Kirjoja

Kirjoja

sunnuntaina, huhtikuuta 03, 2016

Paikallinen opetussuunnitelma ja luonnoksen reflektointi

AIVAN huikea työtehtävä. Sain  erään kunnan  opetuspäälliköltä helmikuun lopulla tehtävän kommentoida kunnan paikallista  opetussuunnitelmaluennosta. Kun suurin osa opetussuunnitelman yleisestä osasta oli julkaistu kommentointavaksi,  paikallisessa ohjausryhmässä oli herännyt ajatus, että olisi mukavaa saada siitä ulkopuolisen asiantuntijan kommentteja: miten työssä on onnistuttu, mitä opsista mahdollisesti puuttuu ja mikä siinä on hyvää.

Sovimme, että arvio valmistuu huhtikuun alkuun mennessä ja että esittelen sitten sen ohjausryhmälle.

Työn aikataulu on about pitänyt. Lähetin  arvion tänään klo 17.55. Analysoin paikallisen opetussuunnitelmaluonnoksen tekstin valtakunnallisissa perusteiden päälukujen mukaisessa järjestyksessä ja opetuksen järjestäjälle siellä annettu tehtävä kerrallaan. Yhteensä tällaisia, paikallisessa opetussuunnitelmassa kuvattavaksi tai määriteltäväksi annettuja tehtäviä oli uskomaton määrä  114. Henkilökohtaisesti olin iloinen, että perusteisiin kirjatut tehtävät oli esitetty kysymysmuodossa - tätä ajoimme mm. Espoossa edellisellä ops-kierroksella.

NOSTAN hattua, paitsi tuossa kunnassa tehdylle työlle, myös itse ajatukselle: pyytää joku ulkopuolinen arvioimaan tehtyä työtä ja antamaan omat ehdotuksensa jatkotyölle.

KAUNKO analyysiin meni aikaa? Tällä rutiinilla, mutta ensimmäistä kertaa, yleisestä osasta uskalsi sanoa jotain about kolmella työpäivällä. Mikä kerrottaakoon mahdollisille keikan tarjoajille :-)

Ei kommentteja: