Kirjoja

Kirjoja
Kirjoja

lauantaina, lokakuuta 02, 2021

EKOAY:n perinteinen vaikuttajaseminaari - toisen kerran satamassa

 











ESPOOLAISTEN ja Kauniaislaisten opettajien ammattiyhdistys  on saanut hallinnon ihmiset ja poliitikot tuleman järjestämiinsä seminaareihin. Niitä järjestetiin laivaristelyinä  ainakin vuodesta 2008 alkaen aina vuoteen 2019 saakka.  

EKOAY:n hienon konseptin idean isä on EKOAY:n  ja EKPYN pitkäaikainen puheenjohtaja Hannu Suntio

Yhteistyötapahtuma vietettiin tänä syksynä Koronan vuoksi toisen kerran maissa, Hotelli Clarionissa, satamassa. Meitä oli paikalla monta erillissalilista ja teamsin kautta vielä lisää.. 













Uudelta kasvun ja oppimisen  toimialalta oli mukana toimialan johtaja Harri Rinta-Aho, perusopetuksen kohtaja Juha Nurmi, toisen asteen ja nuorisopalvelujen johtaja Tapio Erma sekä aluepäälliköiden edustajana Leena Lakovaara.

Poliittisista puolueista paikalla/etänä oli kokoomus (4), vihreät (2), demarit (1). Missäs muut luurasivat?

EKOAY:stä oli paikalla lähes koko hallitus, luottamusmiehiä ja yhteysopettajia.  OAJ:sta paikalla oli  erityisasiantuntija Tuomo Laakso, joka piti napakan luennon ajankohtaisista koulutuspoliittisista teemoista. 


Tapahtuman juoni eteni näin:

  • 10.00  Tervetulosanat  Veera Hietaranta, EKOAY:n koulutusjaoston pj 
  • Ajankohtaiset asiat Anu Vilkki, EKOAY:n pj 
  • 10.25  OAJ:n puheenvuoro erityisasiantuntija Tuomo Laakso
  • 10.55 Tauko  
  • 11.10  Kutsuvieraiden esittely Yhden minuutin esittelyt 
  • 11.40  Päättäjädeitit : Opettajilla oli mahdollisuus tavata etänä kutsuvieraina olevia päättäjiä ja virkamiehiä. 
  •  12.50-13.50  Lounas 
  •  14.00   Erillisohjelma kutsuvieraille Aiheina mm. opetuksen rahoitus, oppimisen tuki ja oppivelvollisuuden pidennys
  • 16.00  Välipala ennalta ilmoittautuneill.Välipalan aikana yöpyjät voivat majoittua hotelliin 
Mistä opettajat olivat huolissaan?

Tänä syksynä pääteemana  oli rehtorien ja opettajien kohtuuton kuormitus.  Merkittävä osa opettajista harkitsee alanvaihtoa myös Espoossa. 

Kovimmalla ovat olleet luokanopettajat, jotka eivät selviä muuttuneen oppilasaineksen ja erityisesti erityistä tukea tarvitsevien oppilaiden kanssa. Inkluusio ei toimi jos se on vain säästäkeino.  Pahoinvoivat, väkivaltaiset lapset, joita sijoitetaan vääriin ryhmiin. Luokkakoot ovat liian suuria. Opettajat kokevat väkivaltaa. Elat ovat tukossa papereiden kanssa. Sijaisia ei saada. Kuntarekry ei toimi. Psykologeja ei saada palkattua. Opettajilla on riitämättömyyden tunne (osaaminen ei enää riitä). Iltapäivätoimintaan tarvitaan erityisopetuksen osaamista.

Rehtoreiden tulisi saada olla tukemassa opettajia. Nyt hallinnon ohjelmat tekevät rehtoreista kansliatonttuja ja HR-sijaisia.

Oppimateriaaleihin ei riitä raha. 

Lukioväkeä huoletti lukioverkon epäselvyys. Muita, onko meillä riittävästi lukiopaikkoja omille oppilaille.

Pohdimme ratkaisukeskeisesti ongelmia. Voitaisiinko turhaa paperoityötä vähentää? Voisiko suunnitelmia ajoittaa vuoden eri osiin?  Pitäisikö täydennyskoulutus fokusoida nyt erityisopetuksen osaamiseen? Vuokrakuluja on vähennettävä. Pitäisikö jo opettajankoulutuksessa vahvistaa erityisopetuksen osaamista? Kuinka se saataisin osaksi opettajankoulutusta?

Yksittäisenä vakavana huolena opettajat nostivat esiin erään uuden koulurakennuksen tilaratkaisut. Äänieristys ei toimi,. Luokkiin joudutaan kulkemaan toisten luokkien kautta. Esitettiin väite, että melkoinen on opettajista on lähtenyt koulusta.


Perästä kuuluu, sanoi torvensoittaja

Jälkeen esiin nousi tuttuja huolia, joihin ei ole saatu vieläkään helpotusta. 

Ovatkohan nämä allaolevat niin usein esillä olleet huolet jo ratkenneet? Ainakaan ne eivät nyt nousseet esille:

  • Epätietoisuus siitä, mitä resursseja on käytettävissä, onko niitä leikattu vai ei?
  • Case Saunalahti
  • Johtamiskulttuuri, jossa ei kuulla ja johon liittyy pelkoa.
  • Kiky ja sen ohjeistus
  • Kotikulttuurien muutos
  • Sisäilmaongelmat- erikseen esiin nousi Leppävaaran  lukion tilanne.
  • Työsuhdeasuntojen pula
  • Työterveyshuollon palveluiden alasajo
  • Väistöihin liittyvät työ
  • YS-ajan käyttö
TYÖ jatkuu.

Ei kommentteja: