Kirjoja

Kirjoja

perjantaina, huhtikuuta 18, 2008

Terveisiä Ruotsinlaivalta

KUVA: Vastuualuepäällikkö Minna Saulio oli seminaarin johtaja.


TIISTAIN ops-seminaarista juoksujalkaa autoon, auto parkkihalliin, kädet laukkuja täynnä Olympia-terminaaliin ja sitten Silja Serenadelle. Laiva oli tuttu, ja meitä espoolaisia erityisopetuksen kehittäjiä ja kohtuullista joukkoa vanhempia ihmisiä viihdytettiin Intia-teemalla.

Kyseessä oli työseminaari. Kuuden rehtorin ja erityisopetuksen vastuualueen porukan ryhmä hahmotteli tulevaisuuden yleisopetusta, jotta osaisimme vuoteen 2009 mennessä hahmottaa uudenlaisia ideoita niiden oppilaiden tukemiseen, joille oppiminen on vaikeaa.

KUVA: Rauhalan Satu ja Arja


Olin luvannut vetää työskentelyn skenario-menetelmällä. Tiistaina klo 17-19.45 tutkailimme tulevaisuudesta ja tulevaisuuden koulusta esitettyjä näkemyksiä ja tiivistimme niistä 20 elementtiä. Keskiviikkona työ jatkui klo 9-13 ja taas klo 16-19.

Kävimme jokaisen elementin kimppuun, ja ennakoimme trendianalyysin avulla, millainen tuo elementti on todennäköisesti 20 vuoden kuluttua. Trendin etsimme vertailemalla elementissä tapahtunutta muutosta 1988-2008. Bonon hatut päässä tarkastelimme vielä lopputulosta.

Lopuksi tiivistimme kokemaamme tulevaisuutta koskeviksi iskulauseiksi. Noudatimme aikalailla samaa prosessia kuin muutama vuosi sitten Luokanopettajaliitossa, sillä erotuksella, että LO-liitossa työhön käytettiin vuosi:-) Aika ei ihan riittänyt. Emme ehtineet etsiä vaihtoehtoja todennäköisille elementtien tiloille. Tämä ns. taulukko-menetelmä auttaisi hahmottamaan toivottavaa tulevaisuutta.

KUVA: Sari ja Aaro.

Mukana reissussa oli myös koordinoivia ja alueellisia erityisopettajia. He kävivät oikein Ruotsin maalla tutustumassa Tukholman kaupungin tapaan järjestää erityisopetus. Kuulimme heiltä keskiviikkoillan yhteenvedossa Ruotsin uutisia.

Ruotsissa ei kuulema enää ole virallisia erityisluokkia. Koulut sen sijaan muodostavat itse joustavasti pienryhmiä. Erityisopetuksesta ei tehdä tilastoja (se leimaa). Vanhemmat saavat valita lapsensa lähikoulun. Jollei koulu pysty järjestämään lapselle opetusta, se maksaa lapsen taksikulut toiseen kouluun. Opettajilla on kokonaistyöaika, ja he tekevät koulussa työtä 2-3 viikkoa myös silloin, kun oppilaat eivät ole koulussa. Todistuksia ei anneta, mutta jokaiselle oppilaalle laaditaan virallinen oppimissuunnitelma. Oppimissuunnitelma on kolmetasoa. Kevyimmän niistä laatii luokanopettaja, keskimmäinen perustuu erityisopettajan testauksiin, vasta rankimmassa käytetään psykologin jne. tutkimuksia. Ammatillisessa keskustelussa etsitään parhaillaan käsitteitä ja kiinnitetään huomiota opettajien eleisiin ja ilmeisiin- jotta nekin tukisivat oppilasta.



Ei kommentteja: