Kirjoja

Kirjoja

tiistaina, elokuuta 23, 2011

Perusopetusasetus pedagogisena tekstinä

ILTAA. Kuumeinen kiilto silmissä päätin jatkaa pykälien lukemista. Millainen kuva opetuksesta piirtyy perusopetuslakia täsementävästä asetuksesta (1998)? Asetuksessa on 27 pykälää.  Suuri pettymys. Pedagogisesti - näin väitän- asetus on erinomaisen ohut.

(1) Opetuksesta vastaa opettaja, ja hänen ohjauksessaan opetusharjoittelija (22§). Siinä kaikki opettajasta! Höh!

(2) Opetukseen tulee käyttää tuntia kohti vähintään 45 minuuttia. Opetukseen käytettävä aika jaetaan tarkoituksenmukaisiksi opetusjaksoiksi. Osa työajasta saadaan käyttää työelämään tutustuttamiseen sekä lukuvuoden päättäjäisiin ja muihin yhteisiin tapahtumiin (3§). Päivän pituus määritellään (5-7 tuntia). Oleellista on vain tuntien määrä!

(3) Oppilaista ei juurikaan puhuta.  Opetusryhmät muodostetaan vuosiluokittain (2§). Opetusryhmän koko on säännelty vain, jos oppilaat saavat erityistä tukea tai kun joukossa on oppilas, jolla on pidennetty oppivelvollisuus.


(4) Päivän rakenteeseen kuuluu päivänavaus (6§).

(5) Oppilaan koulutyö nähdään opintojen suorituksena (tiedoissa ja taidossa) joka joko  hylätään tai hyväksytään. Oppimäärä suoritetaan (12 §).

Surullista.

1 kommentti:

Jukka kirjoitti...

Näin on Martti. Myös koulukeskustelu varsinkin koulun sisällä on aina opettaja- ja resurssikeskeistä. Pedagogiikasta ja oppilaista on kai sitten vähemmän sanottavaa niin lainsäätäjällä kuin meillä varsinaisilla kansankynttilöilläkin :-)