Kirjoja

Kirjoja

keskiviikkona, heinäkuuta 01, 2020

OPH ohjeistaa lukuvuotta 2020-21

Päivitetty 2.7.2020
Päivitetty 3.7. 2020

Huom. MTV:ssä 5.7.  kriittinen juttu ohjeista.

OPETUSHALLITUS on julkaissut kesäkuun lopulla  tukimateriaalia  opetuksen järjestäjille siihen, kuinka niiden tulee varautua syyslukukauden 2020 opetusjärjestelyihin jne. koronavirusepidemian varalta. 

TUKIMATERIAALI löytyy tästä linkistä:

EDITOIN   ohjeet itselleni helppolukuisemmiksi lyhentämällä niitä  sekä kääntämällä hallintokieltä suomeksi. 

Mutta samalla WARNING.  Nämä ovat omat tulkintani.

Lisäksi jäsensin  tekstiä itselleni loogisempaan järjestykseen kahta syksyllä odottavaa rooliani ajatellen. Kunnan tason ohjeisiin  sotkeudun lautakunnan ja valtuuston jäsenenä ja koulun/opettajan tason  ohjeisiin mahdollisesti opetusharjoittelun ohjaajana. 

TÄYTYY oikein kiittää selkeästä tehtäväkoonnasta.  Mutta mistä ihmeestä otetaan aika näiden suunnitelmien tekemiseen? 

-merkki on minulle uusi/outo ohje.

HAAVOITUVIMMASSA ASEMASSA OLEVIEN LASTEN OPETUS

Lähiopetusta saavat  esiopetuksen, vuosiluokkien 1–3,  erityisen tuen päätöksen saaneet, pidennetyn oppivelvollisuuden sekä valmistavan opetuksen oppilaat. 

KODIN JA KOULUN YHTEISTYÖ

Kodin ja koulun yhteistyön merkitys korostuu, jos opetusta järjestetään  poikkeavalla tavalla. Vastuu yhteistyön edellytysten luomisesta on opetuksen järjestäjällä. 

Koulun ja oppilashuollon palvelujen henkilöstön tulee olla aktiivisia ja aloitteellisia kotien kanssa tapahtuvassa vuorovaikutuksessa. Koulun tulee informoida oppilaiden huoltajia riittävästi, jotta heillä on tieto kulloisistakin opetusjärjestelyistä ja oppilaan opintojen edistymisestä. 

On syytä varmistaa, että myös vieraskielisten huoltajien informointi on riittävää.

Tärkeää, mutta mistä otetaan nämä tulkkausresurssit?

Opettajan tehtävänä on huolehtia opetusryhmästään myös etäyhteyksiä hyödyntävässä opetuksessa. Rehtorin johdolla sovitaan yhteydenpitoon liittyvästä vastuunjaosta esimerkiksi seuraavissa asioissa:

- Kuka, miten ja milloin huolehtii päivittäisestä yhteydestä oppilaaseen?
- Kuka, miten ja milloin on yhteydessä oppilaan huoltajaan?
- Miten poissaoloja seurataan?
- Miten koulun eri ammattilaiset toimivat tilanteessa, jos oppilaan oppimisesta tai hyvinvoinnista herää huoli?

Vanhempien tapaamisissa hyödynnetään mahdollisuuksien mukaan etäyhteyksiä. Tapaamisten suunnittelussa otetaan huomioon perheiden mahdollisuudet käyttää etäyhteyksiä sekä tarve tulkkaukselle. Lähitapaamisissa otetaan huomioon hygieniaohjeet. Vanhempainiltoja voidaan tarvittaessa järjestää etäyhteyksiä hyödyntäen.

KOTIOPETUS

Se että peruopetuksessa hyödynnetään etäyhteyksiä ei ole kotiopetusta. Oppivelvollisuuden voi suorittaa muutoin kuin osallistumalla  perusopetukseen koulussa. Kotiopetuksen tulee kuitenkin perustua opetuksen opetussuunnitelman perusteissa 2014 eri oppiaineille asetettuihin tavoitteisiin ja sisältöihin.  

Kotiopetuksessa vastuu perusopetuksen oppimäärää vastaavien tietojen ja taitojen saavuttamisesta ja oppivelvollisuuden edistymisestä on huoltajalla. Huoltaja vastaa kaikista  järjestelyistä, kuten opetuksesta, oppimisen tuesta, oppimateriaaleista, työvälineistä ja -aineista, oppilashuollosta, ruokailusta ja koulukuljetuksesta. 

Asuinkunnan nimeämä tutkiva opettaja valvoo ja laatii selosteen kotiopetuksessa olevan oppivelvollisen edistymistä. Huoltajan pyynnöstä kotiopetuksessa oleva oppivelvollinen voi osoittaa osaamisensa erityisessä tutkinnossa.

KOULUKULJETUKSET

Oppilaat ovat  kuljetusetuuden piirissä. Kuljetusjärjestelyt tulee suunnitella ja niistä pitää tiedottaa oppilaille ja heidän huoltajilleen hyvissä ajoin. Osa kuljetuksista tapahtuu vain koululaisia varten ostetuilla taksi- tai linja-autokyydeillä, osa julkisella liikenteellä.

Kuljetusten riskiä tartunnoille tulee arvioida paikallisesti riskiryhmään kuuluvat oppilaat erityisesti huomioiden. Kuljetusten porrastamista on syytä harkita. 

Maksuttoman kuljetuksen vaihtoehtona voidaan käyttää myös huoltajan kanssa sovittavalla tavalla oppilaan kuljettamista tai saattamista varten myönnettävää riittävää avustusta.

KOULUN TASON TEHTÄVÄT
  1. Varmistetaan laitteiden, yhteyksien ja materiaalien saatavuus ja saavutettavuus. Jos oppilaan omia laitteita käytetään, koulun on tärkeää varmistaa, että ne ovat opetukseen soveltuvia ja riittäviä
  2. Kunkin yksikön pitää määritellä omaan tilanteeseensa sopivat käytännöt koulun tilojen käytöstä. Muiden kuin oppilaiden ja koulun henkilökunnan oleskelua koulun alueella tulee välttää. Yksikön tulee ohjeistaa huoltajia ja perheitä sekä yhteistyökumppaneita toimimaan niiden mukaisesti
  3. Suunnitellaan  kouluruokailun järjestäminen eri tilanteissa
  4. Tarkistetaan  koulukohtaisessa oppilashuoltoryhmän ja kriisisuunnitelman ajantasaisuus 
  5. Suunnitellaan oppimisen tuen järjestäminen  myös etäyhteyksiä hyödyntävässä opetuksessa. 
  6. Kesän ja syksyn aikana tehdään tilannearvio yhteistyössä opettajien ja erityisopettajien kanssa sekä täsmennetään tukitoimien suunnitelma niin, että tarvittava oppimisen ja koulunkäynnin tuki sekä erityisopetus voidaan aloittaa heti uuden lukuvuoden käynnistyessä.
  7. Suunnitellaan viestintä koteihin sekä kodin ja koulun välinen yhteistyö.  Rehtorin johdolla sovitaan yhteydenpitoon liittyvästä vastuunjaosta esimerkiksi seuraavissa asioissa: Kuka, miten ja milloin huolehtii päivittäisestä yhteydestä oppilaaseen? Kuka, miten ja milloin on yhteydessä oppilaan huoltajaan? Miten poissaoloja seurataan? Miten koulun eri ammattilaiset toimivat tilanteessa, jos oppilaan oppimisesta tai hyvinvoinnista herää huoli?
  8. Tehdään lukuvuosisuunnitelmaan  lukuvuoden alussa tarvittavia tarkennuksia esimerkiksi mahdollisesta siirtymisestä poikkeuksellisiin opetusjärjestelyihin, lähi- ja etäopetuksen vuorottelun käytänteistä ja arvioinnista. 
  9. Suunnitellaan henkilöstön työnjako ja vastuut ja huolehditaan työhyvinvoinnista
  10. Koulun varautuminen kriisityöhön ja toimintavalmiuksien harjoittelu sekä kriisisuunnitelman ajantasaistaminen on tärkeää ennen koulutyön aloitusta.
  11. Jos syyslukukauden aikana siirrytään osittaiseen tai kokonaan etäyhteyksiä hyödyntävään opetukseen, lukuvuosisuunnitelmaan kirjataan muuttuneet opetuksen järjestämistavat.  
KOULUN TILAT JA HYGIENIA

Koulun tilojen käyttäminen ja hygieniasta huolehtiminen

Lähiopetuksessa koulujen toiminnassa ja opetusjärjestelyissä otetaan huomioon tartuntatautitilanteen jatkuminen ja siihen liittyvät terveysviranomaisten ohjeet.

Oppilaiden näkökulmasta lähiopetuksessa on otettava huomioon seuraavat seikat:  
  • Oppilaita ohjataan päivittäin hyviin hygieniakäytäntöihin.
  • Hygieniakäytäntöihin ohjaamisessa huomioidaan oppilaiden ikätaso.
  • Koulupäivän aikana vältetään lähikontakteja esimerkiksi erilaisilla tilajärjestelyillä.
  • Eri oppilasryhmien välisiä kontakteja vältetään esimerkiksi välituntijärjestelyillä, kouluruokailussa ja muissa siirtymätilanteissa.
  • Muiden kuin oppilaiden ja koulun henkilökunnan oleskelua koulun alueella tulee välttää. Kunkin yksikön pitää määritellä omaan tilanteeseensa sopivat käytännöt ja ohjeistaa huoltajia ja perheitä sekä yhteistyökumppaneita toimimaan niiden mukaisesti.
  • Henkilöstön näkökulmasta keskeisiä ovat seuraavat näkökohdat: Henkilöstön keskinäiset lähikontaktit tulee minimoida. Henkilöstön välisessä viestinnässä ja yhteydenpidossa hyödynnetään sähköisiä yhteydenottotapoja. Siirtymiä yksiköiden välillä saman päivän aikana pyritään välttämään.
Poikkeuksellisten opetusjärjestelyiden aikana koulun tiloja voidaan käyttää oppimisen ja koulunkäynnin tuen,  perusopetuksen maksuttomuuden piiriin kuuluvien palvelujen ja etuuksien, kuten aterioinnin, sekä oppilashuollon järjestämiseen. Edellytyksenä on, että tällöin huolehditaan tarpeellisista suojaustoimista koronavirusepidemian rajoittamiseksi, eikä tartuntatautiviranomainen ole asettanut rajoituksia tilojen käytölle.

Oppimisympäristöt 

Opetuksessa on suositeltavaa hyödyntää lähistöllä olevia ulkotiloja sekä luontoympäristöjä eri oppiaineiden opiskelussa. Koulun ulkopuolisten tilojen käyttö tuo tarvittavaa väljyyttä ja luo vaihtelua opiskeluun. 

Retkien suunnittelussa otetaan huomioon perusopetuksen maksuttomuuteen liittyvät ohjeet sekä oppilaiden mahdolliset rajoitteet tai eritystarpeet sekä hygieniaohjeistukset.

KOULURUOKAILUN JÄRJESTÄMINEN

Poikkeuksellisten opetusjärjestelyiden aikana lähiopetuksessa olevilla oppilailla on työpäivinä oikeus saada tarkoituksenmukaisesti järjestetty ja ohjattu, täysipainoinen maksuton ateria- Kouluruokailu järjestetään kuten normaalioloissa, mutta hygieniaan ja koronaviruksen leviämisen estämiseen liittyvät varotoimenpiteet on otettava huomioon ja korostettava ohjauksessa.  

Etäyhteyksiä hyödyntävässä opetuksessa aterian tarjoaminen järjestetään perusopetuslain 20 a §:n 3 momentin mukaisesti. Opetuksen järjestäjällä on velvollisuus tarjota myös etäopetuksessa kaikille oppilaille maksuton ateria. Etäopetuksessa ateria lähtökohtaisesti syödään muualla kuin koulussa. Opetuksen järjestäjä päättää käytännön järjestelyistä. 

Esimerkiksi ateria voi olla noudettavissa, tai ruokailu voidaan järjestää muualla kuin koulun tiloissa hygieniaohjeet ja tilojen väljyys huomioon ottaen. Etäopetuksessa olevien oppilaiden aterian järjestäminen ei edellytä aterian toimittamista oppilaan kotiin ja aterian vaatimuksena ei ole täysipainoisuus, koska joidenkin tuotteiden tarjoaminen turvallisesti muissa kuin koulun tiloissa voi olla haastavaa.

Muuna kuin lähiopetuksena annettavassa opetuksessa maksuton ateria ei voi olla esimerkiksi rahallinen avustus, eikä maksuttoman aterian antamiselle voi asettaa tarveharkintaa. Aterian tarjoaminen ei voi myöskään tarkoittaa ruokatarvikkeiden antamista, vaan aterian tulee olla valmistettu valmiiksi. Ateriat järjestetään erityisruokavaliot huomioiden.

Kouluille laaditaan paikallisesti kouluruokailun järjestämiseen liittyvät ohjeet, joissa otetaan huomioon hygieniaan liittyvät erityiset järjestelyt ja tarpeettomien lähikontaktien välttäminen. Ruokailusta vastaavan henkilöstön kanssa sovitaan yhteistyöstä ja tarkennetaan vastuiden jakamista.
 
Käytännön järjestelyistä päätettäessä sekä lähi- että etäopetuksessa ja niistä huoltajille tiedotettaessa on hyvä ottaa huomioon esimerkiksi seuraavaa:   

Miten lähiopetuksen ruokailutilanne käytännössä hoidetaan, jotta voidaan välttää lähikontakteja ja varmistaa koronavirusepidemian rajoittaminen kuitenkin opetussuunnitelman tavoitteet huomioon ottaen esimerkiksi  
    • järjestämällä ruokailu oman luokan tai ryhmän kanssa, ei yhteisruokailua ruokasalissa (ruokasalia voi kuitenkin käyttää porrastetusti)
    • huolehtimalla hygieniasta ruuanvalmistuksen ja -jakelun sekä syömisen aikana
    • porrastamalla ruokailuaikoja
    • annostelemalla ateria tai sen osat mahdollisuuksien mukaan valmiiksi oppilaille
    • pesemällä kädet saippualla huolellisesti ennen ruokailua
    • panostamalla väljyyteen ruokailutilanteessa
Miten koulun opetus- ja muu henkilöstö ohjaa ja valvoo ruokailutilannetta sekä hygieniaan että epidemian leviämisen ehkäisemiseen liittyvien varotoimenpiteiden toteutumista lähiopetuksessa?

Missä ja milloin etäopetuksessa olevien oppilaiden aterian tarjoaminen tai sen jakaminen järjestetään; omassa koulussa, alueen muussa koulussa tai muualla (tarkka osoite)?  

Miten selvitetään tarvittava etäaterioiden määrä?

Miten etäopetuksessa olevaa oppilasta tuetaan kouluarjen rakentumisen rytmittämisessä ja vahvistetaan tietoisuutta ruokailun merkityksestä osana oppimista ja hyvinvointia edistäviä päivittäisiä rutiineja yhteistyössä huoltajien kanssa?  Katso myös artikkeli:Tukea koulupäivän rakenteen suunnitteluun.

Miten ruokailuun osallistumista sekä ruoan ja ruokailutilanteen laatua seurataan ja arvioidaan?

Miten kouluruokailu tai muulla tavalla toteutettu ateria järjestetään oppilaille samalla ruokahävikin muodostumista välttäen?


KOULUTYÖN JÄRJESTELYT
 
Noudatetaan THL:n antamia hygieniaohjeita sekä OKM:n ja OPH:n antamia ohjeita. Lisäksi on noudatettava mahdollisia tartuntatautilain nojalla annetun päätöksen määräyksiä.  

Vuosiluokilla 1–6 opetus 

pyritään järjestämään pääosin saman luokanopettajan johdolla.  
Pääosin ? Entä  aineenopettajat alaluokilla. Kielet? Liikunta 

Samanaikaisopettajina toimivien opettajien (mm. resurssiopettajat, osa-aikaiset erityisopettajat) opetus järjestetään niin, että he toimivat mahdollisimman vähän eri ryhmien kanssa. 

Toiminta voidaan järjestää esimerkiksi soluissa, joissa kussakin pieni määrä luokkia. Näin oppilaat ja henkilöstö eivät liiku solujen välillä, ja solun ruokailut ja välitunnit noudattavat solukohtaista aikataulua.

Vuosiluokilla 7–9 

ja kaikilla vuosiluokilla silloin, kun opetusryhmä koostuu eri luokkien oppilaista, pyritään hygieniaohjeilla, tilaväljyydellä ja siivouksella vähentämään tartuntariskiä.

Eri luokkien oppilaista koostuvien opetusryhmien opetuksessa voi..  erityisopettaja/aineenopettaja antaa etäopetusta ja oppilaat osallistuvat koulun tiloista laitteilla luokan opettajan tai avustajan ohjauksessa. 

Voiko todellakin ryhmän nyt jättää yksin avustana vastuulle?
Tähän tuli kommentti: Kuten normaalistikin, opettaja  lopulta vastuussa. Mielellään näköyhteys. Lisätty 3.7.

Näin oppilas saisi tukea etäyhteyksiä hyödyntävään opetukseen, vaikka opettaja ei ole läsnä.

Mutta ei siis, jos oppilaat ovat samasta opetusryhmästä?

Järjestelyillä pyritään vähentämään oppilaiden siirtymistä tiloista toiseen. Erityistilojen käytössä voidaan välisiivouksella vähentää tartuntariskiä.

Osa-aikainen erityisopetus 
sekä mahdollinen muu pienemmissä opetusryhmissä tapahtuva opetus pyritään järjestämään suunnitellusti ja siinä voidaan hyödyntää koulun sisäistä etäyhteyksiä hyödyntävää opetusta.  

Kouluissa on suositeltavaa järjestää vain oman ryhmän yhteisiä tilaisuuksia.

Eli ei siis juhlia eikä yhteisiä päivänavauksia

LAITTEET, YHTEYDET, MATERIAALIT

PoL 20 a §:n mukaan poikkeuksellisten opetusjärjestelyiden aikana opetuksessa tarvittavat laitteet, yhteydet ja materiaalit ovat perusopetuksen oppilaille maksuttomia.  Kaikki opetuksessa tarvittava materiaali annetaan etäopiskelijalle mukaan kotiin- lisätty 2.7.-20

Yhteydellä tarkoitetaan esimerkiksi internetyhteyttä ja materiaaleilla opetuksessa tarvittavia oppimissovelluksia ja viestintävälineitä.
 
Ahaa- ei siis esim. kuvis- tai käsityömateriaaleja
Tähän tuli kommenni: kaikki materiaali annetaan kotiin. Lisätty 3.7. 




Lähtökohtana on, että opetuksessa käytetään koulun laitteita, mutta myös oppilaan omaa laitetta voidaan käyttää.  

Jos oppilaan omia laitteita käytetään, koulun on tärkeää varmistaa, että ne ovat opetukseen soveltuvia ja riittäviä.  Alle 15-vuotiaan osalta huoltaja päättää, voiko lapsi käyttää mobiililaitettaan tai kotoa löytyviä laitteita etäopetuksessa. Viisitoista vuotta täyttänyt päättää lähtökohtaisesti itse, käyttääkö hän mobiililaitetta tai kodin laitteita. Opetuksen järjestäjä ei voi edellyttää, että huoltajat hankkivat oppilaille poikkeuksellisissa opetusjärjestelyissä tarvittavat laitteet, vaan omien laitteiden käytön on perustuttava suostumukseen. 

Opetuksen järjestäjä huolehtii jokaiselle niitä tarvitsevalle oppilaalle laitteet, yhteydet ja materiaalit. Opetuksen järjestäjä voi tarjota laitteen, internetyhteyden ja materiaalit valitsemallaan tavalla niitä tarvitseville. Internetyhteys voidaan järjestää esimerkiksi dataliittymän tai kunnallisen lähiverkon avulla.

Opetuksen järjestäjän on tärkeä varautua ja kartoittaa hyvissä ajoin, esimerkiksi lukuvuoden alussa, oppilaiden laitteiden, yhteyksien ja materiaalien käyttötarve mahdollisten poikkeuksellisten opetusjärjestelyiden varalle.  

Opetuksen järjestäjien tulee ennalta varautua siihen, miten toimitaan, jos koulun laite menee rikki tai katoaa: esimerkiksi missä koulu korjauttaa laitteet, onko oppilaiden kotikäytössä omavastuu ja voiko koulu ottaa laitteille vakuutuksen. 

Huoltajia ei voida velvoittaa ottamaan vakuutusta koulun laitteen rikkoutumisen tai katoamisen varalle.

Suositeltavaa on, että koulu kantaisi pääsääntöisesti riskin laitteen rikkoutumisesta ja katoamisesta, ellei voida osoittaa, että oppilas on toiminut erityisen huolimattomasti. On tärkeää, että koulujen käytännöt suunnitellaan sellaiseksi, jotta laitteita kotiin tarvitsevat eivät laitteiden rikkoutumisen ja korvausvastuun pelosta jätä vastaanottamatta koulun laitteita.

LISÄYS 2.7.-20 THL: ohjeista 11.5. 20 voimassa: Yhteiskäytössä olevien työvälineiden, kuten näppäimistöjen, tablettien tai askartelutarvikkeiden (sakset ym.) käyttöä vältetään tai ne puhdistetaan aina käyttäjien välillä.

LAKIPERUSTA

Eduskunta on hyväksynyt väliaikaiset muutokset perusopetuslakiin  koronaviruksen (COVID-19) varalta. Lait ovat voimassa määräajan 1.8.–31.12.2020. 
Tartuntatautilain 58 §:n mukaan kunta voi päättää oppilaitosten ja päiväkotien tilojen sulkemisesta osittain tai kokonaan. 
Lisäksi  AVIT  saattavat tehdä päätöksiä opetustilojen käyttämisestä silloin, kun ne ovat tarpeen usean kunnan alueella.

Huom. TSL:n hygieniaohjeet ovat toisaiseksi suositus. Keväällä ne olivat määräys.

LISÄOPETUS

Lisäopetuksessa voidaan syyslukukaudella siirtyä noudattamaan poikkeuksellisia opetusjärjestelyjä edellytysten täyttyessä.  Lisäopetus on osa perusopetusta ja sen järjestämisessä noudatetaan perusopetukseen annettuja ohjeistuksia.  

Voimassa olevien hygieniaohjeistusten mukaisesti koulun ulkopuolisissa oppimisympäristöissä tapahtuvaa toimintaa voidaan järjestää suunnitellusti.  

LÄHI- JA ETÄOPETUKSEN VUOROTTELU

Suunnitelussa on tärkeää ottaa huomioon esimerkiksi seuraavat seikat:
  • Valmistellaan etä- ja lähiopetuksen vuorottelun aikataulutus ja päätetään vuorottelussa olevista opetusryhmistä. Aikataulutusta ja porrastusta voidaan tarvita esimerkiksi kouluun tulo- ja lähtöajoissa sekä välitunti- ja ruokailuaikojen järjestämisessä.
  • Arvioidaan vuorottelun vaikutusta opetuksen järjestämiseen ja oppimisen arviointiin oppiaineittain.
  • Miten hyödynnetään opetuksessa muita kuin koulun oppimisympäristöjä?
  • Varmistetaan riittävät laitteet, materiaalit ja yhteydet oppilaille.
  • Järjestetään tarvittaessa opetukseen uusia tiloja
  • Järjestetään oppimisen tukea myös etäopetuksessa.
  • Suunnitellaan kouluruokailun järjestäminen.
  • Varmistetaan oppilashuollon palvelujen saatavuus.
  • Opetuksen järjestäjän antamat ohjeet käydään läpi henkilöstön kanssa. Opettajien yhteisiä kokoontumisia tulee edelleen välttää ja hyödyntää yhteydenpidossa etäyhteyksiä.
OPETUKSEN JÄRJESTÄJÄN TEHTÄVÄT
Varautumista ja erityistä suunnittelua vaativia asioita  

Opetuksen järjestäjän tulee tehdä yleiset linjaukset siitä:
  1. miten sekä minkälaisin toteuttamistavoin poikkeuksellisiin opetusjärjestelyihin mahdollisesti siirrytään 
  2. kuinka etäyhteyksiä hyödyntävää opetusta, oppimisen tukea, palveluja ja etuuksia koronatilanteen niin vaatiessa järjestetään. 
  3. linjataan oppilashuollon toimintatavat järjestäjäkohtaisesti  
  4. antaa ohjeet etä- ja lähiopetuksen vuorotteluun
Lisäksi 5. se tekee päätöksen siirtymisestä  poikkeuksellisiin opetusjärjestelyihin
 
Opetuksen järjestäjän tulee päättää poikkeuksellisiin opetuksen järjestelyihin siirryttäessä
  • kuinka oikeus saada perusopetusta voi toteutua yhdenvertaisesti ja mahdollisimman täysimääräisesti
  • poikkeuksellisten opetusjärjestelyiden kestosta
  • soveltuvasta opetuksen järjestämispaikasta
  • opetuksen käytännön järjestämisestä
  • mitä toimipisteitä, vuosiluokkia ja opetusryhmiä päätös koskee: Tartuntatautiviranomainen voi sulkea koulun tai muun opetuksen järjestämispaikan osittain tai kokoaan. Opetuksen järjestäjän päätös poikkeuksellisiin opetusjärjestelyihin siirtymisestä voi vastaavasti koskea esimerkiksi yksittäistä koulua tai kaikkia opetuksen järjestäjän kouluja tai toimipisteitä.
  • Haavoittuvammassa asemassa olevien lasten opetus järjestetään lähiopetuksena. Näitä ovat esiopetuksen, vuosiluokkien 1–3,  erityisen tuen päätöksen saaneita, pidennetyn oppivelvollisuuden sekä valmistavan opetuksen oppilaat 
Edelleen

6. Opetusjärjestelyt ja toimenpiteet kirjataan opetuksen järjestäjän vuosisuunnitelmaan sekä koulukohtaiseen oppilashuoltosuunnitelmaan. Opsia ei tarvitse muuttaa. 

7. Opetuksen järjestäjän tulee huolehtia oppilaiden yhdenvertaisista mahdollisuuksista oppimista edistävään vuorovaikutukseen sekä siitä, että oppilaat etenevät opinnoissaan. 

8. Opetuksen järjestäjä seuraa oppilaan poissaoloja opetuksen järjestämistavasta riippumatta ja ilmoittaa oppilaan huoltajalle luvattomista poissaoloista. 

9. Kodin ja koulun yhteistyön merkitys korostuu, jos opetusta järjestetään aiemmasta poikkeavalla tavalla. Vastuu yhteistyön edellytysten luomisesta on opetuksen järjestäjällä. 

10.Opetuksen järjestäjän on myös etäyhteyksiä hyödyntävässä opetuksessa huolehdittava, että oppilas saa opetussuunnitelman mukaista opetusta ja oppilaanohjausta sekä riittävää oppimisen ja koulunkäynnin tukea heti tuen tarpeen ilmetessä.

11. Kouluille laaditaan paikallisesti kouluruokailun järjestämiseen liittyvät ohjeet, joissa otetaan huomioon hygieniaan liittyvät erityiset järjestelyt ja tarpeettomien lähikontaktien välttäminen. Ruokailusta vastaavan henkilöstön kanssa sovitaan yhteistyöstä ja tarkennetaan vastuiden jakamista.

12. Opetuksen järjestäjä huolehtii jokaiselle niitä tarvitsevalle oppilaalle laitteet, yhteydet ja materiaalit. Opetuksen järjestäjä voi tarjota laitteen, internetyhteyden ja materiaalit valitsemallaan tavalla niitä tarvitseville. Internetyhteys voidaan järjestää esimerkiksi dataliittymän tai kunnallisen lähiverkon avulla.

13. Opetuksen järjestäjä harkitsee, missä määrin valmistavan opetuksen oppilaita voidaan integroida esi- tai perusopetukseen ja missä määrin opiskellaan ensisijaisesti oman opettajan johdolla eri oppilasryhmien kontakteja välttäen.

Rahareikiä riittää? Ruokailun, koulukuljetusten,  tilojen  turvalliseksi  järjestämisessä...Resurssien järjestämisessä suunnitteluun, riittävään kodin ja koulun yhteistyöhön, tulkkaispalveluille ja  tiedotteiden kääntämiselle lasten äidinkielelle. Laitteisiin, niiden korjauksiin. Ennen lukuvuoden alkua tehäväki määrättyy tuen tarpeen selvtykseen. MH

14. Tartuntatautilain mukaisista rajoitustoimenpiteistä, kuten karanteenista, varhaiskasvatuksen ja opetuksen järjestäjät tekevät paikallisesti ratkaisut kunnan terveydenhuoltoviranomaisten päätösten mukaisesti. 

Päätöksenteko siirtymisestä poikkeuksellisiin opetusjärjestelyihin

Kunta tekee itse päätöksen poikkeuksellisiin opetusjärjestelyihin siirtymistä mutta vain silloin, kun se on välttämätöntä eikä opetuksen järjestämisessä pystytä noudattamaan tartuntatautiviranomaisen päätökseen sisältyvää ohjeistusta opetustilojen turvallisesta käyttämisestä tai kun opetustilat joudutaan sulkemaan osittain tai kokonaan tartuntatautilain 58 §:n nojalla. 

Kunnan tulee hyödyntää omaa lääketieteellistä ja tartuntatautien torjumiseen liittyvää osaamistaan tartuntatautilain 9 §:ssä määritellyn tehtävänsä mukaisesti ja toimia poikkeuksellisiin opetusjärjestelyihin siirtymisen arvioinnissa yhteistyössä tartuntatautiviranomaisten kanssa.

Päätös voidaan tehdä enintään yhdeksi kuukaudeksi kerrallaan, ja sitä voidaan opetuksen järjestäjän päätöksellä jatkaa, mikäli tartuntatautilain mukaisia päätöksiä ja niissä asetettujen edellytysten soveltamista olisi edelleen välttämätöntä jatkaa.

Päätöksenteossa ja valmistelussa tulee noudattaa tartuntatautilain mukaisiin päätöksiin mahdollisesti sisältyviä ehtoja. Päätöksenteossa otetaan huomioon oppilaiden yksilölliset tarpeet — oppilaiden ja huoltajien näkemykset huomioiden — niin pitkälle kuin se on mahdollista, esim.  oppimisen tuen, oppilashuollon, henkilökohtaisiin oloihin tai lastensuojeluun liittyvä tarve saada lähiopetusta.  
 
Lisäksi tulee huomioida perusopetuslain oppilaiden osallisuutta koskevaan säännös (47 a §). Säännöksen mukaan opetuksen järjestäjän on mm. kuultava koulun oppilaskuntaa ennen oppilaiden asemaan olennaisesti vaikuttavia päätöksiä.

OPPIMISEN TUKI

Osa oppilaista on jäänyt jälkeen oppimistavoitteista ja tarvitsee oppimisen tukea.  Kesän ja syksyn aikana tehdään tilannearvio yhteistyössä opettajien ja erityisopettajien kanssa sekä täsmennetään tukitoimien suunnitelma niin, että tarvittava oppimisen ja koulunkäynnin tuki sekä erityisopetus voidaan aloittaa heti uuden lukuvuoden käynnistyessä.

Kesän aikana? Ennen lukuvuoden alkua? Edellyttää resursseja?

Perusopetuksen päättövaiheessa olevien jatko-opintoihin ohjaukseen ja hakeutumiseen on oltava tarjolla riittävästi ohjausta. Tarvittaessa voidaan käyttää myös vuosiluokkiin sitomatonta opetusta (VSOP).

Miten VSOP lisää ohjausresurssia?

Poikkeuksellisten opetusjärjestelyjen aikana oppilaalla on oikeus saada tukiopetusta ja osa-aikaista erityisopetusta, tehostettua tukea, erityistä tukea ja HOJKSin  mukaista opetusta ja tukea sellaisilla toteuttamistavoilla kuin se olosuhteisiin nähden on mahdollista toteuttaa. 

Oppimisen tuen antaminen sisältää myös oppimisen tuen tarpeen arvioinnin. 

Mikäli opetusta järjestetään etäyhteyksiä hyödyntäen, tulee oppimisen tuen tarvetta arvioida kaikkien oppilaiden osalta tarpeen mukaan. 

Mitäh! ...tulee oppimisen tuen tarvetta arvioida kaikkien oppilaiden osalta tarpeen mukaan.  

Opetuksen on aina oltava esteetöntä ja saavutettavaa myös vammaisille oppilaille.

Vammaisella ja muulla erityistä tukea tarvitsevalla oppilaalla on lisäksi oikeus saada maksutta opetukseen osallistumisen edellyttämät tulkitsemis- ja avustajapalvelut, muut opetuspalvelut, erityiset apuvälineet sekä lain nojalla järjestettävät palvelut.

Luvataanko tässä  vammaiselle  lapselle  avustuspalvelut kotiin

OPPILASHUOLLON TEHTÄVÄT

Oppilashuollossa noudatetaan sekä opetussuunnitelmaa että koulukohtaista oppilashuoltosuunnitelmaa. Oppilashuollon järjestämisestä ei voi poiketa poikkeuksellisten opetusjärjestelyiden aikana. 
  1. Oppilashuollossa valmistaudutaan syyslukukauden työskentelyyn niin lähiopetuksessa kuin etäopetuksessa. 
  2. On tärkeää, että opetuksen ja oppilashuollon palvelujen henkilöstö havainnoivat kaikkien oppilaiden, sekä lähi- että etäopetuksessa olevien, hyvinvointia entistä tarkemmin
  3. Varhaisen tunnistamisen ja tuen tarjoamisen näkökulmasta on tärkeää, että yhteyttä oppilaisiin ja koteihin pidetään aktiivisesti. 
  4. Koulun oppilashuoltoryhmän keskeinen tehtävä on suunnitella koulun yhteisöllisen työn toimintatavat ja sen edellyttämä työnjako alkavalle lukuvuodelle. 
  5. Oppilaiden vuorovaikutussuhteista huolehtiminen korostuu syyslukukauden käynnistyessä.
  6. Oppilashuoltoryhmän työskentelylle on hyvä varata riittävästi aikaa lisäämällä tarvittaessa kokoontumisten määrää. 
  7. Koulun varautuminen kriisityöhön ja toimintavalmiuksien harjoittelu sekä kriisisuunnitelman ajantasaistaminen on tärkeää ennen koulutyön aloitusta.
  8.  Oppilashuollon palvelut (psykologi- ja kuraattoripalvelut sekä kouluterveydenhuolto) järjestetään siten, että oppilaat voivat hakeutua palveluihin helposti ja opettajilla on mahdollisuus konsultoida palvelujen asiantuntijoita matalalla kynnyksellä. 
Siis millä ajalla nuo valmistelu tehdään? 

Jos oppilaan tilanteesta herää huoli, tulee hänet ohjata oppilashuollon palveluihin. Tarvittaessa oppilaalle järjestetään koulun ulkopuolista tukea. 

Erityisesti tilanteissa, joissa opetusta ja oppilashuoltoa järjestetään totutusta poikkeavalla tavalla, oppilailla ja heidän huoltajillaan on oltava ajantasainen tieto käytettävissä olevista oppilashuollon palveluista ja niiden toimintatavoista. 

Oppilashuollon palveluissa kannattaa varautua yksilökohtaisen ja yhteisöllisen tuen tarpeen lisääntymiseen.

OPETUS KARANTEENIN JA ERISTYKSEN AIKANA

Tartuntatautiviranomainen voi päättää, että oppilas on pois  oppilaitoksesta  yhtäjaksoisesti yhteensä enintään kaksi kuukautta. 

Oppilaan yhdenvertainen oikeus opetukseen tulee turvata mahdollisimman täysimääräisesti. Karanteeni ja eristäminen on toteutettava siten, että lapsen oikeuksia ei tarpeettomasti rajoiteta.

Karanteenissa ja eristyksessä oleva oppilas voi kuntonsa mukaan osallistua opetukseen etäyhteyden välityksellä samalla, kun muu opetusryhmä opiskelee lähiopetuksessa.

Siis streaming? Opettaja on yhtä aikaa lähi- ja etäopettaja?
Tähän tuli kommentti: Ohjeissa ei ole viittausta streamingiin. Lisätty 3.7.

OPPIMISEN JA OSAAMISEN ARVIOINTI

Arviointi toteutetaan opsin mukaisesti. Oppilaan arviointi kohdistuu paikallisessa opetussuunnitelmassa asetettuihin vuosiluokkakohtaisiin tavoitteisiin. Päättöarvioinnissa käytetään opetussuunnitelman perusteissa annettuja päättöarvioinnin kriteereitä ja päättöarvosanojen muodostamisen periaatteita.

Etäyhteyksiä hyödyntävässä opetuksessa on syytä ottaa huomioon seuraavat seikat:
  • Arvioinnin käytänteistä tiedotetaan sekä oppilaille että huoltajille.
  • On tärkeää varmistaa, että opetukseen ja arviointiin sisältyy opettajan ja oppilaan välistä säännöllistä vuorovaikutusta. Opettajan antaman yksilöllisen ja kannustavan palautteen ja ohjauksen merkitys korostuu etäyhteyksiä hyödyntävässä opetuksessa. Erityisesti tukea tarvitsevien ja maahanmuuttotaustaisten oppilaiden kannalta on huolehdittava riittävästä ja ymmärrettävästä vuorovaikutuksesta.
  • Arvioinnin tulee perustua mahdollisimman monipuolisesti kerättyihin näyttöihin.
  • Näyttöjen antamisessa otetaan huomioon sovitut oppilaskohtaiset päätökset.
  •  Joidenkin näyttöjen siirtäminen osaksi tai kokonaan kevätlukukaudelle voi olla näyttöjen luonteen vuoksi tarpeen.
Arvioinnin käytänteiden mahdollisista muutoksista päätetään kuukaudeksi kerrallaan.

Päättöarvioinnin kannalta otetaan huomioon, että joidenkin oppiaineiden oppimäärän opinnot voivat päättyä 7. vuosiluokan lopussa.

Arvioinnin käytänteissä ja näyttöjen antamisessa on huomioitava oppilaiden terveydentila, olosuhteet ja muut mahdolliset syyt, jotka vaikeuttavat näyttöjen antamista ja osaamisen osoittamista. Oppilaille annetaan tällöin vaihtoehtoisia tapoja osaamisensa osoittamiseen.

Työskentelyn arviointi toteutetaan opetussuunnitelman perusteiden mukaisesti osana oppiaineita ja perustuen oppiaineittain työskentelylle asetettuihin tavoitteisiin. Työskentelyn arvioinnissa otetaan huomioon poikkeukselliset olosuhteet ja etäopetuksessa opiskelevien oppilaiden rajalliset mahdollisuudet työskentelytaitojen osoittamiseen.   

Käyttäytymisen arviointi tehdään perustuen paikallisessa opetussuunnitelmassa määriteltyihin käyttäytymisen tavoitteisiin niiltä osin kuin niitä on mahdollista soveltaa etäyhteyksiä hyödyntävän opetuksen aikana.

PERUSOPETUKSEEN VALMISTAVA OPETUS

Perusopetukseen valmistava opetus jatkuu lähiopetuksena. Opetuksen järjestäjä harkitsee, missä määrin oppilaita voidaan integroida esi- tai perusopetukseen ja missä määrin opiskellaan ensisijaisesti oman opettajan johdolla eri oppilasryhmien kontakteja välttäen.

POIKKEUKSELLISET OPETUSJÄRJESTELYT

Opetusta voidaan järjestää osittain tai kokonaan muuna kuin lähiopetuksena etäyhteyksiä hyödyntäen. 
Opetusta voidaan toteuttaa esimerkiksi etä- ja lähiopetuksen yhdistelmänä.  Tällöin lähiopetusta ja etäyhteyksiä hyödyntävää opetusta vuorotellaan viikoittain tai muulla opetuksen järjestäjän soveltuvaksi arvioimalla rytmillä. 

Osa vuosiluokasta saisi esimerkiksi opetusta etäyhteyksiä hyödyntäen ja osa lähiopetuksena. Opetus tulee järjestää niin, että oppilas saa pääsääntöisesti lähiopetusta ja etäyhteyksiä hyödyntävät opetusjaksot ovat mahdollisimman lyhyitä.

Opetuksessa noudatetaan tuntijakoa, opetussuunnitelman perusteita, paikallista opetussuunnitelmaa, perusopetusasetuksen mukaista työaikaa, koulujen työaikoja, opetuksen järjestäjän vuosisuunnitelmaa ja oppilaan lukujärjestystä. Poikkeuksellisiin opetusjärjestelyihin siirtyminen ei lähtökohtaisesti edellytä paikallisen opetussuunnitelman muuttamista.

Perusopetuksen järjestäminen etäyhteyksiä hyödyntäen

Opetuksen järjestäminen etäyhteyksiä hyödyntäen tarkoittaa esimerkiksi  sitä, että oppilas ja opettaja eivät ole fyysisesti samassa tilassa, vaan opetus sekä muu oppilaan ja opettajan sekä oppilaiden välinen vuorovaikutus tapahtuvat eri- tai samanaikaisesti esimerkiksi digitaalisia välineitä, kuten etäyhteyksiä, verkko-oppimisympäristöjä, sähköisiä alustoja tai digitaalisia viestintävälineitä hyödyntäen. 

Etäyhteyksiä hyödyntävä opetus voi olla esimerkiksi opettajan johdolla annetun opetuksen ohella monimuoto-opetusta verkossa sekä osittain oppilaan itsenäistä opiskelua verkon avulla. Etäyhteyksiä hyödyntävä opetus tulee järjestää oppilaan ikäkauden ja edellytysten mukaisesti. Opetusmuodon soveltuvuutta on harkittava varsinkin nuorempien oppilaiden kohdalla.

Etäyhteyksiä hyödyntävän opetuksen tulee olla perusopetuslaissa määriteltyä opetusta. Opetuksen järjestäjän on myös etäyhteyksiä hyödyntävässä opetuksessa huolehdittava, että oppilas saa opetussuunnitelman mukaista opetusta ja oppilaanohjausta sekä riittävää oppimisen ja koulunkäynnin tukea heti tuen tarpeen ilmetessä. Etäyhteyksiä hyödyntävä opetus ei tarkoita pelkkien oppimistehtävien antamista.

PÄIVÄN RAKENNE

Esimerkki päivän rakenteesta.
Esimerkki päivän rakenteeksi. Lisätty 2.7.20.
















Koulupäivään tuo säännöllisyyttä ja rytmiä opiskelu oppilaan lukujärjestyksen mukaisesti
Suunnitellaan lukujärjestys, joka edellyttää säännöllistä vuorovaikutusta ja yhteydenpitoa oppilaisiin useita kertoja päivässä. 

Välitunnit ovat oppilaiden virkistäytymisen aikaa myös etäopetuksen aikana.  Välitunteja on syytä porrastaa. On tärkeää, että kouluissa suunnitellaan ja ohjataan toimintaa välitunneilla lähikontaktien välttämiseksi.

Päivittäin ohjausta hyviin hygieniakäytäntöihin.

TET

Paikalliseen opetussuunnitelmaan sisältyvässä ohjaussuunnitelmassa kuvataan työelämäyhteistyö sekä työelämään tutustumisen järjestelyt. Työelämään tutustuminen on osa perusopetuksen oppimäärää. TET-jaksoja voidaan järjestää hygieniaohjeistusta noudattaen.  

Jos koulun ulkopuolisissa oppimisympäristöissä TET-jakson suorittaminen ei ole mahdollista, tulee pohtia, miten toimitaan. Oppilas voi poikkeustilanteessa suorittaa TET-jakson esimerkiksi tutustumalla häntä kiinnostavaan yritykseen, varjostamalla jonkun asiantuntijan työtä tai muilla soveltavilla tavoilla.
 
YHTEYDENPITO

Etäyhteyksiä hyödyntävän opetuksen aikana on turvattava oppilaiden yhdenvertaiset oikeudet saada opetusta. 

Koulujen tulee siis olla aktiivisesti ja oma-aloitteisesti yhteydessä oppilaaseen sekä edistää säännöllistä vuorovaikutusta hänen kanssaan. 

Riittävä ja säännöllinen opettajan ja oppilaan välinen vuorovaikutus sekä vertaisvuorovaikutus mahdollistavat opiskelussa edistymisen ja palautteen antamisen, vaikka opinnoissa voi olla itsenäistä tehtävien tekemistä samalla tavoin kuin lähiopetuksessa. 

Etäyhteyksiä hyödyntävä opetus ei tarkoita pelkkien oppimistehtävien antamista.

Riittävän ja säännöllisen vuorovaikutuksen varmistamisessa keskeisiä näkökohtia ovat seuraavat:
  • Suunnitellaan lukujärjestys, joka edellyttää säännöllistä vuorovaikutusta ja yhteydenpitoa oppilaisiin useita kertoja päivässä. Oppilaisiin voidaan pitää yhteyttä osana ryhmää tai yksilönä.
  • Huomioidaan vuorovaikutuksen määrässä ja laadussa oppilaiden vahvuudet ja tuen tarpeet.
  • Suunnitellaan menettelytavat ja käytänteet, joilla oppilaiden läsnäolo opetuksessa varmistetaan ja joilla sitä tuetaan.
  • Vuorovaikutusta tuetaan tarvittaessa koulun moniammatillisen henkilöstön avulla, esim. koulunkäynnin ohjaajien tai oppilashuollon henkilöstön avulla.
  • Seurataan aktiivisesti oppilaiden vuorovaikutuksen tarvetta ja tarvittaessa lisätään yhteydenottoja.
  • Karanteenissa ja eristyksessä oleva oppilas voi kuntonsa mukaan osallistua opetukseen etäyhteyden välityksellä samalla, kun muu opetusryhmä opiskelee lähiopetuksessa.
Koulussa on suositeltavaa luoda myös selkeä aikataulu, jolloin luokan- ja aineenopettajat ovat tavoitettavissa puhelimitse tai muiden viestintävälineiden avulla. 

Näistä ajankohdista tiedotetaan oppilaille ja huoltajille. Tällöin oppilas tai huoltaja voi keskustella opettajan kanssa tukiopetuksen tarpeesta ja sopia sen järjestämisen ajankohdat.


 

12 kommenttia:

Anonyymi kirjoitti...

Osa oppilaista asuu tunnin ajomatkan päässä koulusta. Jos rahallinen avustus tai ruokatarvikkeet ovat kiellettyjä, jäävät nämä oppilaat käytännössä ilman kouluruokaa.

Vain aivan koulun lähellä asuvat oppilaat ehtivät muutenkaan hakemaan sitä valmistettua kouluruokaa. Tarkoitushan oli opiskella lukujärjestyksen mukaan, joten ruokatauko on varmaankin maksimissaan tunnin mittainen.

Anonyymi kirjoitti...

Onko uusi normaali oikeasti se, että alakouluissa käytännössä oma luokanopettaja opettaa kaiken? Englannin, ruotsin, käsityön, musiikin, valinnaiset? En pysty ymmärtämään, että ohjeet ovat uusi normaali...

Martti Hellström kirjoitti...

Kiitos ajatuksista. Lounaan suhteen tuo on aito ongelma.
Ohjeissa luki pyritään järjestämään pääosin saman luokanopettajan johdolla.

Martti

Anonyymi kirjoitti...

Kaikki opetuksessa tarvittava materiaali annetaan etäopiskelijalle mukaan kotiin. Korjaa pliis tämä kohta. Satu Honkala, oph

Anonyymi kirjoitti...

Luokanopettaja siis periaatteessa opettaa luokkansa kaikki aineet ja oppilaan lukujärjestyksen mukaan edetään. ”Uskontotunnilla” pitäisi opettaa ev.lut, ort,, islam ja et yhtäaikaa niin, että paikallinen ops toteutuu. Luokanopettaja on erikoistunut englantiin ja hänellä olisi parina päivänä parin muun luokan englantia. Nyt hänen kuitenkin täytyy opettaa omalle luokalleen käsitöitä ja musiikkia silloin, kun omassa työjärjestyksessä lukee englanti. Tekniseen työhön viittaavat käsityöt nyt jotenkin miehenä onnistuu, mutta kolmosten kanssa ompelukone- ja virkkaushommat ovatkin vähän niin ja näin. Oppiaine ”yhteinen käsityö” ei nyt oikein opsin mukaan onnistu. Syyslukukauden musiikki taitaa olla levyraatia.

Martti Hellström kirjoitti...

Kiitos, Satu!

Lisäsin tuon lauseen, vaikka sellaisenaan sitä en ohjeistuksesta löytänyt.

Martti

Anonyymi kirjoitti...

Näinhän se onneksi ei ole. Uusi normaali on THL:n hygieniasuositukset (oppilasryhmät erillään, ruokailu erillään), eli ”kaikki” saa opettaa, mutta tunnit eivät taida olla normaaleja, jos suositusten mukaan täytyy pahasti porrastaa välitunteja ja ruokailuja...

Martti Hellström kirjoitti...

Hei Nimetön

Mikä ei ole ohjeissa onneksi näin? Kaikki saavat opettaa? Todennäköisesti OPH:n ohjeissa ala-asteella lokanopettaja kuitenkin opettaa pääasiassa. Jos olen väärässä, täsmennä ja viittaa mielellään tekstin kohtaan.

Terävä huomiosi porrastetuista välitunneisa voi johtaa aineenopettajan kanssa vänkiin tilanteisiin.

Martti

Anonyymi kirjoitti...

Nimetön täällä, ”Mikä ei ole ohjeissa onneksi näin? Kaikki saavat opettaa? Todennäköisesti OPH:n ohjeissa ala-asteella lokanopettaja kuitenkin opettaa pääasiassa. Jos olen väärässä, täsmennä ja viittaa mielellään tekstin kohtaan.”

Viittaan FB/SOKF:n keskusteluun, jossa Satu Honkala kirjoittaa, että tarkoituksena on aloittaa syksy lähiopetuksena, jolloin ”vain” THL:n hygieniaohjeet pätevät. Nekin ovat nyt muuten suosituksia, eivät velvoittavia. Ne ovat tällä hetkellä 11.5. annetut ohjeet, joita toivottavasti päivitetään vähemmän rajoittaviksi vielä ennen elokuuta.

Sinä tässä blogissa käyt läpi ohjeita, joita noudatetaan, mikäli koulu joutuu turvautumaan poikkeuksellisiin opetusjärjestelyihin. Myös lähiopetusta koskevat ohjeet liittyvät poikkeuksellisiin opetusjärjestelyihin. Niihin päädytään vain, mikäli tilanne niin vaatii. Suurin osa tulkitsee OPH:n lähiopetusta koskevat ohjeet niin, että ne ovat automaattisesti voimassa syyslukukauden. OPH:n viestintä ei ole selkeä tässä suhteessa. Tämä pitäisi nopeasti korjata.

Martti Hellström kirjoitti...

Kiitos!

Ajattelen samalla tavalla. Myös siitä, että näissä kannattaisi selkeästi
tuoda näkyviin, mikä on normi, joka on voimassa oleva tai joka voi tulla voimaan,
mikä on voimassa oleva suositus. jne,

Anonyymi kirjoitti...

Kiitos lastusta, koostit monia minua(kin) mietityttäneitä asioita kysymyksiksi.

Porrastetut alkamis- ja päättymisajat tekevät paljon mutkia koulupäivään: erityisopetukseen, vaihtotunteihin, koulukuljetuksiin... Tunteja on hankala saada tasamittaisiksi ja vaihtoja onnistumaan.

Ohje on tosiaan hyvin epäselvä sen suhteen, mitkä ohjeet ovat voimassa heti ja koko syyskauden, mitkä tarvittaessa. Luen kuitenkin OPH:n pumaskaa niin, että entiseen ei ole paluuta, vaan syyskausi käydään koulua, jossa ei ole juhlia, jossa aikataulut on porrastettu ja pääosin opiskellaan oman ryhmän kesken -siis niin kuin keväällä harjoiteltiin. Tämä on syksyn suunnittelussa keskeinen kysymys, palataanko vanhaan vai uuteen normaaliin.

Kiertävät opet ja monista luokista muodostuvat ryhmät (myös alakoulussa, esim. uskonnot, valinnaiset) pitää miettiä tarkkaan.

Porrastamisessa isoin haaste on se, että ope saa riittävästi taukoja. Jo keväällä huomattiin, että non-stop-läsnäolo oppilaiden kanssa ei toimi.


Suunnittelun osalta mietin, pitäisi apuna käyttää kontaktilukuja, siis laskea, montako kontaktia yhdellä lapsella/aikuisella on koulutyössä ja sen avulla määrittää toimintaa. (Esim. Kiertävä ope (7 koulua, 21 ryhmää, 250 eri oppilasta) / luokanope oman luokan oppilaat 25 ja naapuriluokan musiikki +25 / erityisopettaja 6 ryhmää x 25 oppilasta)

Itselle ehdottomasti hankalin on ohje aikuisten kontaktien välttämisestä. Uuden vuoden aloittaminen etäyhteyksin, kokouksetetänä, suunnittelut etänä raunioittavat yhteistyötä ja yhteisöä ja yhteistä kasvatusvastuuta.

Anonyymi kirjoitti...

OPH:n ohjeen otsikointi on kelvoton. Siitä on täysin mahdotonta saada selville, mitä tilannetta ohje koskee

1. Kaikkea syksyllä alkavaa toimintaa, koko syyslukukautta
2. Poikkeusolosuhteita, joihin siirrytään

Välillä otsikointi viittaa tilanteeseen ”poikkeuksellisten opetusjärjestelyjen aikana”, mutta on mahdotonta tietää, tarkoittaako esim. ”Lähiopetuksessa” aina lähiopetuksessa vai poikkeusolojen aikana lähiopetuksessa. Yläotsikot tekisivät terää.


Esim. kappale ”Opetusryhmät ja opetuksen järjestäminen lähiopetuksessa” sijaitsee kouluruokailua ja hygieniaa käsittelevien kappaleiden välissä. Ensimmäinen näistä on selvästi poikkeusaikaa, jälkimmäinen koko syyslukukautta koskeva. Mitä ajankohtaa Opetusryhmät... -kappale käsittelee?

Myös normin ja suosituksen väliset erot pitää etsiä suurennuslasilla. Milloin ”pyritään”, milloin ”tulee järjestää”.

Yleisinhimillisesti kirjoittajille koko asia on valtavan selvä ja tuttu ja heidän on niin vaikea nähdä sen heikkouksia, että esitettyjä kysymyksiä (esim. somessa) pidetään tyhminä. Ja inhimillistä on sekin, että ohje haluttiin saada käsistä ennen lomia.

Vaikka ohje on koostettu lakeja, asetuksia ja viranomaisohjeita noudattaen, pitäisi sen silti palvella opetuksen järjestäjiä. Otsikointi, lukujen järjestys ja kielenhuolto ovatkin yllättävän tärkeitä :)