Kirjoja

Kirjoja

keskiviikkona, elokuuta 17, 2022

Opettajankoulutuspäivät 17.8.2022

Tänään mielenkiintoinen ja hienosti moderoitu seminaari. Ennakkoon ilmoittautuneita yli 250 yliopistoista eri puolilta Suomea. Linjoilla oli noin 150:lla koko ajan 

Kuinka konservoida opettajankoulutus futuristisesti?

OHJELMA

9.00- 9.15: Tervetuloa! Varadekaani Auli Toom ja eTED-hankkeen johtaja Katriina Maaranen, Helsingin yliopisto


9.15- 10.30: 30min keynote puheenvuorot pitivät professoiri Marja-Kristiina Lerkkanen,  “Resilienssi koulussa ja opettajankoulutuksessa” ja tulevaisuudentutkija teemastra ”Koulutus – yhteiskunnan uusintaja vai uudistaja?”

Hyviä ajatuksia tulevaisuudesta ja sen vaatimista taidoista kuten sisukkuus ja tulevaisuuskuvittelun taito.

Paneeli  “Opettajankoulutuksen tulevaisuus”.  

15 minuutin tauon jälleen alkoi paneeli 10.35- 11.50: 

(vasemmalta oikealle): Dosentti  Katriina Siivonen, professori Päivi Rasi-Heikkinen,   yrittäjä Solja Sulkunen ja dosentti Jari Salminen ja pohtivat  mitä  uutta opettajankoulutus tarvitsee tehdä ja mitä vanhaa  tulee säilyttää.


Uusina asioina mainittiin mm. design-osaamista oppilaille (opitaan tekemällä, kokeilemalla, suunnittelemalla). Digiä lisää.Mikro-tutkintoja. Tietoa ikääntymisestä (ikääntyneiden osuus oppijoista kasvaa) ja heidän oppimisestaan= gerogogiikka.  Tietoa tulevaisuuskuvista Yliopistojen erikoistumista vahvuuksiin, ja yhteistä joustavaa tarjontaa. Kasarista lisää opetusharjoittelua ja ohjausta

Mitä säilytetään:   Henkilökohtainen ohjaus. Huomiota opettajan tarvitsemin taitoihin mm. vuorovaikutstaidot.  Maisteritason tutkinto. Pedagoginen ajattelu. Oppimisrauha. oisinajattelevat proffat.Tutkimusperustaisuus. 

Eroon pitäisi päästä massaluennoista (kaikki eivät olleet samaa mieltä).

Iltapäivällä 

40 minuutin lounaan jälkeen klo 12.30 -14:  oli Sessio 1. 

Valittavana oli 6 pajaa, kussakin esityksiä  a´ 15 min):  Teemat: 1A Opettajankoulutus 1B Opettajaksi opiskelevat 1C Profession kehittäminen 1D Etä-digi-tvt 1E Uudistuvat pedagogiikat

Itse kuuntelin mm. alustukset  "Tutkimusperustaisuus opetustyön arjessa"- Anna Koski, Janne Säntti (HY), Mikko Puustinen (HY) ja Jari Salminen (HY)  ja " Miten vahvistaa opettajaopiskelijoiden vuorovaikutusosaamista?- Tapio Toivanen (HY)

15 minuutin tauon jälkeen klo 14.15- 15.45 oki Sessio 2. Nyt tarjolla oli 5 pajaa ja kussakin kussakin esityksiä  a´15 min: Teemat 2A Aineenopettajakoulutus 2B Toimijuus ja elinikäinen oppiminen 2C Taide- ja tiedepedagogiikka 2D Opettajaksi kasvu ja  2E Digiä opettajankoulutukseen.


Parkkeerasin pajaan 2D, jossa oli myös oma OpeUra-alustuksemme.


15.42- 16.00: Päätöstilaisuus


Dosentti Riitta Jyrhämä kokosi päivää lukemalla kuulemiaan  viisaita sanoja: Akateeminen opettajankoulutus.  
Gerogogiikka.  Ikäosaaminen. Kokeilut kunniaan.  Konservointi: raaputetaan arvokas esiin.  Luento lahjana. Moni vanha saa innovaation leiman, kun nimeä tuunataan. Pedaginen ajattelu. Persoona - toisinajatteleva professori kunniaan. Tutkimusperustaisuus.  Joustava opetustarjonta. Uusinnus ja uudistus. Vertaiset - leirinuotiolla. 
Lopuksi Jyrhämä korosti, että opettajankoulutuksen tärkeä tehtävä on löytää oikeanlaiset opiskelijat opettajiksi- jotka jäisivät pääosin tuolle uralle. Ja kuten OpeUra osoittaa: tässä on onnistuttu. Pääosa pysyy alalla. 

 

Ei kommentteja: