Kirjoja

Kirjoja

torstaina, toukokuuta 17, 2007

Viikon edunvalvontaurateko?



KUN UUSIA haasteita tarjoutuu, on pakko osata myös luopua tai ainakin ohentaa rankasti jotain vanhasta. Itse olen tänä keväänä selkeästi vähentänyt opettajien edunvalvontaan käyttämääni aikaa. Siksi olikin oikein mukavaa, kun Luokanopettajaliiton tiedottajana sain alkaneen viikon sunnuntaina läpi mediaan LO- hallituksen laatiman tiedotteen. Se julkaistiin ainakin Ylen teksti-tv:ssä ja netti-uutisissa. Jossain koulussa tekstitv:n tätä sivua pidettiin kuulema koko päivä opettajainhuoneessa päällä :-). Vaatimus palkankorostuksen ohjaamisesta luokanopettajille esitetiin myös OAJ:n valtuustossa, ja jokainen voi arvata, millainen kuhina siitä syntyi. Arvata siksi, että tällaisista asioista Opettaja-lehtemme ei varmaankaan kerro.

" Luokanopettajat vaativat reilua palkankorotusta

Luokanopettajaliitto vaatii uuden hallituksen naisvaltaisten matalapalkka-alojen palkankorotuksen kohdistamista luokanopettajille. Luokanopettajat ovat perusopetuksessa selvästi heikoimmin ansaitseva opettajaryhmä.

Luokanopettajaliitto on sitä mieltä, että nyt on aika korjata luokanopettajien palkkaus tehtävien vaativuuden, vastuullisuuden ja koulutuksen edellyttämälle tasolle.

Nykyisen hallitusohjelman mukaan hallitus on valmis tukemaan korotetulla valtionosuudella sellaista kuntasektorille syntyvää palkkaratkaisua, joka edistää naisvaltaisten alojen palkkojen kilpailukykyä. Korotetun valtionosuuden suuruus riippuu siitä, kuinka selkeästi kuntasektorilla tehtävää palkkaratkaisua onnistutaan kohdentamaan koulutetuille, naisvaltaisille aloille, joiden palkkaus ei vastaa työn vaativuutta.

Yleisopetuksen opettajista 14 800 ansaitsi vuonna 2005 vähemmän kuin suomalaiset keskimäärin. Luokanopettajat täyttävät tämän ryhmän. Luokanopettajat ovat selvästi hallitusohjelmassa kuvattu alipalkkaryhmä. Palkkauksen vääristymä voidaan korjata kerralla kohdentamalla opettajien palkankorotukset luokanopettajille.


Matti Sippola
puheenjohtaja
Luokanopettajaliitto ry."

Ei kommentteja: