Kirjoja

Kirjoja

tiistaina, helmikuuta 08, 2022

Onko koko Espoon koulutoimi tulossa hulluksi?

KASVAVALLA Espoolla on ollut jokseenkin aina koulutilaongelmia, kuten me pitkään mukana olleet muistamme. Oppilasmäärät ovat kasvaneet. Rakennusrahoista on  silti haluttu tingitty. Kouluista on koko peruskouluajan- ehkä jo aikaisemminkin rakennettu   liian pieniä.

Myös koulurakennusten hoitoa on laiminlyöty pitkään ja erityisen pahasti 1990-luvulla.  Tuolloin luovuttiin koulujen omista talonmiehistä ja tilattiin korjaukset halvimmalta tarjoajalta. Kuntoon ne eivät tulleet, pahimmassa tapauksessa tuli vielä kallimpia lisävahinkoja. Kattolumia alasajettaessa hakattiin myös kattoihin reikiä. Kyllä.

Syntyi valtava korjaus- ja tilapulavelka. 2010-luvulla voitiin jo puhua kriisistä. Yhä useamassa koulussa ajauduttiin hätäväistöihin. Oppilaita survottiin naapurikouluihin kuin paketteja. Kun tila loppui,   turvautduttiin  "tilapäisiin", todella kalliisiin vuokratiloihin, joiden kustannukset vähennettiin opetukseen käytettävistä määrärahoista. 

Sitten neljä vuotta sitten vuonna 2018 Espoon virkamiehet julkistivat megaluokan ratkaisuesityksen koulutila-asiasta. Tässä esityksen kärkiä: 

  • Pienet alakoulut tulee lakkauttaa ja  koulujen kokoa tulee kasvattaa  (1-9 malli). 
    • Huolia:  Mistä tulee tämä usko suuruuden tuomaan laatuun? Näin isoja kouluja on vaikea hallita. Malli  uuvuttaa rehtoreita.  Saavatko opettajat jättikouluissa tarvitsemansa johtamispalvelut? Hukkuvatko oppilaat massaan?
  • Lopetetaan upeaa työtä tehneitä  erikoiskouluja. 
Huolia: Näin ajetaan kaikkein vahvinta tukea tarvitsevat ja vakavassa syrjäytymisvaarassa olevat nuoret suuriin kouluihin. Päätös vietiin läpi.
  • Yhdistetään ja keskitetään lukioita. 
    • Huolia: Miten käy alueellisen tasa-arvon. Mitä oikeasti hyödyttiin Pohjois-Esoon lukion lakkauttamisesta 2000-luvun alussa?

Virkamiehille annetun tehtävänannon toinen perustavoite oli ok: Oli päästävä Eroon sisäilmaongelmakouluista. Toinen tavoite: Säästöt: fakkiutua tarpeeseen nähden alimitoitettuun  investointikattoon ja pitää se sellaisena vuokraamalla ylihintaan tiloja mm. Tietotieltä tuli tosi kalliiksi. Vuokrakulut oli jo aikaisemmin siirretty koulutoimen budjettiin- ja nousu rahoitettiin leikkaamalla opetuksesta.





HUOMENNA keskiviikkona kokoontuu Kasvun ja oppimisen lautakunta. Listalla on  esitys kolmen pienen espoolaiskoulun  lakkauttamista: Nuuksio, Päivänkehrän Komeetan Hei

Kokosin saamastani aineistosta rintamalinjat ja pääargumentit puolesta ja vastaan.

Nuuksion koulun rintamalinjat







Lakkauttamista kannattavat

  • Esittelijät
  • Karhusuon koulun henkilökunta (vastaanottava koulu)
  • Karhusuon koulun oppilaskunta (Nuuksion oppilaskunta ei ota kantaa)

Lakkauttamista kannattavien argumentteja

  • Koulun tilojen (sisä ja ulko)huono kunto;korjaustarpeita, kuluja). Tilapalvelut on selvittänyt Komeetan toimipisteen tilojen kuntoa ja arvioinut tarvittavien muutos- ja korjaustöiden perusteella, että rakennus on tarkoituksenmukaisinta purkaa ja rakentaa tilalle uudisrakennus. 
  • Kysely oppilaille (saa kavereita lisää - ei voida luvata)
  • Liian pienet ryhmät ( = kalliit); oppilaskoht. kustannus  keskiarvoon verrattuna  (2671€)
  • Oppilaiden oikeus nykyaikaiseen, uudet opetusmenetelmät ja laitteet mahdollistavaan oppimisympäristöön
  • Oppilashuollon  parempi saatavuus/resurssien lisääntyminen (ei voida luvata)
  • Oppilaspaikat riittävät
  • Paremmat johtamiseen ja resursseihin sekä oppilastuntemuksen lisääntymiseen liittyvät perusteet
  • Take-sopimus; säästö noin 300 000 €/vuosi vastaa 5 opettajan palkkaa

Lakkauttamista vastustajat

  • Asukkaat
  • Henkilöstö (Nuuksion)
  • Huoltajat - eivät kaikki
  • Johtokunta (Nuuksion). Karhusuon jk ei ota kantaa
  • Yhdistykset

Lakkauttamisen vastustajien argumentteja

  • Esittelytekstissä virheitä (ulkovessa, oppilaiden määrä, liikuntasalin puute, verkkoyhteydet)
  • Huoltajat ovat tyytyväisiä nykyisiin oppilashuoltopalveluiden saatavuuteen ja valinnaisainemahdollisuuksiin.
  • Hyvä henki, opettajilta saa apua
  • Koulu on  ainoa paikka, jossa kyläyhteisö voi kokoontua. 
  • Koulun vahva identiteetti ja omaleimaisuus
  • Koulurakennus "lainassa" Espoolla.
  • Lakkauttaminen heikentäisi asuinalueen  elinvoimaisuutta ja houkuttelevuutta. 
  • Opetus on   laadukasta, joustavaa ja lasten yksilölliset tarpeet huomioivaa.  
  • Oppilaat: viihtyvät erittäin hyvin, mielekkäintä nykyisessä koulussa on mm. koulun pienuus, opettajat, kaverit ja se, että kaikki tuntevat toisensa., kaverisuhteet katkeava
  • Pieni kouluyhteisö ja tutut aikuiset tukevat lasten osallisuutta, kasvua ja kehitystä. 
  • Pieni kouluyksikkö tarjoaa sujuvan yhteistyön koulun ja kodin välille, mahdollistaa oppilaiden huomioimisen yksilöllisesti ja opetuksen järjestämisen joustavasti. Uudet toimintatavat on helppo ottaa käyttöön ja toiminta on joustavaa. Koulu on oppilaille ja koulussa työskenteleville mieluinen
  • Suurin osa alueella asuvista kannattaa Nuuksion koulun toiminnan jatkumista, sillä koulun nähdään tarjoavan opetuksen lisäksi kyläyhteisölle 
  • Yhdysluokka opetusmuotona

Komeetan toimipisteen rintamalinjat






Lakkauttamista kannattavat

  • Esittelijät
  • Oppilaat (osa)

Lakkauttamista kannattavien argumentteja

  • Kaveripohjaa laajenee
  • Tilat tarvitsevat kunnostusta (kuluja) 
  • Take, säästöt
  • Tilalle rakennetaan yksityinen päiväkoti
  • Valinnanmahdollisuudet suppeita

Lakkauttamista vastustajat

  • Henkilökunta (Päivänkehrä)
  • Johtokunta - Päivänkehrä: siirtäminen muutamalla vuodella
  • Johtokunta- Kuitimäki
  • Oppilaat (osa)
  • Oppilaskunta (Päivänkehrä ja Kuitinmäki)

Lakkauttamisen vastustajien argumentteja

  • Alueella voimakas asuntorakentaminen
  • Alueen koulut (Kuitinmäki, Päivänkehrä, Olari, Friisilä) kärsivät tilan ahtaudesta.
  • Komeetan koulu on toimiva, oppilasmäärältään ihan riittävän kokoinen, kuntoarvio falski
  • Koulumatka: Turvallinen alikulku- mutta aivan väärässä paikassa.
  • Kolmen paikan ratkaisussa opettajat joutuisivat toimimaan saattajina joka kerta kun oppilaat kulkevat ristiin rastiin tien yli  näiden kolmen koulurakennuksen välillä.Kuitinmäen koulusta sijaiskärsija, ei ole tiloja
  • Lapsivaikutusten arviointi tekemättä
  • Opetustiloja on oppilaille riittävästi ja peruskorjauksella tiloista saisi entistä nykyaikaisemmat.
  • Oppilashuollon ja hallinnon resursseihin, henkilökunnan yhteisöllisyyden tukemiseen, kouluympäristöön kiinnittää erityisesti huomiota. 
  • Peruskorjaustarvetta ei ole
  • Pieni yksikkö hallittavampia
  • Päivänkehrän koulun toimipisteiden välisen yhteistyön on toimivaa ja mahdollistavan paljon valinnaisuutta.
  • Päivänkehrän+ Komeetan vahva identiteetti
  • Kuitinmäessä jo nyt täysin puutteellinen oppilashuolto ja hallinto,
  • Siirtokelpoiset tilat kalliita
  • Säästö on pieni

Hösmärin toimipisteen rintamalinjat









Lakkauttamista kannattavat:

  • Asukkaat (eivät vastusta)
  • Esittelijät
  • Johtokunnat

Lakkauttamista kannattavien argumentteja

  • Oppilashuollon saatavuus paranee Suunnitelma hyvin valmisteltu
  • Vrt. säästöt edellä

Lakkauttamista vastustajat

  • Opettajat (Hörmärinpuisto); Tuomarilassa huolto koulun tiloista 

Lakkauttamisen vastustajien argumentteja

EI OLE

Oppilaskunnat eivät antaneet lausuntoa.

Yhteenvetoa

Nuuksion ja Komeetan lakkautettavien yksiköiden k vanhemmat vastustavat lakkauttamista ja lähettävät lautakunnan jäsenille huolikirjeitä. Oppilaat vastustavat. Henkilökunta vastustaa. Johtokunnat vastustavat tai ainakin huolestuvat. 

 Esittelyteksti loistava esimerkki demagogiasta? Ei uppoa? Emme nielaise purematta?

Hösmärinpuiston yksikön lakkauttaminen ja tilojen siirto varhaiskasvatuksen ei herätä kipinöitä. Kahden koulun osalta lainaan: 

" Onko koko Espoon koulutoimi tulossa hulluksi?" 

Kysyi  edesmennyt rehtori Antti Talvitie jo vuosia sitten suurkouluista puhuttaessa.

Virkamiehiä sitova rooli on lojaalisuus tehdyille poliittisille päätöksille.

Valtuustokauden vaihtuessa poliittisten päättäjien on uskallettava olla uskollinen myös sydämelleen.





1 kommentti:

Kai-Ari Lundell kirjoitti...

Samanlaisia marssiaskelia naapurikaupungissakin:

- koulujen korjaamattomuus on tullut todella kalliiksi, koska niitä on jouduttu purkamaan ja uusia on rakennettu tilalle

- uusien koulujen suhteen "joka nurkka on opetustilaa" -mentaliteetti on johtanut siihen, että sinänsä hienot ja hyvin rakennetut koulut ovat heti alkuun liian pieniä, mikä on järjetöntä

- tapaus Nuuksion koulu on lähes identtinen tapaus Tuomelan koulun suhteen

- meillä ei onneksi enää yhdistellä lukioita, vaan Aviapolikseen tullaan rakentamaan uusi lukio

- Tikkurilan suunniteltusta kampuksesta tulee upea, samoin Vehkalan ammattioppilaitoksesta

- jos haluat vierailla upeassa koulussa, johon on kytketty komea liikuntahalli, vieraile Hämeenkylän yhtenäiskoulussa, rehtori Pasi Majasaari kierrättää sinua mielellään

- vieraile koulussa keskellä päivää, jotta näet sen toiminnassa

- sijaistan mielelläni Hämiksessä, koska hommat toimii siellä erinomaisesti, vaikka koulu on noin 800:n oppilaan koulu, häiriöitä ei juuri ole

- pidän Hämistä yhtenä Suomen parhaana kouluna