Aina ei kaikki mene putkeen. Alma teki Rexi-foorumiin oikein
puffi- videoclipsit, mutta 2-päivän semnaari jouduttiin perumaan.
|
MINULLA näyttää olleen edellisten 10 kuukauden aikana 4 isoa teema ja muutaman yksittäinen tilaus.
Lukuvuoden teema nro 1. Tutoropettajan taidot
Vuoden pääteema oli edelleen vuodesta 2017 jatkunut tutor-opettajakoulutus. Paketin perusidea oli edelleen sama: tutor-konsepti. Vuoden aikana syvensin erityisesti aikuisten opettamisen problematiikkaa.
Huhtikuun alussa pidettiin Tutoreiden tiedontasauspäivä Kalasatamassa.
Toisin kuin aikaisemmin nyt haluttiin lyhyempiä sessiota. Tutorkonsepti piti lyhyimmillään tiivistää kahteen tuntiin. Pisimmillään vertaiskouluttamisen taitoihin sai käyttää kaksi lähikoulutuspäivää. Mitä vähemmän aikaa, sitä tärkempi ennakkokysely oli. Reissata sai edelleen. Tuli pikaisesti nähtyä mm. Helsinkiä, Hämeenlinnaa, Keravaa, Kotkaa, Lahtea, Lapuaa, Lohjaa ja Saloa. Lahden sessioissa mukana oli monta kuntaa: Kärkölä, Padasjoki, Hartola, Sysmä, Heinola, Orimattila, Lahti, Asikkala, Hollola. Lapualla oli mukana monta kuntaa: Kauhajoelta, Lapualta, Lappajärveltä, Kauhavalta, Kurikasta, Alajärveltä, Evijärveltä, Isostakyröstä, Teuvasta ja Soinista.
Konsepti pysyi pitkälti samanlaisena. Erityisesti perehdyin aikuiskasvatuksen kirjallisuuteen. Ja sitä on pinossa vieläkin pöydällä. Oivalsin, kuinka aikuiskasvatuksen fokuksen siirtymä kohti arkioppimista ja työssä tapahtuvaa oppimista näkyy myös formaalissa koulussa siirtymänä vastaanottavasta oppimisesta uutta luovaan oppimiseen- oikeiden ongelmien ratkaisemiseen.
Metodisesti siirsin painopistettä luonnoinnista tiedon yhteiseen rakentamiseen.
Saa nyt nähdä, kuinka turor-koulutuksen tarpeen jatkossa käy. Ensi lukuvuonna tutorkoulutusta tullaan varmasti tarvitsemaan tukemaan koulujen varhennettua kieltenopetusta. Mutta mahdollisesti uusi teema tulee olemaan myös arvioinnin uudistaminen.
Lukuvuoden teema nro 2: Syväoppiminen
Kokkola goes NPDL. |
Tänä lukuvuonna tarvetta sparraukselle oli ennen muuta ns. Eteläisellä, Keravan luotsaamalla usean kaupungin muodostamalla alueella. Kerava järjesti syväoppimisesta valmennusta paitsi opettajille ("Kirkastusjuhlat") myös opetuslautakunnalleen ja vanhemmille. Keravalla NPDL-kouluille annettiin evästystä myös tutorointiin.
Sain jelpata myös Kokkolan rexejä tästä teemasta.
Mitä uutta opin?
Usea koulutuspäivä järjestettiin PLC-hengessä, jossa purettiin esiin nousseita ongelmia ja etsittiin ideointipajoissa niihin ratkaisuja. Näissä luento oli vain tuokioita. Perehdyin myös uusiin työelämän kehittämisen työtapoihin, mm. muutoslaboratorioon ja hieman kokeilinkin niitä.
Editalta tilattu NPDL-koulutus huipentuu ensi syksynä eteläisen alueen yhden päivän mittaiseen yhteenvetosessioon. Siihen pitäisi kehitellä jotain tosi vänkää vähän juhlamaista.
Lukuvuoden teema nro 3: Ops
Vuoden kolmas iso teema oli edelleen ops-uudistus. Perusteet ilmestyivät vuonna 2014, ja käyttöön ne otettiin asteittain vuonna 2016. Ensimmäiset ops-luennot minulta tilattiin vuonna 2015. Siitä lähtien perusmessageni on ollut normien selkokielellistäminen.
Ops-Veso tarvittiin Haapavedellä. Eurajoella rajauduttiin toimintakulttuurin muutoksen. Teimme katsastuksen.
Sain olla mukana kehittämässä ops-ajattelua myös Espoon Juvenalissa, joka tarjoaa mm. taiteen perusopetusta sekä opiston pedagogiselle johdolle että opettajille,
Keuruu tilasi ops-esittelyn sivistyslautakunnalleen. Tärkeä ryhmä.
Erityisesti keväällä kiinnosti käynnistynyt arvioinnin uudistamistyö
Tänä lukuvuonna ops-teemaa käsiteltiin paitsi erillisissä ops-luennoissa, myös osana tutor-opettajavalmennuksia. Esikyselyissä pyrittiin kartoittamaan, missä vaiheessa käyttöönotto on.
Lukuvuoden teema nro 4: Suomalainen koulujärjestelmä ja pedagogiikka
Neljäs iso teema oli suomalainen koulutusjärjestelmä ja pedagogiikka. Tästä teemasta sai näyttää dioja kansainvälisille opettajaryhmille Vantaalla - ja yhdessä Jukka Somerharjun kanssa myös Istanbulissa sikäläisille opetttajille ja oppilaiden vanhemmille. Ehkä eksoottisin oli pikakeikka oli opettajainkoulutustilaisuus Göteborgin erityisesti romaneille suunnatussa kansanopistossa.
Mitä opin?
Oikein innostuin etsimään suomalaisen (oikeasti hyvin eklektisen) pedagogiikan erityispiirteitä ja hahmottamaan mallia tavanomaisen oppituokion rakenteesta, ja siitä mitä kussakin vaiheessa tulisi tapahtua, jotta se tukisi oppimista sellaisena, mitä siitä tiedetään. ja mitä arjessa todellisuudessa tapahtuu.
Yksittäisiä tilauksia
Pietarsaari tilasi heti elokuun alkuun Vesoluennon teemasta "Pahoinvoivasta pedagogiikasta hyvinvoinnin pedagogiikkaan". Todella tärkeä aihe. Yksinäisyys. Uupuminen. Syrjäytyminen. Myös Haapaveden ops-sessiossa varattiin puolet ajasta tähän.
Jukka Sarpila tilasi syyskuun Kikyksi session Opettajan omasta pedagogiikasta. Otsikoksi tuli: Ei sanakaan opsista :-)
Tammikuun 2019 Educassa sain olla mukana paneelissa, jossa pohdittiin: Mihin tarvitaan vaihtoehtopedagogiikkaa?
Ja erinomaisen innostavaa oli saada puhua Kauhavalla innovatiivisista kouluista. Sukelsin hankkimaan tietoa mm. Hakalasta, Ilolasta ja Zillanista.
Huhtikuussa sai opastaa kansainvälistä opettajaryhmää suomalaisen rehtoriuden salaisuuksiin. Paikkana oli Espoon Ison Omenan kirjasto. Sama teema kiinnosti myös Vantaalla toukokuussa pariakin ryhmää.
LUKUVUODEN 2018-19 KOULUTUS-SPARRAUSKEIKAT
ELOKUU
6.8. Lohja. Alueellisen tutortoiminnan alkutapahtuma
13.8. Pietarsaari. Veso. Pahoinvoivasta pedagogiikasta hyvinvoinnin pedagogiikkaan.
22.8. Hämeenlinna. Tutorkoulutus.Tutoropettajan asiantuntijatyössä huomioitavaa
SYYSKUU
1.9 Kerava Kyky-päivä, 8.30- 10.30 (Innostus)
6.9. Lahti. Hollolan opettajat. Tutoropettajan ja vertaiskouluttajan taidot 1
18.9. Kotka Tutor-opettajat.Seurantapäivä
20.9. Lahti. Hollolan opettajat. Tutoropettajan ja vertaiskouluttajan taidot 2,
22.9 Espoo. Päivänkehrä. Opettajan oma pedagogiikka.
27.9. Keuruu. Sivistyslautakunnan ops-koulutus
LOKAKUU
9.10. Haapavesi. Veso. Ops ja pedagogiseen hyvinvointi.
10.10. Helsinki. Tutoropettajan ja vertaiskouluttajan koulutus. Avoin Istunto 1.
MARRASKUU
15.11. Kerava. PLC-päivä. = Kirkastusjuhlat.
17.11. Heinola. Veso. Oppiminen. Opettajan perustyö.
19.11. Vantaa. Atempo. Suomalainen koulutusjärjestelmä
22.11. PROREXI -Paneeli
23.11. Helsingin yliopisto: Yhteisopettajuus.
29.11. Eurajoki. Koulujen toimintakulttuurin kehittäminen. 1
VUOSI 2019
TAMMIKUU
24.1. Kokkolan väki Helsingissä 12.45-17. "Katse eteenpäin!"
26.1. Educa 26.1. Paneeli: Mihin tarvitaan vaihtoehtopedagogiikkaa?
HELMIKUU
4.2. Kerava: NPDL: Mallina tiivistys 2-päiväisestä TUTOROINNISTA
5.2. Lahti: Tutoropettajien valmennus .
6.2. Espoo Juvenalia. Uusi ops.
11.2. Göteborg. Suomalainen peruskoulu.
21. 2. Lapua.. Tutoropettajat
28. 2. Kerava. Syväoppiminen. Huoltajille
MAALISKUU
5.3. Kauhajoki. Innovatiivinen koulu. Veso.
27.3. Espoon Juvenalia Ops.osa 2.
HUHTIKUU
2.-3.4 Helsinki. Tutoreiden tiedontasauspäivät
8.4. Keravan tutor-opettajat
11.4. Keravan perusopetuksen päivä. Syväoppimisen PLC
15.4. Salo. Tutor-opettajat.
16.4. Espoon. Kv-ryhmä, Ison Omenan kirjastossa.Suomalainen rehtori.
25.4. Kotka. Tutor-opettajat.
TOUKOKUU
9.5. Vantaa. CEEF.kv-rexit
14.5. Lahti Tutorit. Verkostotapaaminen. Miten ops muuttuu?
16.5. - 19.5 Istanbul. Suomalainen pedagogiikka. Jukka Somerharjun kanssa. Opettajille ja vanhemmille,
21.5. Atempo: Suomalainen koulutusjärjestelmä ja pedagogogiika. Kv-ryhmä,
Ei kommentteja:
Lähetä kommentti