Kirjoja

Kirjoja

perjantaina, syyskuuta 21, 2012

Kriisitilanteissa viestintä on äärimmäisen tärkeää


PAKKO sanoa: vaikka kiukuttelenkin kaikkien mahdollisten asioiden keskittämisestä syyskuulle, eilinen kriisitiedotuskoulutus Espoon rexeille oli yksi parhaista, missä olen saanut olla mukana. Ja minähän olen saanut olla.

EHKÄ paras osa kokonaisuutta  oli poliisin vetämä simulaatio, jossa harjoiteltiin uhkatilanteeseen liittyvää koulun kriisiviestintää.

Simulaatio alkoi videoclipsillä, jossa kuvattiin tietty tilanne. Sen jälkeen alkoi ns. neuvottelupöytäharjoitus: oli 20 minuuttia aikaa pienryhmissä pohtia, kuinka rehtori toimisi.
Miten hoidetaan (1) sisäinen tiedotus (2) ulkoinen tiedotus ja (3) viranomaistiedotus? Etukäteen oli valittu kolme pöytää, joiden piti esitellä lopuksi ääneen omat pohdintansa.

Tilanne eteni nopeasti. Saimme tietoa, kuinka uhkatilannetta käsiteltiin sosiaalisessa mediassa jo muuttamassa minuutissa.

SIMULAATIOSSA oli onnellinen loppu. Vallan mainio työtapa.

MYÖS pelastuslaitoksen edustaja ja sivistystoimen tiedotuksesta vastava Heli Holm  esittelivät  viestintäkäytänteitään. Lopuksi kuulimme oikein sytyttävän alustuksen median nykytoiminnasta. Asiantuntijana oli rikostoimittaja Jarkko Sipilä. Aikaa jäi myös keskustelulle.

Opin paljon.

Tässä muutamia seikkoja, jotka haluan muistaa:
  • Ensin yhteys hätäkäskykseen 112. Sieltä saa ohjeet. Sitten ratkaistaan, kuinka suojaudutaan.
  • Sitten aina yhteys omiin esimiehiin ja tiedottajaan. Rexin paras antaa itse tiedot (koska hänellä ne on). Puhelinnumerot valmiiksi omaan puhelimeen.
  • Sisäiset varoitukset tulisi hoitaa ymmärrettävällä kielellä ja niin, ettei pienissä lapsissa synny paniikkia. Käytä turvallisuutta lisääviä sanoja kaikessa tiedotuksessa (poliisi on paikalla, Lapset turvassa...) Lyhyt tiedotus- ja sitten tarkemmin opettajille Wilmassa. Olemme saamassa Espooseen järjestelmän, jolla viestejä voi lähettää Wilmasta myös puhelimiin.
  • Koululla tulisi olla selkeä suunnitelma siitä, kuka keskittyy viestintään (rehtoria tarvitaan tekemään päätöksiä). Yksi henkilö tarvittaisiin yhdyshenkilöksi viranomaisiin päin (Kouluissa tämä on vaikeaa). Koululla pitäisi olla 2 vapaata puhelinta, joiden numero annetaan a) medialle b) viranomaisille. Vielä tämä ei ole Espoossa mahdollista
  • Tiedotus tehdää yhteistyössä  tiedottajan kanssa. Ja se pitää aloittaa heti. Ensitiedote. Jatkotiedote.Varsinainen tiedote. Aikaa voittaa, kun muistaa kertoa, milloin tietoa tulee lisää
  • Kirjaa ylös, mitä päätetty ja mitä tehty.
  • Essissä on myös ohjeita kriisiviestintään 
  • Tapio Erman johdolla on laadittu mainiot turvakortit, joihin on koottu napakasti toimintaohjeet eri tilanteissa. Koulut saavat ne pian.
  • Jarkko Sipilä  Mtv3:sta avasi meille median uutisetiikkaa. Taustalla on sananvapauden idea.  Suomessa ei ole etukäteissensuuria, vastuut tarkastellaan jälkikäteen. Toimittajalla tulee olla vilpitön pyrkimys totuuteen. Asiatiedot on tarkastettava. Arvostellulla on  oikeus kommenttiin. Medialle ei riitä viranomaistieto. Media haluaa  ensikäden tietoa silminnäkijöiltä. Tärkeää on hienovaraisuus. Alaikäisen (alle 15 v) haastatteluun huoltajan lupa.
  • Sipilä antoi myös mainioita ohjeita siltä varalta, että itse joutuu haastateluksi: Suorat terävät lauseet. Värikäs kieli. Mieti mitä sanot. Ei harhailevaa katsetta. Älä heijaa tuolilla.
KOKEMUS oli siksi innostava, että toteutamme opettajatasolla jotain vastaavaa vielä lokakuussa.

1 kommentti:

Esa Kukkasniemi kirjoitti...

Mahtava idea. Saatan "parastaa" idean teiltä.

Noista ohjeista olisi ollut jonkun kerran apua. Kohtuullisen hyvin selvitty onneksi omillakin ohjeilla ;-)

t. naapurikunnan reksi