Kirjoja

Kirjoja

torstaina, tammikuuta 25, 2024

Napakasti esiintymisestä ja vaikuttamisesta.

Viimeistelen parhaillaan lauantaista  Educa-luentoani "Kymmenen käskyä kaiken maailmaan vaikuttajille". Diat on jo lähetetty, ja nyt voi keskittyä itse puheeseen. Olipa siksi hauskaa löytää työn innostajaksi  Helmetistä teos:

Mattinen, Eija (1992). Esiintyminen ja vaikuttaminen.Helsinki: Valtionhallinnon kehittämiskeskus. VAPK- Kustannus, 57 s.  

Panin tänne talteen - jos ei nyt sanatarkasti niin melkein- kirjasen helmiä, ja aion oikeasti kokeilla isoa osaa niistä lauantaina.


AIHEEN VALINTA/MUOKKAUS

  • Mikä on tavoitteesi/päämääräsi? Aiotko selvittää? Opettaa? Muuttaa?... 
  • Olethan itse kiinnostunut tästä aiheesta ?
  • Kirjoita tavoitteesi ylös. 

KUULIJAKUNNAN HUOMIOON OTTAMINEN

Miten  otat huomioon kuulijakunnan, sen ainutkertaisuuden, tiedot ja tarpeet?

  • Analysoi kuulijakunta.
  • Mitä tietoja he tarvitsevat? 
  • Mistä on heille hyötyä?
  • Sanallista itsellesi kuvaus kuulijoista.
  • Sovita kieli sopivaksi heille.

SISÄLLÖN MUOKKAUS

Miten osoitat, että asia on tärkeä? Sinulle? Ja kuulijoille? Tunnethan itse asian? Tiedäthän, mitä kuulijakunta tietää asiasta? Miten saat asian  liittymään kuulijoiden  omaa elämään?

  • Tee ideakartta (ideat eivät ole siinä vielä  järjestyksessä. Näet edessäsi asiat levällään.













  • Muokkaa siitä idearysä (Mind Map); jossa pääkohdat ovat pääruotoja ja alakohdat sivuruotoja. Saat kokonaiskuvan. Sitä on helppo muuttaa.












  • Keskity yhteen pääasiaan.  
  • Järjestä sisältö osiin  esim. Kerron-kerron-kerroin. Tutusta tuntemattomaan.  Induktio-deduktio. Ongelma-ratkaisu….Tärkeämpi- tärkeä-tärkein.

ESITYKSEN RAKENNE

Aloitus: 

  • Huomion herätys (esim. kysymys, väite, kasku, ajatelma, lainaus). Jään murtaminen.
  • Voit lähteä liikkeelle omista kokemuksista, ajankohtaisesta  uutisesta.
  • Esittele itsesi: Miksi sinä olet täällä?  Kerro itsestäsi- miksi juuri sinä puhut nyt?

Itse asiat

  • Puhu lyhyillä  lauseilla
  • Konkreetti kieli (puhetta ei voi lukea uudelleen kuten tekstiä).
  • Havainnollista esimerkeillä (vrt. Jeesus)
  • Toista. Kertaa 
  • Käytä tyylitajuisesti huumoria ja  sanaleikkejä.
  • Muista kokonaisilmaisu: Sanatonta viestiä uskotaan enemmän kuin sanoja.
  • Väritä äänellä.  
  • Tauota (ennen tai jälleen tärkeää)
  • Katso kuulijoita.
  • Älä lue diaa sanasta sanaan.

(Hauska retroidea; jää luennon runko monisteena)

Lopetus

  • Lopeta vain kerran
  • Tiivistelmä
  • Kehälopetus- palaa alkun, alun avaisanoihin tai
  • Loppukysymys tai
  • Kuva tulevaisuudesta
  • Luo Me -henkeä
  • Alä kiitä kuuntelemisesta 
Muuta
  • Kuulijoiden kysymykset- annatko tilaa. Vastaa lyhyesti-ovat kuunnelleet sinua tarpeeksi
  • Jollet osaa vastata- pyydä lupa vastata myöhemmin
  • Tyhmä kysymys -pyydä lupa vastata myöhemmin (Ehkä et palaa asiaan)

HARJOITTELU

  • Harjoittele. Voit vaikka videoida oman puheesi  tai seisoa peilin edessä. Testi kuuntelijasta on myös apua.
  • Perehdy aineistoon, niin voit keskittyä itse vaikuttamiseen.

ITSE ESITYSTILANNE

  1. Innosta itsesi. Innostus tarttuu.
  2. Käytä ajatusrysä muistin tukena - se poistaa jännistystä
  3. Puhu ensimmäiseksi ystävällisen näköiselle henkilölle. 

Kirjoittajasta

Eija Mattinen oli kirjasen takakannen mukaan. suullisen esitystaidon ja viestinnän opettaja, joka on kirjoittanut useita alan oppikirjoja mm. prosessikirjoittamisesta ja liikekirjeenvaihdosta. Tämä teos on syntynyt Valtionhallinnon kehittämiskeskuksen ilmaisutaidon kursseilla.  Netistä ei löydy  muuta tietoa Mattisesta. Tilasin heti Finlandia-kirjasta (divari) Mattisen teoksen "Puhu, kuuntele ja vaikuta".


Ei kommentteja: