SAIN kutsun Pätevästä erinomaiseksi. Rehtori koulun toimintakulttuurin kehittäjänä -kirjan zoom- julkistustilaisuuteen 16.5.2022 klo 14.00 – 14.55. Osallistujia oli parhaimmillaan 37.
TAPIO Lahtero ja Mikko Salonen ovat nimittäin kirjoittaneet teoksen, joka etsii vastausta mielenkiintoiseen kysymykseen: Miten toimii ja kehittyy ammatissaan rehtori, joka kykenee erinomaisella tavalla hoitamaan haastavan rehtorin toimen ja koulun toimintakulttuurin kehittämistehtävän?
Tapio Lahtero on KT ja opetustoimen johtamisen dosentti. Hän on Viikin normaalikoulun ja Helsingin normaalilyseon johtava rehtori sekä Helsingin yliopiston kasvatus- ja opetusalan johtamisen koulutuksen johtajana.
Mikko Salonen taas on KM ja espoolainen ex-rehtori. Hän toimii Konsulttipaja Oy:ssä konsultti-kumppanina monissa koulutusjohtamisen projekteissa ja koulun toimintakulttuurin kehittämishankkeissa sekä Suomessa että ulkomailla. Aiemmin hän on toiminut 20 vuotta peruskoulun rehtorina.
Tilaisuuden avasi Professional Publishing Finland Oy:n Lauri Tuomi. Hän oli innoissaan uudesta kirjasta ja myös sen julkaisseesta uudesta firmasta. Yhtiön kontribuutiona on edistää koulutusta paitsi Suomessa myös globaalisti. Lahteron ja Salosen teos on tähän työhön mainio työkalu- eriytyisesti kun sen englanninkielinen versio ilmestyy,.
Kummallakin tietokirjailijalla oli sitten omat puheenvuorona.
Timo Lahteron teemana oli "Pätevästä erinomaiseksi – mitä se tarkoittaa ja miten se tehdään?"
Kuten tiedetään: Perusopetuslain mukaisesti jokainen koulun rehtori on pätevä. Mutta riittääkö se? Tekijät ovat kirjoittaneet kirjan tukemaan rehtoreita niin, että he kehittyvät tehtävässään. Pääkäsitteitä tässä ovat laajasti ymmärretty pedagoginen johtaminen, joka voi olla kolmenlaista suoraa, tai sitten epäsuoraa teknisen johtamisen (organisaatio) tai epäsuoraa henkilöstön johtamisen kautta.
Erinomainen rehtori luo koulustaan kaikkien siellä toimivien oppivan yhteisön. Suomessa koulutyö, opetuksen kehittäminen ja rehtorien toiminta nojaavat yhteisiin perusopetuksen opetussuunnitelman perusteissa kuvattuihin arvoihin. Niiden tulee heijastua koulun johtamiseen ja näkyä rehtorin toiminnassa.
Mikko Salosen teemana oli "Koulun toimintakulttuuri luodaan yhteistyössä "
Kirjan tekijöiden jälkeensä kuultiin kentän äänenä Suomen rehtorit ry:n puheen johtaja Antti Itkosta.
Itkosen mielestä kirja on todella tärkeä ja kaivattu teos suomalaisesta oppilaitosjohtamisesta ja sen kehittämisestä. Johtaminen on monessa mielessä taitekohdassa. Nyt on oikea panostaa oppilaitosjohtamiseen ja koulun johtamisjärjestelmän kehittämiseen - kuten hallitusohjelmaan on kirjattu.
Itkosen mukaan kirja on toisaalta tutkimusperustainen toisaalta käytännönläheinen, ja sen on hyvä juttu. Hän löysi kirjasta konkreetteja työkaluja nykytila-analyysistä jaetun johtajuuden ja tiimiorganisaatiomallien rakentamiseen. Teos on hänestä mainio johtamisen oppikirja ja koulun kehittämisen matkaopas.
KIRJAN voi tilata linkistä:
OLEN luvannut esitellä kirjaa myöhemmin vielä tarkemmin tässä blogissa.
Ei kommentteja:
Lähetä kommentti