Kirjoja

Kirjoja

tiistaina, lokakuuta 25, 2011

Rajaton rakkaus. Rajat on Rakkaus. Didaktiikka 2010

TERVEISIÄ Hotelli Parkista, sen vastaremontoidusta kabinetista, jonne juuri ja juuri mahtui 17 hengen porukka maailman parhaan koulutusjärjestelmän huippuosaajia, kuten Luokanopettajaliiton puheenjohtaja Matti Sippola konklaavia nimitti.

Paikalla oli yliopistoihmisiä:  professorit Jarkko Hautamäki, Juhani Hytönen, Pertti Kansanen ja Matti Meri. Ja kouluarjen sankareita: Pekka Aho, Rauno Haapaniemi, Antti Komulainen, Esa Kukkasniemi, Pia Mäki-Kokkila, Sari Karjalainen,  Jukka Sarpila. Sejä valmentaja-yrittäjiä Asko Leppilampi  sekä Markku Pelkonen. Hallintoa ja politiikkaa edusti Vantaan opetuspäällikkö Eero Väätäinen. Ruoka oli hyvää, ja eskustelu 2010-luvun didaktiikasta  vilkasta ja vielä herkullisempaa.
iPadilla naputetaan keskustelua muisttin. Kuvassa vasem-
malta: Matti Sippola, Rauno Haapaniemi, Aski Leppi-
lampi, Pejja Aho, Pertti Kansanen, Esa Kukkasniemi ja 
Martti. KUVA: Markku Pelkonen.

KESKUSTELUISTA saisi useammankin artikkelin Luokanopettajaan. Pääjuttu tulee tammikuun lehteen. Kannattaa tilata lehti, jos yhtään kiinnostaa, mitä tämä raati ajatteli mm. seuraavista asioista:
  • Miksi suomalaisoppilaat pärjäävät Pisassa?  
  • Miten oppilaat ovat muuttuneet? Missä he ovat hyviä? Missä he erityisesti tarvitsevat harjoitusta?
  • Mitkä ovat oppiaineet, joissa meidän on skarpattava?
  • Miksi virheet ovat tärkeä juttu opetuksessa?
  • Mikä on tärkeintä, mitä oppimastamme didaktiikasta kannamme mukanamme?
  • Kumpaan tulisi tulee panostaa: tietoihin vai sosiaalisiin taitoihin? Vai onko kysymys väärin asetetti?
  • Pitäisikö koulussa olla kivaa vai tylsää? Miksi
  • Mikä estää oppilaita oppimasta?
Kuvassa oikealta Eero Väätäinen, Sari Karjalainen, Jukka Sarpila,
Antti Komulainen ja Markku Pelkonen. Pöydän päässä Esa Kukkasniemi.
  • Mitä Vantaalla tapahtuu juuri nyt? Miksi?
  • Kuka koulussa pelkää? Mitä siitä seuraa?
  • Miten tulisi suhtautua sosiaaliseen mediaan?
  • Kumpi vai kampi? Yksilö vai yhteisö?
  • Pitääkö opettajan olla itse innostunut? Vai onko hurmahenkisyys uhka?
  • Tarvitaanko tahdikkuutta? Miksi?
  • Opettajan autonomian rajat?
  • Mikä estää opettajia tekemästä sitä, mikä on tärkeää?
  • Olisiko yhteistoiminnallisuus vastaus? 
  • Tarvitaanko opetussuunnitelmaa?
Pöydän päässä Pia Mäki-Kokkila, Matti Meri, Jarkko
Hautamäki ja Matti Sippola.

  • Mikä on parasta erityisopetusta?
  • Pitäisikö koulun olla seikkailu, joka koukuttaa? Viihtymiskeskus?
  • Onko pieni opetusryhmä tavoiteltava asia?
  • Onko jokin metodi muita vaikuttavampi?
  • Pitäisikö meidän panosaa yhteisöllisyyteen? Mitä se edellyttää?
  • Miten suhtautua pelillisyyteen hurahtaneisiin?

Ei kommentteja: