Kirjoja

Kirjoja
Kirjoja

maanantaina, toukokuuta 16, 2022

Pätevästä rehtorista erinomaiseksi

SAIN kutsun Pätevästä erinomaiseksi. Rehtori koulun toimintakulttuurin kehittäjänä -kirjan zoom- julkistustilaisuuteen  16.5.2022 klo 14.00 – 14.55.  Osallistujia  oli parhaimmillaan 37.

TAPIO Lahtero ja Mikko Salonen ovat nimittäin kirjoittaneet teoksen, joka etsii vastausta mielenkiintoiseen kysymykseen:  Miten toimii ja kehittyy ammatissaan rehtori, joka kykenee erinomaisella tavalla hoitamaan haastavan rehtorin toimen ja koulun toimintakulttuurin kehittämistehtävän?  

Tapio Lahtero on KT ja opetustoimen johtamisen dosentti. Hän on Viikin normaalikoulun ja Helsingin normaalilyseon johtava rehtori  sekä Helsingin yliopiston kasvatus- ja opetusalan johtamisen koulutuksen johtajana.

Mikko Salonen taas on KM ja espoolainen ex-rehtori. Hän toimii Konsulttipaja Oy:ssä  konsultti-kumppanina monissa koulutusjohtamisen projekteissa ja koulun toimintakulttuurin kehittämishankkeissa sekä Suomessa että ulkomailla. Aiemmin hän on toiminut 20 vuotta peruskoulun rehtorina.

Tilaisuuden avasi Professional Publishing Finland Oy:n Lauri Tuomi. Hän oli innoissaan uudesta kirjasta ja myös sen julkaisseesta uudesta firmasta. Yhtiön kontribuutiona on edistää koulutusta paitsi Suomessa myös globaalisti.  Lahteron ja Salosen teos on tähän työhön mainio työkalu- eriytyisesti kun sen englanninkielinen versio ilmestyy,.

Kummallakin tietokirjailijalla oli sitten omat puheenvuorona.

Timo Lahteron teemana oli "Pätevästä erinomaiseksi – mitä se tarkoittaa ja miten se tehdään?"

Kuten tiedetään: Perusopetuslain mukaisesti jokainen koulun rehtori on pätevä. Mutta riittääkö se? Tekijät ovat kirjoittaneet kirjan tukemaan  rehtoreita niin, että he  kehittyvät  tehtävässään. Pääkäsitteitä tässä ovat laajasti ymmärretty pedagoginen johtaminen, joka voi olla kolmenlaista suoraa, tai sitten epäsuoraa teknisen johtamisen (organisaatio) tai epäsuoraa henkilöstön johtamisen kautta.

Erinomainen rehtori luo koulustaan kaikkien siellä toimivien oppivan yhteisön. Suomessa koulutyö, opetuksen kehittäminen ja rehtorien toiminta nojaavat yhteisiin perusopetuksen opetussuunnitelman perusteissa kuvattuihin arvoihin. Niiden tulee heijastua koulun johtamiseen ja näkyä rehtorin toiminnassa.

Mikko Salosen teemana oli  "Koulun toimintakulttuuri luodaan yhteistyössä " 

Rehtorin tehtävänä on  kehittää  paitsi itseään myös koko kouluyhteisöä. Nämä kaksi tehtävää ovat kuin kaksi raidetta, ja niiden on kohdattava. Kouluyhteisön toimintakulttuuri on se konteksti joka tukee rehtorin omaa kasvua. Tai sitten ei.

Rehtori ei toimi ainoastaan koulun opetustyön johtajana. Erinomainen rehtori  johtaa ja kehittää työyhteisöä hyvässä yhteistyössä. Rehtorin on yhdessä kouluyhteisön kanssa rakennetta innostava toimintakulttuuri. 

Rehtori ei voi luoda yksin toimintakulttuuria, vaan yhdessä koulun henkilöstön kanssa. On opittava yhdessä. Koulusta tulee rakentaa toinen toisilta oppiva yhteisö. 
Oppivan yhteisön toimintakulttuurin ajovoimia on useita:Näitä ovat  mm. Yhteinen visio, päämäärät ja arvopohja, yhteisöllinen vastuu oppilaiden oppimisesta ja tuloksia, reflektiivinen ja ammatillinen oman työn tutkiminen sekä yhteisöllinen ammatillinen oppiminen ja jatkuva kehittyminen sekä myös verkostot ja kumppanuudet oppimisen lähteinä.

Salonen korosti, että jaettu johtajuus on rehtoriuden kovaa ydintä. Se näkyy, kuuluu ja tuntuu yhteisenä kulttuurina, johtajuuspuheena ja diskurssina, yhteisiksi koettuina ja omaksuttuina  arvoina tavoittein, toimintatapoina, käytänteitänä, me-puheena ja sopimuksina sekä osallistavana ja prosessuaalisena yhteisönä.

Konkreetteja niksejä arkisten ongelmien ratkaisuun Salonen ei luvannut.

Kirjan tekijöiden  jälkeensä kuultiin kentän äänenä  Suomen rehtorit ry:n puheen johtaja Antti Itkosta.

Itkosen mielestä kirja on todella tärkeä ja kaivattu teos suomalaisesta oppilaitosjohtamisesta ja sen kehittämisestä. Johtaminen on monessa mielessä taitekohdassa. Nyt on oikea panostaa oppilaitosjohtamiseen ja koulun johtamisjärjestelmän kehittämiseen - kuten hallitusohjelmaan on kirjattu. 

Itkosen mukaan  kirja on toisaalta tutkimusperustainen toisaalta käytännönläheinen, ja sen on hyvä juttu.  Hän löysi kirjasta konkreetteja työkaluja  nykytila-analyysistä  jaetun johtajuuden ja tiimiorganisaatiomallien rakentamiseen. Teos on hänestä mainio johtamisen oppikirja ja  koulun kehittämisen matkaopas.

KIRJAN voi tilata linkistä:

https://www.propublishing.fi/products/patevasta-erinomaiseksi-rehtori-koulun-toimintakulttuurin-kehittajana

OLEN luvannut esitellä kirjaa myöhemmin vielä tarkemmin tässä blogissa. 

Ei kommentteja: