Kirjoja

Kirjoja

torstaina, lokakuuta 22, 2009

Kiireen kesytystä ja kivaa kohellusta kaikkiaan


KUVA: Lapsissa on virtaa. 6.-luokan tyttöjä Unicef-juoksuradalla. Kuvan on ottanut Raija Herrala.

KESKIVIIKKOAAMUN yt-istunnon pääteemana oli kiireenkesytys. Käsitteen on kehittänyt kirjailija Anja Kulovesi-Leino, joka oli yksi PRO REXI-seminaarin luennoitsijoita. Syysloman jälkeen oli hyvä tarttua työkuormitusta aiheuttaviin tekijöihin, joista yksi on kiire. Kulovesi-Leinon message on, että kiire myös tehdään itse - tai kääntäen siihen ainakin voidaan itse vaikuttaa. Meidän talossa käynnistyy nyt kiireekesytystalkoot a) yhteisön tasolla ja b) jokaisen henkilökohtaisella tasolla.


Yhteisön tasolla etenemme näin:

1. Pidämme yksinkertaista kiirepäiväkirjaa. Illalla annamme (toivottavasti myös kirjaamme) päivän kiireen määrälle arvosanan 1-5 (leppoisa- täysin hektinen). Tavoitteena on luoda yhteinen käsitys kiireestä ja ehkä löytää myös viikonpäivät, joissa se on suurin.

2. Viikon ajan taukotuvassa on laatikko, johon pudotetaan "kiviä". Kivi on jokin seikka, joka juuri nyt estää itse kutakin onnistumasta työssä (joku asia ei toimi, vie liikaa aikaa jne.). Kivi kirjoitetaan lapulla toiveena tyyliin: "Kun aloitan liikuntatunnin, toivon, että välineet ovat omilla paikoillaan".

3. Ensi viikon YT:llä prosessi jatkuu. Käymme kivikasaa läpi. Yhdistelemme kiviä, laitamme niitä kuormitusjärjestykseen. Pohdimme, mitkä voimme ratkaista, minkä kivien hiertymää voimme jonkin verran rasvoilla hoitaa ja minkä kivien kanssa on vainnopittava elämään.

4. Prosessin seuraava vaihe on päästä yksimielisyyteen tehtävistä, joista ajan loppuessa emme missään tapauksessa tingi. Kiire ei kesyynny, jollemme myös pysty listaamaan asioita, joita alamme tehdä kevyemmin tai fiksummin (puramme esim. moneen kertaan tekemisen) ja joiden tekemisen lopetamme kokonaan (ns. DO NOT DO-lista).

5. Prosessin viimeinen vaihe on löytää ja ottaa käyttöön oikeat keinot purkaa ne kivet, jotka ovat yhteisöä kuormittavimpia ja omista ratkaisuistamme riippuvia. Tässä vaiheessa tarvitaan ideagenerointia ja yhteistä sitoutumista ja seurantaa..

Henkilökohtaiselle tasolla etenemme näin:

1. Tämän lukuvuoden kehittämiskeskustelujen pääteemana tulee olemaan kiireen kesytys. Rehtorina laadin teemalistan, jonka pohjalta keskustelu käydään.

2. Tavoitteena on keskustelun kautta löytää jokaisen oma kiirehtijätyyppi ja hahmotella työhyvinvointiohjelma, jossa energiaa tuottava perustehtävä kirkastuu ja jossa myös tunnistetaa kuormittavat asiat, jotka (1)tehdään tänä vuonna kevyemmin,(2) siirretään toisille tai (3) joihin ei enää käytetä aikaa.

Muuta kivaa kohellusta


KUVA: Mikko Salonen, Ilpo Salonen ja minä. Kuvan otti Janne Oinonen.


YT: n jälkeen koko koulu osallistui Unicef-kävelyyn. Salissa oli pieni teemaan liittyvä luento.

Puolenpäivän aikaan riensin virastoon tapaamaan Kanadanmatkan suunnitteluryhmää. Ryhmä ideoi varsin mittavaa useavuotista oppimiskeskuksiinkin vaikuttavaa koulutushanketta ja samalla konkreetimmin matkan observointitehtävää.



Iltapäivään mahtui vielä Oppimiskeskuksen koko koulun näytelmä-sparraus klo 14-17, jonka vedimme yhdessä Jukka Jokirannan kanssa. Lisää tilausuudesta tästä linkistä.

PS.
Minkä arvosanan annan siis itse keskiviikkopäivän kiireelle. Vaikka kuinka nautin päivästä, tempo oli kuitenkin kova. Nelonen.

5 kommenttia:

enkeliporsas kirjoitti...

Kova on tavoite, mutta aina kannattaa yrittää.

Kiireen kesyttäminen nykykoulussa on mahdotonta, mutta jos pääsee mahdollisimman vähäiseen kiireeseen, voi olla jo tyytyväinen.

Koheltaminen ei kannata.

Martti kirjoitti...

Tiedän, että pidät meille kuitenkin peukkuja.

Anja kirjoitti...

Olen todella ylpeä teidän upeista kiireenkesytystalkoistanne. Toivoisin kuulevani mikroaskelten etenemisestä. Käytän esimerkkinä muillekin!

Tehdään yhdessä tulevaisuutta yhteisö kerrallaan (ja yksilö tietysti).

Anna-Maija kirjoitti...

Hyvä suunnitelma. Millaista on vuosi kiireenkesytyspyrkimysten jälkeen?

Martti kirjoitti...

Hei!

Oli niin kiire, että se pilasi kiireen kesytyksen. Uskot tai et.

Mutta teimme koosteen asioista, jotka aikaa vievät, ja palaamme asiaan.

Martti