Kirjoja

Kirjoja

tiistaina, maaliskuuta 01, 2022

Lukuvuoden 2021-22 Maisteriharjoittelun ohjaustehtävät....











... olivat tässä.  

Tänään pidin didaktikkona (sivutoimisena tuntiopettajana)   III-periodin harjoittelun 60 minuutin päätössession neljälle opiskelijaparille  Zoomissa. 

Olin lukenut heidän harjoitteluraporttinsa, ja rakentanut noin 100 dian virikeaineiston niistä nostamistani  sitaatteista. Teemoja oli kymmenkunta. Diojen joukossa oli klassisia aforismeja tukemassa heidän ajatyksiaan, kuten...

Ideana oli reflektoida nyt yhdessä  kunkin erikseen tekemää reflektiota tästä jaksosta opettajaksi kasvun yhtenä oppimis-kokonaisuutema. 

Kuten etäopetuksessa usein käy, dialogi jäi kuitenkin  aika monologiksi. 

KOSKA keskustelut olivat luottamuksellisia,  tiivistän niitä hyvin yleisellä tasolla.

NYKYSYSTEEMILLÄ tuotamme luokanopettajia, jotka haluavat:

  • että luokassa on järjestys, työrauha, mutta myös hyvä ilmapiiri: iloa ja huumoria
  • haluavat arvioida oppilasta (F) kannustavasti ja (S) oikeudenmukaisesti
  • haluavat tuntea oppilaansa, kuunnella, osallistaa heitä ja antaa heille tilaisuuksia käyttää vahvuuksiaan
  • haluaisivat eriyttää niin alas- kuin ylöspäin (mutta helppoa se eiole) sekä  antaa  mahdollisuuksia vaihtoehtoisiin näyttöihin (mutta se on vaikeaa)
  • kehittää itseään,  mm. opettajapuhettaan
  • kohdella jokaista oppilasta arvokkaasti
  • luoda kaikille  oppilaille innostusta ja onnistumisen kokemuksia
  • olla kiinnostuneista joka oppilaasta omana persoonanaan ja antaa joka oppilaalle palautetta jopa päivittäin
  • olla oppilaskeskeisiä mutta opettaa myös opettajakeskeisesti
  • uskaltaa olla myös kriittisiä nykykoulua kohtaan.
UUDET opettajat ymmärtävät, että opetuksen lähtökohtina ovat opsin tavoitteet ja sisällöt. Ne on ymmärrettävä omin sanoin. Tavoitteet tulee konkretisoida. Tunnit tulee suunnitella niin, että sanallistaa  itselleen ja oppilaille,  mitä tunnin aikana on pakko saada tehtyä, mitä olisi hyvä saada tehtyä ja mitä olisi kiva saada tehtyä. Ja miettii, mistä sen näkee.

OPISKELIJAT ANTOIVATMYÖS PALAUTETTA harjoittelumallistamme

  • osalla oli huoli nykymallin stressaavuudesta. Työtä on liikaa. Aikaa ei jää yhteiselle suunnittelulle. Itse jäin pohtimaan, pitäisikö 4 * 20 opetustunnin kokonaisuutta pidentää muutamalla viikolla.
  • osa koki voimaantuneensa. Osa jopa turhautuneensa
  • osa olisi halunnut itse vaikuttaa enemmän opetusohjelmaan
  • pariopettajuus toi usealle energiaa, ei kaikille. 
HIENOA oli lukea, että varsin moni aikoo ottaa pestin luokanopettajaksi. Osa on jo töissä koulussa. Toiveena oli saada kunnon perehdytys, löytää toinen toista tukeva työyhteisö - ja rehtori, joka ohjaa myös arvostamaan oikeutta pitää huolta omasta jaksamisesta.

OTATTEHAN haasteen vastaan?


Ei kommentteja: