Kirjoja

Kirjoja

maanantaina, maaliskuuta 23, 2020

Koronakoulun kevään tehtävälistaa

Täysinpalvelleena rexinä en älyä vieläkään olla tuputtamatta
neuvojani. Pyydän anteeksi.
VOIMIA kaikelle kouluväelle! Tänään on Korona-koulupäivä nro:4.

Facebookin keskusteluryhmissä kysytään ja vastataan, autetaan ja  jaetaan  opetusvinkkejä.  Ja ihan uusia ideoita keksitään. Hienoa.

NYT jos koska digiloikan jo ottaneita tarvitaan.  Kaikki opettajat eivät ole saaneet/halunneet  koulutusta vekottimien käyttöön. Nyt ei ole vaihtoehtoa. On opeteltava, jotta voi oikeasti opettaa. Pelkkä lukuläksyjen ja muistitehtävien lähettäminen  kotiin ei ole (minusta)  opetusta.

Ongelmia on riittänyt. Kaikilla oppilailla ei ole etäopetukseen sopivia laitteita. Eikä kaikilla opettajilla edes työpuhelinta. Näitä puutteita ei ratkaista yksin kouluntasolla. Hohoi yläkerran hallintovekkulit!

SOTAA koronaa vastaan käydään päivä päivältä. Koska tällainen muutos on äärimmäisen nopea ja systeeminen,  hyväätarkoittava päätös - kuten   koulujen ovien avaaminen  pikkukoululaisille -voi  tuottaa yllättäviä riskejä ja vaatia korjausliikkeitä, jotka taas vaativat uusia korjauliikkeitä. Tallainen siksak kuormittaa kovasti. Mutta vaihtoehtoa ei oikein ole. Ehkä kuitenkin yksi: uskaltautua katsomaan vähän kauemmaksi. Mutta ei liian.

LUULEN, että juuri kukaan meistä ei usko, että tavalliseen koulunkäyntiin palataan pääsiäisen jälkeen. Tai tänä keväänä. Voi olla, ettei syksylläkään. Niin kurjaa, kuin sen ajatteleminen onkin, on uskallattava sanoa se ääneen.  Mutta sen ei saa antaa musertaa taistelutahtoa.







































TEIN itselleni koronakoulun kalenterin, jonka avulla pyrin vahvistamaan omaa päätäni. Kun hahmottelee itselleen edessä olevaa  hieman pidemmällä perspektiivillä, saa omaan toimintaansa ikäänkuin betonirautoja.

MILTÄ koulujen loppukevät siis näyttää? Laskin, että koronakoulua käydään 50 päivää (jollei osu joitain koulukohtaisia muutoksia), joista neljäs on juuri alkanut.

Kouluviikkoja on 10. Se tarkoittaa tavalla tai toisella järjestettyä korvaava opetusta noin 190 -300 tunnin verran  luokka-asteesta riippuen.

ITSE en suunnittelisi enkä pitäisi  190-300 erillistä oppituntia vaan jäsentäisin opetuksen reaaliaineissa esimerkiksi päivän monipuolisiksi kokonaisuuksiksi. Teoriaa ja tekemistä käsille.  Eheyttäisin koululaisen työtä siis vuorottelemalla oppiaineita. Matematiikkaa  - jos on oppikirjat - juoksuttaisin joka päivä. Ja konkreettaja liikuntaleikkejä vaikka Fröbelin palikoiden tahtiin.




Tässä vielä Marika Toivolan hieno vinkki: Jotta perheet saisivat ruokarauhan, kannattaisi sopia lounasaika, jolloin ei ole etäopetusta.







KULLEKIN päivälle suunnittelisin noin 4-5 tunnin kokonaisuuden jonkin keskusaineen ympärille: Teeman esittäisin ratkaistavana ongelmana.  Ottaisin teemoissa huomioon luonnollisen kalenterin esim. nämä (Anteeksi, jos tuntuvat itsestään selviltä):
  • Pe 27.3. Saulin nimipäivä. Presidentti-teema. (Yhteiskuntaoppi). Samalla myös  maailman teatteripäivä (kotidraamaa!)
  • Ke 1.4. Pepin nimipäivä. Kirjallisuutta. Peppi Pitkätossu. Leffoja? Myös aprillipäivä. Jekkujen muistelua.
  • Ti 7.4.  Maailman terveyspäivä. (YPI, B-G, )
  • To 9.4. Mikael Agricolan päivä, suomen kielen päivä -(Kirjallisuus, historia)
  • Viikko 15: Pääsiäisteema. (Uskonto. Askartelu. Kuvataide, Musiikki)
  • Ke 22.4. Kansainvälinen äiti maan päivä (B-G-Fy-YKO)
  • To 23.4. Kirjan päivä (Lukupäiväkirja)
  • Ma 27.4. Kansallinen veteraanipäivä. (Historia, YKO)
  • Ke 29.4. Kansainvälinen tanssin päivä (Musiikki, liikunta)
  • To 30.4. Vappuaatto. (Askartelua.)
  • Pe 8.5 Äitienpäivä 10.5. (Askastelua, runoja)
  • Ti 12.5.  Suomalaisuuden päivä. (Historia, UKO, G) Myös kansainvälinen sairaanhoitajien päivä.
  • Ke 13.5 Kukan päivä  (B, Ku)
  • Pe 15.5. Perheen päivä 
  • Ma 18.5. Kansainvälinen museopäivä (HI, G, virtuaalikäyntejä)
  • To 21.5. kansainvälinen kulttuurisen monimuotoisuuden päivä (Laaja-alainen osaaminen)
  • Pe 22.5. kansainvälinen luonnon monimuotoisuuden päivä (B-G)
  • Ke 27.5. Puutarhapäivä (B)

KUSTAKIN realiaineessa valitisin  kärkeen kevään ohjelman kaikkein tärkeimmät asiat. Joskus se voisi olla myös useaa ainetta eheyttävä. Dataa saisi paitsi kirjoista, kotona olevista tietokirjoista ja netistä myös mm. hyvistä tv-ohjelmista- jolloin  lapsilla olisi tekemistä myös illalla.

Ratkaisu tulisi tiivistää  tuotokseksi, johon kuuluu vuorollaan mm. kuvataidetta, runoutta.... Tuotoksesta pitäisi lähettää 1 min videoclipsi opettajalle tallennettavaksi. Tuotokset säilytettäisiin kotona.

Esiin nousevat kysymykset pyytäisin emailiin. Puhelinta käyttäisin "Mitä kuuluu?"- keskusteluihin, muttama oppilas päivässä. Mutta vuorollaan kaikki

TÄLLAINEN teemoitettu opetus helpottaisi opettajan työtä ja antaisi aikaa suunnitella ajoissa yhdessä muiden opettajien kanssa työnjakoa virkaan kuuluviin muihin töihin. Listasin tähän yhden nipun, jonka purkaminen kannattaisi aloittaa tärkeämmiksi koetuista. Kaikkia näitä ei voida ratkaista yksin koulun väen voimin. Kaikkia ei ehkä lainkaan?
  • Arviointiluvun 6 päivitys.
  • Blogien ja nettisivujen säännöllinen päivitys?
  • Budjetti?
  • Ehdot? Kuinka toimitaan?
  • Eläkkeelle jäävät? 
  • Harvinaiset katsomusaineet? Päiväteemoina?
  • HOPSIEN päivitys?
  • Jäävätkö laitteet kesäksi oppilaille?  Kuinka toimitaan, jos laite menee epäkuntoon?
  • Kehittämiskeskustelut?
  • Kevätjuhlat? Kuinka?
  • Kielivalinnat?
  • Kun opettaja sairastuu? Sijaistamisjärjestelyt?
  • Käyttäytymisen arviointi - kaikki lasta opettaneet? 
  • Laaja-alaisen osaamisen taitojen harjoitelu?
  • Mahdolliset lomautuskäytännöt? Toiminta lomautusten aikana?
  • Menettelytavat mahdollisten suru-uutisten osalta
  • Millä perusteella annetaan todistusarvosanat? Miten todistukset toimitetaan oppilaille?
  • Miten opettajat toimivat, jos laitteet menevät epäkuntoon?
  • Mitä tehdään paperipostille? Kuinka se jaetaan?
  • Ohjauskeskustelut huoltajien kanssa nivelvaiheissa? Miten?
  • Oppilaat, joiden perheet eivät vastaa viesteihin? Posti? Lapselle postikortti?
  • Oppilashuollon avoimet asiat?
  • Oppimateriaalitilaukset ja niide aikataulu?
  • Seuraavan lukuvuoden luokkien muodostaminen?
  • Stipendit? Hymypatsaat?
  • Palautetaanko oppikirjat koululle kesäksi?
  • Pyrkimiset erikoisluokille? 
  • Päätökset tehostetusta ja eriyisesta tuesta 
  • Seuraavan lukuvuoden bussiliput ja muut kyyditykset?
  • Seuraavan lukuvuoden valinnaisaineiden valinnat?
  • Työajan seuranta
  • Työyhteisön hyvinvointi?
  • Uusien ekaluokkalaisten perehdyttäminen?
  • Uusien virkojen täyttäminen? Haastattelut?
  • Vanhempainillat? Etänä?
  • Vuosittain pidettävä monialainen oppimiskokonaisuus? Jos sitä ei ole tehty? 
  • Vuosityöaikakokeilu?
  • YS-ajan käyttö ja seuranta? 

1 kommentti:

Helena Tommola kirjoitti...

Kiitos Martti ajatuksistasi. Olen jo vuosia opettanut näin teemapohjalta, joten nyt tämä etäopetus on aika helppo järjestää.Toki noiden vekottimeen käyttöä täytyy tämän open vielä hioa.
Tuo kokoamasi teemakalenteri tuo uusia ideoita. Kiitos!