Kirjoja

Kirjoja

maanantaina, marraskuuta 27, 2017

Vuoden 2017 Tutor-opettaja-valmennukset maalissa

VUODEN 2017 alussa  hallitus  myönsi  sitä hakeneille opetuksen järjestäjille korvamerkittyä rahaa ns. tutor-opettajatoimintaan.

EDUCODE oli  yksi toimijoista, jotka tarjosivat opetuksen järjestäjille tutor-opettaja-valmennusta. Ministeriö oli antanut varsin yksityiskohtaiset linjaukset koulutukselle, ja niillä mentiin.

TUTOR-koulutus on kiehtova hanke; olemme kouluttamassa rehtorien tueksi  pedagogisen osaamisen ohjaajia. Valmennus ei kohdistu jonkin aineen substanssiosaamiseen- vaan itse kouluttamisen problematiikkaan- ainakin Educoden ohjelmassa. Ohjaus suunnataan opettajiin ja heidän kauttaa oppilaisiin. Tutor-opettajan tulee osata ohjata opettajia ja kouluja  perusopetuksen opetussuunnitelmassa  2014 esitettyihin useisiin kehityssuuntiin.

MINULLA on ollut ilo olla mukana suunnittelemassa Editan koulutusta Iiris Peuran kanssa. Valmennusote perustuu pedagogisesti uuden oppimisen filosofiaan, jonka mukaan  kouluttajat ovat fasilitaattoreita ja sytykkeiden antajia. Osallistujat tutkivat, opettavat ja oppivat yhdessä. Kanssani valmennusohjelmia  ovat ollut vetämässä digivelhot  Mikko Jordman, Janne KonttinenJarkko Sievi ja Minna Suikkari.

Tämän vuoden ensimmäinen ohjelma käynnistyi tammikuussa Paimiossa ja viimeinen Nurmijärvellä marraskuussa.  Kaikkiaan sain kutsua parinkymmenen kunnan ja kaupungin tutor-opettajia mukaan innostavalle matkaa, jonka aikana heitä tuettiin  kehittymään entistä rautaisemmiksi oman osaamisen, vertaiskouluttamisen ja toisten opettajien tutorina toimimisen huippuosaajia. Valmennuksen aikana opettelimme  jakamaan omaa osaamistamme  kiinnostavasti, vaikuttavasti ja osallistavasti kollegoille ja sidosryhmille ja myös rakentamaan kouluista oppivia yhteisöjä.

Tammikuun Educassa OPH tulee  järjestämään seminaarin, jossa esitellään tutor-koulutuksen kokemuksia. Valitettavasti en itse pääse sinne; vedän samaan aikaan vammaisjärjestöjen paneelia naapurisalissa.  Mutta tämän ensimmäisen aallon kokemuksina voisin kirjata ylös seuraavat neuvot:

(1) Rexit mukaan koulutukseen.
(2) Rexien tehtävä on valtaistaa tutor-opettajat ja luoda yhdessä tutorin kanssa tutor-konsepti, jossa määritellään toiminnan fiksu, tutor-ohjausote ja resurssin suuntaaminen (keille. Oikea vastaus "Reinoille"- insidejoke). Ja kertoa se opettajille. Tutor on vertainen, ei käskijä.
(3) On oivallettava, että tutor-opettaja ei ole (vain) digitutor.
(4) On tunnistettava koulun opettajakulttuurin taso: saako auttaa.
(5) Jos ovet eivät aukene tutoreille, kannattaa ohittaa lukko oppilaiden avulla (esim. oppilasagentit)
(6) Tutor-opettajille on luotava verkosto. Ideat jakoon.
(7) Seuraavassa aallossa kannattaa koota kokeneiden tutoreiden kokemuksia ja ottaa niistä opiksi.
(8) Tutor-opettajat tarvitsevat oman "pomon". Mallia mm. Kuopiosta.
(9) Aikuisten ohjaaminen on oma juttunsa. Ja opettajien vielä omansa :-)
(10) Tutor-opettajista kannattaa pitää huolta hyvää huolta. He ovat helmiä.

UUDET rahat ovat olleet jaossa, ja päätöksiä odotellaan vielä tämän vuoden puolella.

KAUNIS kiitos huikeista keskusteluista kaikille tutor-opettajille Helsingissä, Järvenpäässä, Kankaanpäässä, Kauhajoella, Kokkolassa, Kotkassa, Kuopiossa, Kuopion seudulla, Laitilassa, Limingassa, Mäntsälässä, Nurmijärvellä, Paimiossa, Sauvossa,  Turussa, Uudessa Kaupungissa, Vaasassa, Virroilla...

Ei kommentteja: