K ouluvaaripäivä osui nyt perjantaille. Päivä alkoi hellästi vasta klo 9. Ja kotiin pääsi jo klo 13.30. Välissä hyvä päivä.
Päivän ohjelmassa oli matematiikka, suomea, englantia (kiinaa) ja musiikkia. Suomen tunnilla tuotettiin lauseita. Englannissa on tulossa koe, ja teemana uusissa sanoissa oli erilaiset harrastukset. Matematiikassa drillattiin sekamurtolukujen yhteenlaskua. Tavoitteellisesti. Sitkeästi.
Musiikkitunnilla kuunneltiin Mozartin 5-vuotiaana säveltämä menuetti. Uskomaton ihmelapsi. Sitten harjoiteltiin ihan pikkuisen oman minisävellyksen soittamista musiikkiluokassa kellopeleillä ja ksylofoneilla (oppilas)rumpalin tahdittamana. Vielä saadaan harjoitella, että vaativa (ei virallinen) tavoite saavutetaan.
Tuntien väliin mahtui kaksi taukoa + lounas. Lounaaksi oli mannapuuroa. Maistui pitkästä aikaa. Oikeiden taukojen aikana kannatti kuunnella kouluväen puhetta itselleen tärkeistä asioista.
Tiesinkin, että monelle koululle on yllättäen tullut tieto, että todellisuudessa käy-tettävissä onkin huomattavasti vähemmän resursseja kuin on luvattu. Jossain koulussa jopa sata tuhatta euroa. Jossain osaa hallintoa mättää nyt kovaa.
Koulujen ip-toimintaa on resurssoitu about kaavalla, jossa 15 kerholaista tuottaa tietyn määrän ohjaajatunteja, Nyt kun koulut hoitavat itse paljon tukea tarvitsevia oppilaitaan, koulupäivä saadaan hoidettua, mutta ip- kerhoissa ei ole tuen annon osaajia eikä sen tarvitsemia resursseja.
Uusi tuen malli otetaan käyttöön ensi syksynä. Espoon rexejä on jo perehdytetty teemaan. Monelle se on hallussa. Myös opettajille on järjestetty työpajoja, Mutta työajan ulkopuolella, vapaa-ajalla!! Onpa toiminta muuttunut. Vielä 2010-luvulla täydennyskoulutusta järjestettiin työajalla, ja sijaiset palkattiin.
1. Perjantaina koululla oli ns. ARI-päivä (siis naamiaiset) Halukkaat (myös opet) saivat pukeutua rooliasuun, jossa roolin viimeisenä tavuna on ari- esim. rokkari. Niin hauskoja asuja talo täynnä. Ja miten hyvänmielen idea!
2. Kevätnäytelmä valmistuu. Kulissit valmistuvat hyvää vauhtia. 4b:kin harjoitteli innolla musiikkitunnilla näytelmän lauluja, Upeaa. Tuskin maltan odottaa esitystä.
3. Kuvassa on myös äänestyskone, jolla Kaitsun porukka kerää tietoa, maistuiko ruoka. Juuri näin. Maistuvuus takaa, että syödään.Ja se takaa, että jaksetaan.
4. Viimeisen kuva on keittiön tiedote, jossa kerrotaan tuoreem lempiruokaäänestyksen tulokset. Hienoa. Herkkupäivä on sitten syksyllä.
Semmoinen positiivinen koulupäivä. Värikynät tuli teroitettua, luokkaa vahdittua, ystävällismielisiä lounaskeskusteluja käytyä oman pöydän väen kanssa, oppilaita jelpattua, musaluokkaa järjesteltyä ja palautettua siistiin kuntoon... Tottakai sitten puoli kaksi iloisena kotiin. Ja päiväunille :-)
Kiitoksia taas. Auroran koulun väelle ja 4B-luokalle Nähdään ensi viikolla.
Ei kommentteja:
Lähetä kommentti