Kirjoja

Kirjoja

maanantaina, elokuuta 10, 2009

Haapavedeltä kotiin

aanantain lastu tulee Oulun lentokentältä.


TERVEISIÄ vaan Haapavedeltä. Vietin vuosilomapäiväni johdattelemalla Haapajärven ammattioppilaitoksen henkilökuntaa muutosteoriaan ja tulevaisuuden koulu-ajatteluun. Oli mukava ja opettavainen päivä. Opiston maisemat olivat kauniit, ja hyvää ruokaa ahmin kaksi käsin.

KUVA: Haapaveden ammattiopiston logo. Poimittu netistä.


AMMATTIOPETUS on muuten eri juttu! Yritin päivän akana iimeä tietoa siitä, kuinka ammatti nykyään opitaan. Huomasin, että omat tietoni olivat perin vääriä. Ammattiopetukseen kuuluu upeasti konkreettia työntekoa. Metallilinjalta saatetaan tehdä myyntiin savustuslaatikoita, jopa peräkärry. Hirsirakennuksen opiskelijat tuottavat hirsirakennuksia. Rakennuspuoli rakentaa omakotitalon valmiiksi saakka. Haapaveden ammattiopiston uusi rakennus on rakennettu pääosin oppilastyönä! Huimaa, oikeaa työkasvatusta.

Kolmivuotiseen ammattiopetukseen kuuluu myös kymmeniä opintoviikkoja yleissivistäviä opintoja. Osa oppilasta suorittaa kaksoistutkintoa: he saavat kolmessa vuodessa sekä ammatin että valkolakin.

Haasteitakin riittää

Ikäluokkien pieneneminen saa oppilaitokset kilpailemaan opiskelijoista. Synergiaetua haetaan myös fuusioilla. Haapavedellä opiskelijoita on 500, ja edessä on yhdistymisiä, siltä näyttää. Pienissä yksiköissä oppilaiksi valikoituu myös sellaisia, joilla ei ole omasta takaa haluja opiskella. Siksi opintojen keskeyttäminen on liian yleistä. Täällä on käynnistynyt erityinen hanke vähentämään keskeyttämisiä. Onnea sille.

Ammattioppilaitokseen tulevat opiskelijat ovat myös kasvaneet kokonaan toisenlaisen maailmaan, kuin mitä heitä opettavat. Ehkä niin peruskoulussa kuin toisellakin asteella olisi pakko sopeuttaa opetusta vastaamaan nuorten meistä ehkä arveluttavaa epätyypilliseen ja viihteellistä oppimistapaa. Nuoret ovat hyvin vaativia: heidän omat subjektiiviset tarpeensa ja toiveensa ovat tulleet ennen näkemättömän tärkeiksi.
KUVA: Kouluttajaa miettii, pitäisikö meidän tehdä peruskoulun puolella asialle jotain?

Ei kommentteja: