Kirjoja

Kirjoja

sunnuntaina, tammikuuta 02, 2011

Mystinen Jeesus Nasaretilainen

Tutkijoiden BBC:n ohjelmaan vuonna 2001 tekemä
rekonstruktio siitä, miltä Jeesus on ilmeisesti näyttänyt.

Täydennetty 3.1.2011

JOULUUN kai paremmin kuin minnekään muualle sopii pysähtyminen Jeesuksen hahmon äärelle.

Kaivoin kirjahyllystä ja kirjastosta pinon teoksia, joiden avulla yritin saada otteen tästä länsimaisen historian yhdestä tärkeimmistä henkilöistä. Täydensin tietojani myös nettihauilla.

Kuka tämä Jeesus oikein oli? Taas kerran jouduin  toteamaan, kuinka pinnallisesti monet lapsuudesta asti päntätyt asiat sitä onkaan ymmärtänyt.  Synteesin ei älyni riitä, mutta seuraavat seikat tuntuivat innostavilta:

(1) Monet Jeesuskuvat

Jeesus ei tyhjene mihinkään yhteen Jeesus-kuvaan. Hänet on ymmärretty niin monella eri tavalla. Jeesus määrittyy: * Daavidin pojaksi * epäsovinnaiseksi syömäriksi ja juomariksi*  hylätyksi lähettilääksi*  ihmisen pojaksi (alkuihminen, uskossaan lujana pysynyt juutalainen) * ihmiseksi tulleeksi jumalan sanaksi * iloiseksi askeetikoksi * juutalaisuuden vertauskuvaksi * kansalliseksi pelastajakuninkaaksi * karismaattinen puhuja * Kristukseksi* lääkäriksi/parantajaksi/riivaajien karkoittajaksi  *  kulkurisaarnaajaksi/ vaeltavaksi saarnaajaksi *  laista vapauttajaksi * pelastajaksi, jonka pelastettavat hylkäävät * rabbiksi* salatuksi Jumalan pojaksi* suureksi opettajaksi* suureksi profeetaksi *synnestä lunastajaksi * syrjittyjen puolustajaksi * vastakansalaiseksi*väkivallattomaksi vallankumoukselliseksi *  vääräksi profeetta* yhdeksi Jumalan persoonaksi* yhdeksi Israelin odotetuksi pelastajaksi Messiaaksi * yksinäiseksi oman perheensä jättäneeksi naimattomaksi mieheksi

(2) Jeesuksen alkuperäinen opetus?

Jeesuksen alkuperäiset opetukset on kuorittava kaikkien päällemaalattujen kerrosten alta. Niitä on yritetty kaivaa argeologien tapaan  esiin mm. ns. Q-lähde-hypoteesin avulla.  Vaikeaa on.

(3) Jeesus-liike

Yksi mielenkiintoisimpia juttuja oli kuvaus Jeesus-liikkeestä, Jeesuksen ensimmäisistä seuraajista Galileassa, jotka odottivat Jeesuksen välitöntä paluuta.  Oletettavasti juuri he elivät paluuta odottaessaan kaikkein eniten niinkuin  Jeesus toivo: keskinäisessä rakkaudessa, yhteisönä, mm. ateriansa jakaen.

(4) Essealaisten Messias

Kaikkein jännin oli Tapio Laineen kirjassaan ("Kuka hän oli? Uusi näkökulma Jeesuksen elämään. Jyväskylä: Atena. 2000) " esittämä kuva Jeesuksesta essealaisena, joka leikkaa myös Jeesus-liikettä.

Monet Uuden Testamentin ristiriidat häviävät, jos ajatellaan, että Jeesus puhui essealaisena essealasille. hypoteesi. Laineen kirjan juoni etenee jokseenkin näin.

1.  Israelilaisilla oli takanaan hieno aikakausi, jota kaivattiin takaisin.
2.  Suuruuden menetyksestä syytettiin sitä, että kansa oli luopunut Mooseksen laista.
3.  Osa  pettyneistä vetytyi erikseeen omaan yhteisöönsä; essealaiset. He noudattivat tarkasti Mooseksen lakia ja seurasivat tähtiä.
4.  He odottivat lopullista tuhoa, Tuomiopäivää, joka tulee kun profetiat toteutuvat. Niihin kuului Mesiaan tuleminen. Tuomiopäivänä vääräuskoiset tuhotaan sodassa, johon esselaiset valmistautuivat, ja oikeauskoiset pelastetaan tuhatvuotiseen valtakuntaan.
5.  Toiminta oli ajoitettu tähtien mukaan.  Maata kiersi komeetta, joka toi säännöllisesti katastrofeja. Uskottiin, että kun kaikki ennustukset on toteutettu, tulee maailman loppu, jossa vääräuskoiset (muut juutalaiset kuin essealaiset) tuhotaan. Tässä tuhossa merkittävä osuus olisi essealaisilla sotilaille.
6. Esselainen juutalaisryhmä oli valmiina viimeiseen päivään. Sillä tuli olla sotilaita, jotka olivat koskemattomia (selibaatin idea).  He noudattivat sanatarkasti Mooseksen lakia ja  säilyttivät salaista tietoa osuudestaaan maailman loppuun. Kun jälleen näytti siltä, että tuhon merkitä täyttyvät, käynnistettiin ns. tuomiopäiväprojekti. Essealaiset päättivät toteuttaa profetiat.
7. Tarvittiin Messias.  Messiaan äidiksi valittiin Maria. Essealaiset pyhät miehet siittivät Jeesuksen.
8. Jeesus koulutettiin. Hän uskoi olevansa uusi Mooses, sotilas-Messias,  Daavidin poika joka tappaa vihollisensa. Messias paljastettiin Johannes Kastajan antamassa kasteessa.
9.  Jeesus omaksui sotilas- Messiaan roolin ja alkoi tietoisesti toteuttaa viimeisten aikojen ennustuksia profetia kerrallaan järjestämällä tilanteita.   Hänen veljensä jaakob  oli valittu pappi-Messiaaksi. Messias-roolia salattiin.  Jeesus keräsi opetuslapsia liittymään yhteisöön (oikeaoppisiin essealaisiin).  Hän valitsi ryhmään rikollisia koska se kuului profetiaan (ja rikkoi näin essealaisuutta vastaan).
10. Jeesus halusi pelastaa mahdollisimman monta juutalaista taivaan valtakuntaan. Koska sairaudet ymmärrettiin synnistä johtuviksi, syntyisiä pelastettiin parantamalla heitä.  Essealaiseen yhteisöön pääsy  edellytti omaisuuden luovuttamista yhteisölle.  Jeesus poisti synnin ja sairauden parantamalla meille tuntemattomalla tavalla. Jeesuksen lisäksi myös opetuslapset osasivat parantaa.
11. Myös lopun ajan  ennustuksissa keskeisessä roolissa oli parannustoiminta. Sairauksien uskottiin johtuvan synneistä.
12. Pääsiäisenä Jeesus lopetti parantamistoiminnan. Alkoi toiminnan aika.  Laineen tulkinnan mukaan Jeesuksella oli mukana sotilaita. Vain selittyy että Jeesus pystyi tyhjentämään temppelin (temppelivartjoita oli 400).
13. Jeesus vangittiin ja naulittiin ristiin (profetia toteutui siltäkin osin).  Jeesuksen kuollessa tapahtuikin luonnon mullistuksia, mutta lopullista tuhoa ei tullutkaan. Lopullista sotaakaan ei syttynyt.  (Tässä on outo kohta: miksi Jeesus kielsi miekan käytön jos hän oli sotilas-Messias.
14. Seuraa hämmennys. Minkään profetian mukaan Messiaan ei olisi pitänyt kuolla. Jeesus haudataan,  Tiedämme muualta, että opetuslapset pakenevat. Heitä etsitään ja kuulustellaan. Pietari kieltää tuntevansa Jeesuksen.
15. Sitten tapahtuu jotain, joka vakuuttaa opetuslapset, että toimintaa on jatkettava. He uskovat Jeesus tulee uudelleen. He jatkavat edelleen Mooseksen lain tarkkaa noudattamista - ja parannustyötä- mutta edelleen vain juutalaisten keskuudessa.
16. Laine kuvaa myös Paavalia.  Paavalin Laine on  alemmuuskompleksista kärsivä,  Jeesuksen opetuslasten kilpailija,  joka ei niinkään opettanut Jeesuksen oppeja  vaan itse rakentamaansa oppia Jeesuksesta. Paavalihan ei ollut tavannut Jeesusta eikä ollut  oikea apostoli.   Paavali selitti Jeesuksen toimintaa omasta ideastaan, itseluomastaan ihannekuvasta  käsin. Mooseksen lakia ei tarvitse noudattaa. (Paavali tarjosi Messias-kuvaa, joka oli täysin vieras juutalaisille: kärsivä Messias.  Paavalin luomassa  opissa riitti usko Jeesukseen, Mooseksen lakia ei tarvinnut noudattaa.
17. Paavali joutui riitoihin, myös läheistensä esim. apulaisensa Barnabbaan kanssa.  Hän sanoi suorat sanat myös Pietarille (Pietari oli itse aterioinut pakana kanssa MH).
18. Riitaa apostolien kanssa yritettiin sovitella. Syntyi kompromissiratkaisu, jossa Paavali sai jatkaa lähetystyötä mutta vain pakanoiden parissa. Pakanoilta vaadiittin vain muutamien Mooseksen lain säädösten noudattamista.  Profetian mukaan nimittäin lopun ajan merkkejä on myös, että ”kaikki muutkin ihmiset etsivät herraa ” (Hmm. onko lähetyskäsky väärennös tai Paavalin lisäys? (Matt.28:19-20):"Menkää siis ja tehkää kaikki kansat minun opetuslapsikseni: kastakaa heitä Isän ja Pojan ja Pyhän Hengen nimeen ja opettakaa heitä noudattamaan kaikkea, mitä minä olen käskenyt teidän noudattaa."
Ympärileikkaista ei tarvittu. Juutalaiset saivat edelleen noudattaa Mooseksen lakia
19. Jerusalemin seurakunnan kävi sittemmin  huonosti. Juutalaiset eivät ottaneet viestiä vastaan.  Jeesus oli väärä Messias- koska Israelin paluu loistoon ei toteutunut.  Jeesuksen uskovat ajettiin pois synagogista Lopulta Jerusalemin seurakunnan johtajaksi Pietarin jälkeen noussut Jaakob ei taipunut tunnustamaan Jeesusta vääroppiseksi ja hänet kivitettiin kuoliaaksi.
20. Muualta tiedämme, että Qumranin yhteisö tuhottiin samoihin aikoihin kuin temppeli vuoden 70 jaa. tienoilla. Muisto erämaan luoliin kätketyistä kirjakääröistä jäi unholaan. Essealaiset hävisivät koska olivat nationalistinen ryhmä joka osallistui kapinaan ja tuhoutui sen vuoksi.
21. Usko alkaa levitä voimakkaasti muualla kuin juutalaisten keskuudessa. Paavalin uskonto myy paremmin.

Mielenkiintoinen näkökulma, eikö. Laineen mukaan kristinuskossa on siis kyse nimenomaan Paavalin antamasta tulkinnasta Jeesuksen kuolemalle. Alkuperäinen Jeesus uskoi essealaisittain Vanhaan Testamenttiin, ja sen uskomukset taas  pertustuvat taikauskoon  ja tietämättömyyteen. Moni vaikea asia UT:ssa  ”selviää”
- Jeesuksen syntymään liittyvät legendat
- Lopunajan ennusteet (yhdistettynä komeettoihin)
- Miksi parantaminen oli niin tärkeää  Jeesukselle
- Miksi Jeesus ei puhu pahaa roomalaisista vallottajista (osa essealaisten tuhosuunnitelma, Pyhää sotaa)
- Miksi väkivallaton Jeesus uhkasi tuhota temppelin?
- Miksi Jeesuksella oli kielteinen suhtautuminen sukupuolielämään?
- Miksi Jeesus oli pukeutunut kuin ylipappi?
- Miksi piti luopua omaisuudesta? (essealaisille annettiin)
- Miksi Jeesus salasi messiaanisuuttaan? (edessä oleva uskonsota)
- Miksi hänet vangiittiin niin suurella joukolla (600 sotilasta +400 temppelipoliisia)
- Miksi Pietarilla oli miekka?
- Miksi Jeesus moitti saddukeukisia ja fariseuksia? (lainrikkoja)
- Miksei hän moittinut roomalaisia ja essealaisia? (roomalaiset välikappale, jolla Jumala rankaisee)
- Miksi Jeesuksella oli viileät suhteet perheeseensä (ei kuitenkaan Jaakobiin)
- Miksi Jeesus rikkoi sapattisääntöä (eri kalenteri)
- Peitesanat: monet, köyhät,
- Miksi 5000 miestä seurasi Jeesusta erämaajan (sotaharjoitukset)

Muttei tämäkään Jeesus-kuva ole ongelmaton.
- Miksi Jeesus ei taistellut, jos hän koki olevansa Sotilas-Messias
- Miksi Jeesus käski rakastaa vihollisia (essealaiset käskivät vihata)
- Miten Jeesus pystyi parantamaan (joogalla vastaa Laine)
- Miksi Jeesuksen veli Jaakob eli likaisena. Essealaiset puhdistautuivat ankarasti?

Ehkä yhteydet Qumranissa asuneisiin essealaisiin selittyvätkin yhteisellä kulttuurilla?  Qumranin yhteisö ja kristinusko elivät yhteisessä kulttuuritaustassa ja nousivat osin myös samankaltaisista juutalaisuuden sisäisistä painotuksista.  Qumranin teksteissä esiintyvät käsitykset eivät välttämättä olleet ainutlaatuisia, vaan vastaavia ajatuksia on voinut esiintyä muidenkin ryhmien piirissä. Näyttöä ei löydy sille, että  ne olisivat tienneet tai välittäneet toisistaan mitään. Todennäköisesti Jeesus ja qumranilaiset eivät koskaan kohdanneet.

Minulla ei ole eväitä arvioida Laineen tulkinnan uskottavuutta. Hän on eksegetiikan harrastaja, joka on innostunut mm. komeetoista. Maapallon on hänen mukaansa kosmisella ampuradaalla. Sivilisaatio on tuhoutunut jo monta kertaa. Koulutukseltaan hän on  ekonomi.  Vuonna 2007 häneltä ilmestyi Maya-kansojen  ajanlaskun loppua käsittelevä teos: "Komeetta tulossa.  

(5) Kristinusko

Palataan alkuperäiseen jäsennykseen  Hellenististen diasporajuutalaisten keskuudessa syntyi siis  sitten erityisesti Paavalin johdolla Jeesuksen opetukset "syrjäyttänyt" urbaaniin maailmaan paremmin sopinut oppi Jeesuksesta, juutalaisuudesta irtautunut kristinusko.  Oleellista ei ollutkaan elää, kuten Jeesus, vaan uskoa Jeesus. Hajanaisista seurakunnista alkoi kasvaa tiukasti hierarkisoitunut kirkko virkoineen ja rakennuksineen, josta Jeesus ja Jeesus-liikkeen jäsenet eivät osanneet uneksiaaan. Jeesus-liikkeen tilalle tulee Kristus-yhteisö.

(6) Riidat

Kuinka riitaisaa uuden uskonnon syntyminen olikaan! Eri seurakunnissa oli omat tulkintansa. Paavalin perässä kulki uusia saarnaajia, jotka kumosivat hänen viestiään. Kristityilta kiellettiin pääsy  synagogaan. Roomalaiset vainosivat heitä. Kristittyjen keskuuteen syntyi lahkoja, joita tuomittiin vääräuskoisiksi.

(7) Kirkkojen aika

Kun kristinusko sai valtionuskon aseman, alkoi kahden kirkon ajanjakso, joka huipentui molemminpuoliseen kirkonkiroukseen (jotka peruttiin vasta 1965). Kirkko ja maallinen valta taistelevat keskenään. Kaiken  aikaa kirkon sisällä on käyty  sotaa maallistumista vastaa. Kerettiläisiä on vainottu. Uskoa on  puhdistettu ja siihen on vastattu vastauskonpuhdistuksella. Latinaa puhuva katolinen kirkko on jakaantunut  kymmeniin eri kieltä puhuviin suuntauksiin, jotka taistelevat keskenään siitä kuka on oikeassa  ja sortavat omia toisinajattelijoitaan.

Ja tänään Heikki Räisäsen sanoin kristinusko ilmenee loputtoman monenlaisina versioina.  
Eri oppien ainoa yhdistävä tekijä on että  Jeesuksen merkitys on keskeinen - tavalla tai toisella.

Ei kommentteja: