Kirjoja

Kirjoja

perjantaina, syyskuuta 30, 2022

Kouluvaarin uutislehti 1/2022


















Monta kertaa kinastellaan digityksen hyödyistä ja haitoista, mutta tänään  kouluvaari sai seurata tuntia, jossa digistä oli  oikeasti oppilaille iloa.

Terveisiä Auroran koululta. Oli mukava perjantaipäivä. Päivän aluksi vanhemmat saivat seurata luokissa opetusta ja rehtori tarjosi kahvit. 2N-luokassa seurattiin matikan tuntia. Koul,uvaari sai olla olla mukana käsitöissä.. Tanssiaisissa.  Syömässä tonnikalaspaghettia. Ja mukana taukokahvittelussa.  Päivän pääteeksi vieläi ussassa. 

Päivän spesialitteettina oli  jännä etätunti aisteista ja ruuan mausta.

Digitaalista pariopettajuutta


4
5 minuutin sessio alkoi niin, että opettaja otti nettiyhteyden vierasopettajaan. Ohjelma oli varmaan Teams. Läppäri pantiin pöydälle niin, että vierasopettaja näki, mitä luokassa tapahtuu, mutta käytännössä luokanopettaja piti luokkaan hallinnassa. Hyvin meni, ei mitään häiriöitä. 

Vierasopettaja kyseli ja oppilaat vastasivat. Jos vastaus kuului huonostui, niin luokanopettaja toisti vastauksen.

Oppilaat oli jaettu 4 eri ryhmään, joilla oli aluksi kaikilla eri tehtävä.   Toinen ryhmätehtävä oli sama kaikille.

Tunti päättyi pikatsekkaukseen, oliko kaikki ymmärretty. Vierasopettaja kyseli ja oppilaat astasivat.

Lopuksi oppilaat saivat näyttää peukkua, olivatko oppineet aisteista ja ruoka-aineista uutta vai eivät. Peukut olivat hyvin pystyssä.

Opetustuokion taustalla oli Euroopan Unionin ruokajärjestelmä. Sen sivuita: 
www.ruokatutka.fi

Sieltä voi tilata  näitä  ruokaan liittyviä digitunteja eri aiheista.

Olipa hauska kokemus. Systeemi toimi ihan samoin kuin maisteriharjoittelun ohjaus Viikin normaalikoululla pahimpaan pandemia-aikaan. Opetusharjoittelija opetti silloin etänä teamsillä, ja luokanlehtori johti oppilaiden työtä luokassa.





Ei kommentteja: