Kirjoja

Kirjoja

torstaina, maaliskuuta 21, 2024

Työrauhapäivä











Eilen oli pitkästä aikaa  web-koulutuspäivä.  EduDuo – koulutustiimi oli  kutsunut lakiope” Anu Rapalan ja minut jakamaan ajatuksia teemasta Työrauha - mitä voin ja saan tehdä. Anu veti aamupäivän (minä kuuntelin) ja minä iltapäivän.

Tilaisuus alkoi klo 9. Vartin kahvitauko  klo 10.15. Koulutus jatkui sitten klo 11.30:een. Sitten tunnin lounastauko.  Minun osuudessani kahvitauko 13.45. Ja homma päättyi virallisesti klo 15. Mukaan webinaariin oli saatu hieman yli 20 peruskoulun opettajaa ja rexiä.  Moderaattorina toimi  Piia Hakomäki.

Anu Rapala on luokanopettaja ja oikeustradenomi, joka jakaa lakitietoa mm. Somessa. Hän on julkaissut myös mainiolta vaikuttavan kirjasen, johon on  koottu lakitietoutta peruskoulun kurinpitokeinoista ja (vastaan hangoitteleville) oppilaillekin näytettävät tiivistelmät. 

Anu avasi  perusopetuslakia, opetushallituksen tulkintoja, rikoslakia ja kertoi oikeustapauksista, joissa opettajia oli syytetty virkamiehiä koskevien velvoitteiden rikkomisesta. 

Oli asiaa. Ja porukalla oli kysymyksiä. Dialogi toimi mainiosti. Anun kun sai keskeyttää. Ja jos kysyttiin tosi vaikeita, Piia lähetti mailin. OAJ:n johtavalle lakimiehelle ja vastaus saatiin heti upeaa.

 Tunnin lounastauon jälkeen klo 12.30 - 15  minä  sain sitten johdatella  porukkaa pohtimaan työrauhailmiötä  ja sen käsitemaailmaa didaktiikkan  näkökulmasta. Otsikkonani oli  "Pedagoginen työkalupakki vahvistamaan työrauhaa luokassa". Käytin modulirakennetta. Paketti oli jaettu kuuteen miniluento-osaan, joita sulateltiin kolmessa  noin 10 minuutin  kestoisissa  pienryhmäpajoissa.  Kiva, että teamsissaäkin on tällainen porukanjakosysteemi.

Miniluennoissa esittelin  eräitä työrauhailmiötä kuvaavia  vähän teoreettisempia  malleja sekä  tutkimusperustaisia  ja  kokemukseen perustuvia toimintamalleja, kuinka  a) rakentaa ennaltaehkäisevästi mielen opiskelutilassa pitävää toimintakulttuuria, b) kuinka pitää luokka siinä tilassa, c) kuinka  puuttua työrauhaongelmiin ja d) kuinka toimia, kun opetusryhmä on opetuksen ja oppimisen tavoitteiden kannalta kriisissä.

 10 minuuttia ennen virallista päättymisaikaa putosin linjoilta. Verkkoyhteys katosi. Noloa. Mutta minkäs teet. 

Teema oli chat-palautteen mukaan osallisujille tärkeä, ja ideoita olivat saaneet. Kiitos  ja pahoittelut lopusta vielä koulutustilaisuuden järjestäneelle  EduDuolle. 

Ei kommentteja: