Kirjoja

Kirjoja

keskiviikkona, marraskuuta 17, 2010

Terveisiä Rovaniemeltä

Rovaniemen lentokenttä. Kuva lainattu Ylen sivuilta.
TERVEISIÄ Pohjois-Suomesta. Taksilla kentälle (hiukka viimetipassa). Kone lähti 12.15.   Kentältä taksiin, ja taksilla Ammattiopistolle. Upea talvisää! Muutama aste pakkasta, ja maa kauniisti lumen peitossa.

Rovaniemen 300 alakoulujen opettajaa oli kutsuttu Veso-päivään. Palvelupäällikkö Antti Lassila avasi tilaisuuden. Sitten puhuin minä opettajuudesta yhteisöllisessä koulussa (suomeksi kerroin, kuinka sitä on rakennettu vuosien varrella Aurorassa mm. yhteisellä tekemisellä, siesta-rakenteella, tuen eri muodoilla jne.).  Tunti meni siivillä. Ja tieysti näytin JJ:n ja 6ac:n oppilaitten kanssa tekemämme kyselelevän opetuksen mörökolli-clipsin.  Rovaniemeläisopettajat olivat oikein ystävällisiä ja mm. Kuivasen Kaijalle lähetettiin terveisiä.

Sitten minut vietiin toiseen pienempään tilaan keskusteluttamaan porukkaa espoolaisesta tavasta järjestää kehitysvammaisten lasten opetus yleisopetuksen ryhmässä.  Keskustelu oli vilkasta, puoleen ja toiseen.

VESO-ohjelman lopussa oli Rovaniemen teatterin improvisaatio-osuus. Ja arvatkaapa kuka sen veti: Auroran koulun ex-oppilas Antti Hovilainen. Harmi, etten ehtinyt kuunnella häntä  kuin tovin. Taksi oli tilattu.

Lentokentällä tapasin  ilokseni Ben Furmanin ja sain taas kaksi kirjaa, joiden avulla voimme vankentaa luokan tason tehostetun tuen ohjelmaamme. Finnair toi illaksi kotiin, nopeasti ja turvallisesti.

2 kommenttia:

Anonyymi kirjoitti...

Tervehdys Rovaniemeltä! Kiitokset koulutuspäivän antoisasta ja visuaalisesti rikkaasta luennosta. Olemme samoilla linjoilla koulussamme heikkojen oppilaiden tuesta pääasiassa äidinkielessä, matematiikassa ja englannissa, joissa opetus tapahtuu pienemmissä ryhmissä elon, eon tai lon tuella. Yleensä oppimisvaikeuksiset oppilaat lähtevät omasta luokastaan saamaan tukea toiselta opettajalta. Oletteko pohtineet käytäntöjä, joissa osaavat, sosiaalisesti taitavat ja muutoksiin sopeutuvaiset oppilaat olisivatkin niitä siirtyjiä perusryhmästä pois? Näin tukea tarvitseva oppilas ei olisi se, joka poistuu perusryhmästä, vaan jäisi tutun oman open ohjaukseen ja saisi myös kokemuksen, että häntä ei vaikeuksiensa kanssa aina aulkoistettaisi.
Terveisin,
erityisope Rovaniemeltä

Martti kirjoitti...

Kiitos kauniista sanoista.

Hyvä pointti tuo "ulkoistaminen". Tuoreessa luokanopettajalehdessä on vähän samanlainen idea joustavan ryhmän käyttämisestä (ns. Mustekalamalli).

Martti