Kirjoja

Kirjoja

tiistaina, joulukuuta 11, 2007

KESU 2007-2012: liian kesy?

KUVA: Lainattu sivulta http://www.acatiimi.fi/2004/2_04/kesu_kuva.gif

PITKÄSTÄ AIKAA lastu koulutuspolitiikasta. Ja tällä kerta kriittinen.

Suomessa on ollut viime vuodet tapana, että koulutuspolitiikkakin lyödään lukkoon hallitusohjelmassa. Sen pohjalta hallitus tekee erityispäätöksen ja hyväksyy joka neljäs vuosi suunnitelman opetusministeriön hallinnonalan koulutuksen ja yliopistoissa harjoitettavan tutkimuksen kehittämisestä hyväksymisvuotta ja seuraavia viittä kalenterivuotta varten. Paperin nimi on KOULUTUS JA TUTKIMUS VUOSINA 2007–2012.

PRAKTISESTI ajattelevalla paperi on hyvää koulutusmateriaalia poliittiseen ajatteluun. Hirveästi tahtotilaa- siis porua- mutta missä on villa: konkreettiset lupaukset, ratkaisut jne.?

SEURAAVIEN VUOSIEN aikana koulutuspolitiikan arvomaailmaa värittävät alueellinen ja sukupuolten välinen tasa-arvo, laatu osaavan työvoiman varmistamisessa, hyvinvointi, järjestelmän tehokkuus, joutava koulukäynti yli kuntarajojen, monikulttuuriosaaminen, joustava perusopetus, riittävä tuki,pienille oppilaille aamu-
ja iltapäivähoitoa, kuntien kannustus lisämään taide- ja taitoaineiden opetustuntimäärää ja tarjontaa valinnaisaineena, koulun tukeminen emotionaalisessa ja sosialisessa kasvatuksessa ja harrastusympäristönä, monpuolistuva kerhotoiminta, vähenevä kiusaaminen,vahvistuva lasten osallistaminen, kehittyvät oppimateriaalit, kielten ja matemaattisten aineiden tärkeys, tiivistyvä kodin ja koulun yhteistyö, laajeneva oppimisympäristö, tvt:n hyödyntäminen, mediakasvatus, hallinnollinen yhteistyö, paremmin tuettu oppilashuolto, vahvistuva terveyskasvatus, saamelaisten ja romaanien aseman parantuminen, opettajien ja oppilaiden paremmat työskentelyolosuhteet (OAJ:n vaatimus meni läpi), kehittyvä oppilaitosjohdon koulutus, opetushallinnon selkeytyvä työnjako...

Mitä uutta? Tekstimassasta löytynee muutama uusi painotus. Laadunvarmistus (jossa käytetään ulkopolista arviontia) on yksi näistä.

KESU-LUONNOKSESTA pyydettiin laajasti lausuntoja. Nopeasti kahdet paperit selaamalla, ei juuri huomaa, että muutoksia olisi kuitenkaan tehty.

Mitä konkreettia löysin? (1) Opetussuunnitelman perusteiden toimivuus selvitetään. (2) Käynnistetään valmistelevat toimet koulutuksen valtakunnallisten tavoitteiden ja tuntijaon sekä opetussuunnitelmien perusteiden uudistamiseksi. (3) Odotettavissa on ilmeisesti uusia ohjeita oppilasarviointiin peruskoulun päättövaiheeseen ja (4) Perusopetuksen laatukriteerit- ja laadun seurantaan välineet (= ovatko ne kansallisia testejä?) (5) Opettajille säädetään oikeus täydennyskoulutukseen.
(6) Erityisopetuksen lainsäädäntöä tullaan muuttamaan.

MYÖNTEISIÄ KONKREETTISIA ASIOITA olivat: a) Comenius-ohjelman kautta osallistuvien koulujen ja oppilaitosten määrä nostetaan 500 hankkeeseen.b)
Ikäluokkien pienentymisestä vapautuvat voimavarat luvattiin käyttää koulutuksen laadun kehittämiseen tavoitteena perusopetuksen opetusryhmien pienentäminen ja tuki- ja erityisopetuksen vahvistaminen koulutuksen laadun parantamiseksi ja lasten ja nuorten syrjäytymisen ehkäisemiseksi.c) Painotus työyhteisökohtaiseen koulutukseen ja tuki oppilaitosten kehittämistyölle (mm. toiminnalliset menetelmät, valmiudet kohdata erilaiset oppilaat, verkko-opetustaidot...

SUMMA SUMMARUM: Elämä jatkuu seuraavat vuodet ilman isoja muutoksia

Ei kommentteja: