on vastattava, jos haluamme säilyttää nykyisen sivistys- ja hyvinvointivaltiomme.  

Kriittisen korkeakoulun  seminaarissa ovat puhumassa ovat Rauno Haapaniemen lisäksi professori Lea Pulkkinen, rehtori Jarno Paalasmaa, perusopetusjohtaja ja tohtorikoulutettava Terhi Nissinen sekä KT opetusneuvos Martti HellströmTilaisuuden juontaa filosofian opettaja ja Kriittisen korkeakoulun puheenjohtaja Severi Hämäri.

Tilaisuus järjestetään maanantaina 28.11. kello 15.-17.30 SKS talon juhlasalissa Hallituskatu 1.  Seminaarista antaa  lisätietoa Jaakko Vilja, toiminnanjohtaja p.040 552 6969.

Kriittinen korkeakoulu on yksityinen ja itsenäinen kurssikeskus.

https://www.kriittinenkorkeakoulu.fi/kurssitarjonta/luottamus-ja-kansalaisuuteen-kasvaminen/?fbclid=IwAR3FDi26JbtIf34PC2z7dAScx6LyeKt0E-DHNWLA6Je9iw136YOWVAU0aDg

Tervetuloa kaikki! 

Juonipaljastuksia :-)


KAAPPAUSKUVA Sipoon Sanomista.

Suomessa on hienosti toimiva perusopetus, jonka tehtävänä  on antaa kaikille, taustasta huolimatta, samat mahdollisuudet kasvaa ja oppia. Mediassa on kuitenkin toistuvasti  hälyttäviä uutisia koululaisten jaksamisesta, väkivallan lisääntymisestä ja jengiytymisestä. tutkimuksissa on todettu oppilaiden osaamistason ja ennen kaikkea koulumotivaation laskua. Koulujen ja oppilaiden välinen eriarvoisuus on lisääntynyt. 





On aihetta kysyä onko peruskoululle annettu tehtävä kaikin osin toteutunut? . Perusopetuksella on kasvatus- ja sivistystehtävä. Onnistuessaan tässä perusopetus takaa hyvinvointivaltion jatkuvuuden. 

“Suomen kansallisaarre on luottamus”. Näin todettiin Helsingin Sanomien pääkirjoituksessa 3.4.2022. Kirjoituksessa viitattiin koronapandemiaan ja Ukrainan sotaan. Kansalaiset selviävät kirjoituksen mukaan vaikeistakin ajoista parhaiten yhteistyöllä, joka rakentuu luottamukselle. Luottamus puolestaan on tärkeä osa sosiaalista pääomaa, jonka riittävä kartuttaminen kaikille on annettu koulun tehtäväksi. Aika moni, mukaan lukien koulun ammattilaiset, ei ehkä tunne tätä tehtävää.

Nyt olemme tienhaarassa, jossa opetuksen tehtävä on nähtävä kirkkaammin alkuperäisessä muodossaan. Opetus ei ole vain arvosanojen tuottamista, sen tulee tukea lasten ja nuorten kokonaisvaltaista kasvua. Koulun on tärkeä kasvuympäristö.

 Koulun ongelmat eivät ratkea vain lisäämällä erityisosaajia tai pienentämällä luokkia.

Perusopetuksen tehtävä on myös kartuttaa ns. sosiaalista pääomaa. Siihen ei päästä jos opetusryhmät jätetään organisoitumaan itsekseen, ilman kasvatusyhteisön tukea.

  Lapsuudessa karttunut sosiaalinen pääoma, kuten verkostot,vuorovaikutus ja luottamus, merkitsee parempaa elämänlaatua paitsi lapsuudessa, se myös ennakoi sitä läpi nuoruuden ja aikuisuuden. 

Jokainen tarvitsee sosiaalista pääomaa hyvän elämän turvaksi. Kyky tulla toimeen muiden kanssa on harjoiteltava taito. Kaikkien pitäisi oppia rakentamaan myönteisiä verkostoja. Ne tuottavat turvallisia ihmissuhteita ja auttavat sijoittumaan työelämään itseä tyydyttävällä tavalla. Vain koulussa voidaan tasoittaa erilaisista taustoista johtuvia sosiaalisen alkupääoman eroja. Se on osa koulun laajaa sivistystehtävää.

Tarvitaan siis sosiaalista pääomaa kerryttävää pedagogiikkaa. Hyvä kasvuympäristö on pysyvä ja yhteisöllinen. Tämä varmistetaan muodostamalla opetusryhmiin pitkäkestoisia oppivia pienryhmiä. Kirjassa kuvaillaan yhteisöllisyyden ehtoja, ryhmien dynamiikkaa ja prosesseja sekä opastetaan pienryhmien muodostamisessa ja ohjaamisessa.

Kirjoittajat ovat perehtyneet aiheeseen laajasti myös koulujen arjessa.Kirjan löydät mm. täältä: 

Suomalainen kirjakauppa:

https://www.suomalainen.com/products/luottamus-ja-kansalaisuuteen-kasvaminen

Bod:

https://www.bod.fi/kirjakauppa/luottamus-ja-kansalaisuuteen-kasvaminen-rauno-haapaniemi-9789529501823



Ei kommentteja: