Kirjoja

Kirjoja

maanantaina, joulukuuta 29, 2008

Kolme päivää vuotta jäljellä: Syksyn 2008 saldo


KUVA: Syksyn arviossa käytetään filosofi Eero Ojasen tapa eritellä HYVÄN-käsitettä jäsentämään vastausta. Kuva lainattu Kantti.netistä


MASU täynnä Joulun juhlintaa sitä jaksaa taas hyvin käydä läpi päättynyttä syyslukukautta. Mitä saimme Aurorassa aikaan? Oliko syksy HYVÄ?

1. TEKNISTOIMINNALLINEN HYVÄ

POIKKEUSoloista huolimatta kouluopetus pystyttiin järjestämään kaikille oppilaille. 5.-6-luokille löytyi väistötilat Kalajärven koulusta. Auroran koulun saneeraus näytti siirtyvän suunnitelmissa eteenpäin. Harmi.

Vahvuudesta oli pois neljä vakinaista opettajaa (Mirja, Sirpa, Hanna-Leena ja Jukka S). Kaikille luokille saatiin opettajat, opettajia kyllä vaihtui syksyn aikana. Avustajamäärä kasvoi 16:een. Ela-opetusta vahvistettiin.

Sairauspoissaoloja oli paljon. Henkilökunnalla oli jo toista syksyä pitkiä flunssia, jotka eivät oikein millään ottaneet parantuakseen. Johtamisjärjestelmä vahvistettiin nimittämällä apulaisrehtorin poissaolojen varalta kaksi vararehtoria. Tiimit toimivat, mutta johtoryhmän kokouksia ei juuri pidetty. YT-istunnoissa käytiin paljon keskusteluja. Opettajien kehittämiskeskusteluista ehdittiin käydä noin puolet. Loput siirtyivät kevääseen.

Aikuisemme ovat monitaitoista. Osaamisemme oli lujimmalla kielten opetuksessa. Eräiden aineiden opetusta (mm. TN, TS ja LI) on painotettava eri tavoin keväällä.

Lukuvuosisuunnitelma toteutui. Kaikki luokat saivat välitodistukset jouluna.

Budjettia ei ylitetty- valitettavasti hankintakiellon vuoksi oppilaillemme ei pystytty hankkimaan kaikkia niitä tarvikkeita, joihin heillä olisi ollut oikeus. Mitään dramaattista vaille ei kuitenkaan jääty. Tietokoneiden käyttö kangerteli. Vain muutama televisio toimi. EFQM-arviointiin liittyviä tehtäviä siirtyi keväälle. Erillisellä kehittämisrahalla uusimme teatterivalolaitteistoamme.

Syksyn aikana tehtiin korvaavat hankinnat tulipalossa vaurioituneen irtaimiston osalta. Tilan ahtaus on melkoinen. Meillä ei ole säilytystiloja, tavaroita on käytävillä-ja saimme huomautuksen tästä palotarkastuksessa.

Tiedotus hoidettiin reissuvihkoissa, sähköpostilistoilla ja rehtorin blogin kautta.

Koululle myönnetty tuntikehys oli riittävä, ja se käytettiin suunnitellusti. TIP-hankkeen toinen lukuvuosi käynnistyi suunnitelmien mukaan. Tarjosimme toimintaa hyvin edulliseen hintaan. Oppimiskeskuksemme tarjosi mielenkiintoisia koulutustilaisuuksia, joista erityisesti opettajateatteri oli vallan uutta.

Auroran johtokunta kokoontui syksyllä kerran. Huoltajat ja henkilökunta asettivat ehdokkaansa johtokuntaan. Koti & Koulu ry toimi aktiivisesti; se järjesti mm. Aurora-seminaarin ja joulukuusten myynnin. Yhdistys huolehti myös Diaspora- ja Viisikko-paitojen tilaukset. Oppilasparlamentti valittiin, ja se kokoontui kaksi kertaa.


2. KOKEMUKSELLINEN HYVÄ


HENKILÖKUNTA antoi syksyllä joulukahveilla arvosanaksi 8,6 (viime syksynä 8,25). Saimme pitää tänäkin syksynä pitkän (4 päivää) syysloman. Poikkeustilanteemme vuoksi saimme ottaa käyttöön kaksi opettajakännykkää. Edelleenkin pääosa opettajista käyttää työasioissaan omaa puhelintaan! Epistä.

Vanhemmilta on saatu ystävällistä palautetta. Kesän ikävien tapahtumien tiedotusta blogissa kiitettiin. Varsinainen asiakastyytyväisyyskysely tehdään alkutalven aikana. Koululla käyneet kansainväliset vieraat ja rehtorin oma esimies antoivat hekin hyvin kannustaaa palautetta. Koulumme näkyi mediassa tulipalon uutisoinnin lisäksi myös myönteisesti. Opettaja-lehdessä oli aukeaman juttu Jirin akvaariosta. Tulevaisuuskasvatusta, jossa koulumme oli mukana, hehkutettiin oikein kansainvälisissä ympyröissä.

Kokemuksellisen hyvän tasolle kuuluu myös jaksaminen. Syksy koetteli meistä monia. Poikkeustapahtumat lisäävät työmäärä massiivisesti, eikä koulutoimella oikein ole suunnitelmia näiden töiden jakamiseksi kestävällä tavalla. Rehtorin ja apulaisrehtorin opetusvelvollisutta huojennettiin, mutta se ei kata lisääntynyttä työtä.

Varmasti mukavia asioita olivat henkilökunnalle virkitystilaisuutemme: Tallinnan risteily elokuussa ja Karonkka/pikkujoulu lukukauden päätteeksi. Viisikko-näytelmä tuotti suurelle joukolle hyvää meiltä.

Juha Hyvärisen kuolema tuntui koko syksyn ajan. Järjestimme hänelle muistotilaisuuden ja avasimme stipenditilin. Järkyttävän Kauhavan tapahtuman jälkityö hoidettiin ikävä kyllä "rutiinilla". Pelko jäi: koulukaan ei ole turvallinen. Poikkeuksellinen syksy on myös aiheuttanut monille lapsille ja aikuisille tilanteita, joista on tullut paha mieli.

3. OIKEUDENMUKAISUUDEN JA TASA-ARVON HYVÄ

Erityisesti TIP-hanke palvelee tämän ajan kovissa paineissa eläviä perheitä. Pystyimme tarjoamaan turvallisen iltapäivän yli sadalle lapselle ja kerhotoimintaa jopa 200:lle. Hanke edistää myös koulunkäyntiavustajien toivetta saada kokopäivätyö.

Jatkoimme avointa linjaa tiedotuksessamme. Pidimme huolta monista lapsista, joilla on vaikeuksia. Rehtori palkittiin työstään ruotsinkielisten toimijoiden kanssa "Brobyggaren"- tunnustuksella.

4. MORAALINEN HYVÄ

Moraalisessa hyvässä on kyse toiminnasta, joka edistää hyvää maailmassa. Koulutyö edistää aina sitä. Talossamme on paljon ja hienoja aikuisia, joilla on aikaa aikuisen nälkäisille lapsille.

Osallistuimme kahdella ryhmäintegaatioluokalla vuosikymmenten mittaiseen vammaisten lasten vanhempien taisteluun lasten oikeuksien puolesta.

Pitkäaikainen työmme taito- ja taideaineiden kasvatuksellisen merkityksen puolustajana on kantanut paljon hedelmää. Ilosanomaa on saatu viedä niin eduskunnan tiloihin kuin Opetushallituksen julkaisuihin.

1 kommentti:

Jazzka kirjoitti...

Martti!... tosi hyvä!