Kirjoja

Kirjoja

torstaina, joulukuuta 08, 2016

Kuukauden (teologinen) kirja: "Kapinallinen. Jeesus Nasaretilaisen aika ja elämä"

JOULU tulee. Mahtavaa. Niinpä on oikea aika pohtia taas teologiaa. Eli kuka se Jeesus olikaan?

Reza Aslanilta ilmestyi  vuonna 2014 suomeksi teos: "Kapinallinen. Jeesus Nasaretilaisen aika ja elämä" (alkuteos: Zealot. The Life and Times of Jesus of Nazareth). Helsinki: Gummerus.

Suosittelen. Yksi parhaimmista koskaan lukemistani kuvauksista Jeesuksesta ja kristinuskon synnystä. Tai pitäisi oikeastaan sanoa kahdesta eri Jeesuksesta: juutalaisesta selootista ja jumalaisesta Kristuksesta.

" Kaksi tuhatta vuotta sitten juutalainen saarnamies ja ihmeidentekijä värväsi seuraajia Galileassa perustaakseen heidän kanssaan Jumalan valtakunnan. Menestys oli niin hyvä, että roomalaiset vangitsivat, tuomitsivat ja ristiinnaulitsivat hänet. Kaksikymmentä vuotta myöhemmin hänen seuraajansa puhuivat hänestä Jumalana."

Noin 300 vuotta Jeesuksen kuoleman jälkeen  Nikean kirkolliskokouksessa vuonna 325 piispoilla oli   kaksi Jeesus-tulkintaa.  Toisen mukaan Jeesus oli ehkä täydellinen ihminen, mutta joka tapauksessa   ihminen.  Toisen käsityksen mukaan Jeesus oli  Jumalan inkarnaatio, siis Jumalan ainoa poika.  60-luvulla teloitetun,  itse itsensä apostoliksi kohottaneen Paavalin tulkinta Jeesuksesta  voitti (Omasta mielestään Paavali ei muuten ollut 13. apostoli vaan ensimmäinen).  Paavalin Kristus peitti historian Jeesuksen alleen. Tämä on myös nykyisen evankelisluterilaisen kirkon  käsitys Jeesuksesta. Miksi näin tapahtui, siitä  Aslanin on kirjoittanut tämän kirja.

Ihmis-Jeesus

JEESUS oli juutalainen. Hän oli yksi sadoista tai tuhansista selooteista, kiivailijoista, jotka kokosivat joukkoja kuuntelemaan, kuinka Jumalan valtakunta tulee ja  Pyhän maan valloittanut Rooma kukistetaan yhdessä itsekästä yhteistyötä tehneen rikkaan papiston kanssa. Messiaaksi julistautuneita,  jotka lupasivat pelastaa kansan, oli  useita. Ja heidät  teloitettiin.  Useimmat nimenomaan ristillä.

"Kiertelevä saarnaaja kulki kylästä kylään julistaen kovaan ääneen maailmanloppua kintrereillään joukko resuisia seuraajia".

Pyhä maa oli valloitettu 63 eaa. Jeesuksen aikoihin maassa oli  paljon köyhiä. Kuivuus kiusasi. Väki velkaantui ja menetti maansa.  Galileassa noustiin kapinaan. Köyhät hyökkäsivät juutalaista ylimistöä ja Rooman tasavallan nimissä toimineita vastaan. He ryöstivät rikkailta ja antoivat satunnaisesti köyhille. Rosvojoukot olivat lähtöisin köyhtyneistä kylistä  kuten Betlehem.

Jeesus aloitti oman kapinointinsa liittymällä noin vuonna 28 jaa. askeetikko  Johannes Kastajan opetuslapseksi. Kun Kastaja teloitettiin, Jeesus kokosi  oman 72 opetuslapsen joukkonsa ja kiersi kylästä kylään puhumassa ja opettamassa mm. Kastajalta oppimaansa Isä Meidän-rukousta.  Kapernaumissa hän teki ensimmäiset ihmetekonsa, ja kansa hullaantui. Hän oli  nyt pahojen henkien manaaja ja ihmeiden tekijä. Samanlaisia maagikkoja liikkui  tosi paljon, mutta Jeesus ei ottanut maksua. Suosio oli niin lujaa, että hänen oli paettava yksinäisyyteen. Jeesus  ei koskaan sanonut olevansa Messias, sillä se olisi ollut  sama kuin allekirjoittaisi oman kuolemantuomionsa.

Noin vuonna 30-33 jaa. Jeesus hyökkäsi joukoineen temppelissä hänen mielestään Jumalan pettäneiden rahanvaihtajien kimppuun. Se tarkoitti avointa kapinaa. Hänet kavallettiin ja teloitettiin. Ristiinaulitseminen oli tavallinen tuomiokansankiihottajille. Kidutus jatkui siinä pitkään eikä tarvittu kiduttajaa. Aslanin mukaan Jeesuksen kanssa yhtäaikaa ristiinaulitut olivat hekin olleet  mukana kansankiihottamisessa.

Opetuslapset pakenivat. Jeesus oli epäonnistunut.

Sitten tapahtui jotain   merkillistä. Useat opetuslapset vakuuttuivat, että Jeesus oli  noussut kuolleista. He olivat siitä niin vakuuttuneita, että olivat valmiit kuolemaan.

Jeesuksen opetuslapset perustivat Jerusalemiin seurakunnan, jota johti Jeesuksen nuorempi veli luku- ja kirjoitustaidoton Jaakob vanhurskas. Jotain alkuperäisestä Jeesuksen opista kertoo se, että
tämä  köyhien puolustaja ei omistanut mitään, ei edes vaatteitaan. Hän  ei juonut viiniä, ei syönyt lihaa, ei peseytynyt. Hän oli loppuun saakka juutalainen:  ”Usko ilman  lain tekoja on kuollut”.

Saulus ja Jumala-Jeesus

Kuvaan astui pian fariseus Saulus, joka vainosi  Jeesuksen opetuslapsia, kunnes koki noin vuonna 37 jaa. näyn: Jeesus puhui suoraan  hänelle. Jeesus olikin ikiaikainen jumala, joka pelasti kuolemallaan kaikki häneen uskovat, ei vain juutalaisia. Paavali muutti Jeesuksen Kristukseksi. Tämä Kristus oli kosminen olento, joka oli ollut olemassa  jo ennen aikaa. Paavali  irtautui juutalaisuudesta mm. ympärileikkauksesta. "Kristus on näet lain loppu." Historiallinen lihaksi tullut Jeesus ei kiinnostanut häntä. Hän ei saanut hänestä tietoja - eikä  halunnutkaan. Poika oli puhunut suoraan hänelle.

Saulus muutti  nimensä Paavaliksi ja aloitti  oman käännytystyönsä, jonka  Jaakobin johtama  seurakunta huomasi  pian harhaoppiseksi. Jaakob lähetti samoille seuduille omia uskon lähettiläitä oikaisemaan Paavalin oppia. Syntyi kaksi koulukuntaa; toista johti Jeesuksen veli Jaakob ja  toista entinen fariseus Paavali. Koulukunnat olivat avoimesti vihamielisiä.

Paavali kutsuttiin puhutteluun Jerusalemiin;  hänen oli peruttava omat opetuksensa  (mm. että Mooseksen lakia  ei tarvitse noudattaa). Kun juutalaiset tunnistivat hänet, hänet pahoinpideltiin, melkein tapettiin. Roomalaissotilaat osuivat paikalle, vangitsivat hänet ja lähettivät Rooman kansalaisena oikeuteen  Roomaan.

Kaaos

Vuonna 62 jaa. Jerusalem oli  kaaoksessa. Tikarimiehet tappoivat roomalaisia.  Vallan kaappasi  Ananias, joka nousi  ylipapiksi. Hän vangitutti  Jaakobin ja syytti häntä  Jumalan pilkasta. Jaakob kivitettiin kuoliaaksi.

Roomassa Paavali  oli  kotiarestissa, mutta jatkoi  oman uskonsa levittämistä kunnes keisari Nero teloitti hänet  ja Pietarin noin vuonna 66.

Samana vuonna juutalaiset hyökkäsivät Jerusalemissa roomalaisten kimppuun ja tappoivat heidät.  Neljä vuotta he pitivät kaupunkia hallussaan.  Vuonna 70 koko Jerusalem tuhottiin ja asukkaat teurastettiin. Alkuperäinen Jeesus-liike kuoli. Lähetystyö juutalaisten omassa keskuudessa loppui. Uusi Paavalin tulkinnalle perustuva uskonto: usko Kristukseen levisi  Välimerelle.

Paavalin valtava merkitys

Kertomus  Jeesuksesta ei  ole syntynyt  kronologisesti. Ensin kirjoitettiin  Paavalin kirjeet,  noin 50-luvulla. Ensimmäinen evankeliumi Markuksen evankeliumi kirjoitettiin vuonna 70. Siinä ei ollut vielä lainkaan puhetta Jeesuksen poikkeuksellisesta syntymästä eikä ylösnousemuksen kokemuksista. 20 vuotta myöhemmin ilmestyivät Matteuksen ja Luukkaan evankeliumit, joissa Jeesuksen olemus oli  jo muuttunut paavalilaiseksi. Johanneksen evankeliumi syntyi  100-120 jaa.

Paavalin oppi kiehtoi.  Jeesuksen tunteneiden tilalle tuli uusi toimijajoukko: sivistyneitä, kaupungistuneita, kreikankielisiä diasporajuutalaisia, jotka olivat  perehtyneet kreikkalaiseen filosofofiaan ja hellenistiseen ajattelutapaan. Nyt oli  tärkeää päivittää kertomus Jeesuksesta sellaiseksi, että sen voi kertoa Rooman valtakunnassa.

Jeesuksen kapinallisuus oli siistittävä pois. Israel oli ollut Jeesukselle  kaikki kaikessa. Nyt hänestä tehtiin  globalisti.  Jeesus ei puhunut  itsestään  messiaana. Hän kutsui itseään Ihmisen pojaksi, mikä on  arvoituksellinen ilmaisu. Nyt hänestä tehtiin messias, mutta sana tulkittiin uudella tavalla Kristukseksi, kuolemasta vapahtajaksi.  Jeesus tuunattiin rauhanomaiseksi  hengelliseksi johtajaksi, jollaisena roomalaiset pystyisivät hänet hyväksymään.  Syntymään liitettiin tapahtumia, joilla  toteutettiin Raamatun  profetiaa.  Neitsellinen syntymä tarvittiin ehkä kätkemään kiusallinen totuus: Jeesus oli syntynyt avioliiton ulkopuolella? Kuolemantuomio kuvattiin juutalaisten itse aiheuttamaksi. Todellisuudessa täysin raakalaismainen hirmuhallitsija Pontius Pilatus pantiin vain pesemään kätensä.

Muodon muutos

" Käytännössä kaiken,  mitä Jeesuksesta kerrotaan, kirjoittivat ihmiset, jotka eivät olleet koskaan tulleet tuntemaan Jeesus Nasaretilaista hänen elinaikanaan."

Kirjoittajat  muunsivat  vähä vähältä Jeesuksen vallankumouksellisesta selootista  roomalaistetuksi puolijumalaksi. Miehestä, joka pyrki vapauttamaan juutalaiset roomalaisten sorron alta  ja epäonnistui siinä,  taivaalliseksi olennoksi, joka ei ollut lainkaan kiinnostunut  maallisista asioista. Luku- ja kirjoitustaidoton maalaismies riisuttii  alkuperäisestä vapaustaistelijan asustaan ja verhottiin lihaksi tulleen Jumalan kaapuun.

Mielenkiintoinen tulkinta.


Kirjoittajasta

20 vuotta vieneen tutkimustyön pohjalta syntyneen  tietokirjan  kirjoitti uskontotieteilijä Reza Aslan (s. 1972). Teos nousi
New York Timesin bestsellerlistan ykköseksi.

Aslan  on syntynyt Iranissa, mutta asuu nykyään Los Angelesissa. Hän on  suorittanut tohtorintutkinnon uskontososiologiasta  ja toimii University of Californiassa ”luovan kirjoittamisen professorina”.

Muita tässä blogissa esiteltyjä Jeesusta käsitteleviä teoksia



Ei kommentteja: