Kirjoja

Kirjoja

torstaina, lokakuuta 09, 2008

Hälsningar från Rektorsdagar

KUVA: Dipoli


JAG hade glädje att föreläsa i dag i Rektorsdagar från temat " Lärarrummet som kraftverk- hur coacha och motivera personalen". Där fanns ju 150 finlandsvenska rehtorer fån hela landet. De var mycket snällä för en finskspråkig kollega, som i alla fall försökte att saga något på svenska.

MITT första message var att både lärare och rektorer borde konsentrera på frågan om den pedagogiska interaktionen. (Jag använde Herbarts klassiska modellet av didaktikens triangel). Vi borde ännu mera få andra människor att känna, att vi bryr om dem och respekterar dem. Skolan är mer ett gemenskap än en organisation. Så tänker jag.


MITT andra message var, att vi borde ännu mera arbeta tillsammans för att bygga upp en riktig pedagogisk gemenskap i skolan och för att växlä till riktningen av "The professional Learning Community". Samarbetet kräver gemensamma ändamål och delningen av arbete. Kohesionen bygger samarbete. Samarbetet bygger kohesion. Vi behöver möjligheter att prata med varandra och lärä oss från varandra. Det är rektors jobb att organisera dessa möjligheter. Dessutom är det viktigt, att var och en har också sin egen revir. Jag tror på diversitet.

NATURLIGTVIS hörde vi Elvis Presley (låtet "I Can Help") och The Trabant (Lärarbändet av Aurora, låtet "Rock around the clock"). Också visade jag clipser från skådspelet Cinderella (Tuhkimo 2001) och Oliver Twist (2007)..

Ei kommentteja: