Kirjoja

Kirjoja
Kirjoja

perjantaina, marraskuuta 15, 2024

Pikakylässä Arabian peruskoulussa

YKSI opetusharjoittelua ohjaajan tp. didaktikon pestin bonuksia  on, että pääsee vierailemaan eri kouluissa. Kun on saanut tehdä tätä hommaa kuudella vuosikymmenellä (uskomatonta, kuinka aika virtaa), niin sitä  tullut päiväkyläiltyä kymmenissä eri kouluissa (täytyisikin oikein koota lista, kuinka monessa).  Osassa vain kerran, osassa useammin. 

Tässä iässö paitsi emeritustutkijana myös  still-going-on koulupoliitikkona- ajantasaiset kokemukset kouluissa ovat todella arvokkaita.

Tämänkertaisessa maisteriharjoittelussa minulla on kaksi harjoittelijaa helsinkiläisessä Arabian peruskoulussa. Keskiviikkona pääsin seuraa-maan heidän työtään mainiossa harjoitteluluokassa. Hienosti menee sekä heillä että oppilailla. Niin hienosti, että  reflektiokeskusteluissa yhdessä ohjaavan luokanopettajan kanssa saatiin puhua jo ihan pedagogisen taituruuden nyansseistakin.

Tästä  koulusta en tiennyt etukäteen juuri mitään. Kyseessä on yhtenäinen peruskoulu. Nettiä lukemalla opin, että koululla tehdään tosi hyvää työtä mm. muotoilun ja digiopetuksen (digiportaat)  aloilla. Koulu on Designmuseon kummikoulu. Sille on myönnetty vuonna 2023  Vuoden Helsinki Design Award -palkinto. Koululla on oma laulukin. Yes. Harjoitteluluokassakin palaa teatteri-innostus. Upeaa!

ARABIAN peruskoulu  aloiti  toimintansa vuonna 2003. Koulun päärakennus on kaksikerroksinen. Vuonna 2009 koululla rakennettiin laajennusosa,  jossa samassa rakennuksessa  on yläasteen erityisopetuksen lisäksi Arabian päiväkoti, leikkipuisto, asukastoimintaa  ja nuorisotalo ( ja olisiko  vielä liikuntätoimintaakin?). Kyseessä on siis oikea kampus. Pian oppilaita on varmaan tuhat.

Rehellisyyden nimissä on kai todettava, ettei kaikki ole mennyt ihan kuin Strömsössä. Oppilasmäärä on kasvanut valtavasti. Liikaakin? Kaikki tilat ovat nyt käytössä. Osalla  arkkitehtonisesti harkitut tilat. Osalla tp. parakit. Täälläkin luokkatilat -ja käytävät- ovat liian ahtaita. Oikean luokkahuoneen löytämiseen vieralija  tarvitsee  opasta (onneksi itse sellaisen löysin). Siksi sokkeloinen rakennus on.

Myös isäilmaongelmat ovat ehtineet piinata Arabiaa pitkään. Ajatella, että koulua  jouduttiin remontoimaan jo  2010-luvun alusta alkaen, ja isompi remontti alkoi vuonna 2017.  Mutta niin on muuallakin- myös omassa Espoossanikin. Mikä meitä vaivaa?

SILTI. Pikakäsitys tunnelmasta koulussa oli hyvin positiivinen, iloinen ja ystävällinen. Tosi kivaa pöästä sinne vielä pari kertaa.


Ei kommentteja: