Antikainen, Ari (2018 ). Muistuma koulutuksen merkityksiä koskeneesta tutkimuksesta. Katsaukset. Kasvatus & Aika 12(4) 2018, 96–99.
Antikainen kertoo siinä tutkijajoukkonsa yhteisestä tutkimushankkeesta, jonka kohteena oli koulutuksen ja oppimisen merkitys ihmisten arkielämässä ja elämänhistoriassa. Aineistoa kerättiin 1990-luvulla.
Tutkijat mm. keräsivät erilaisten suomalaisten elämänkertomuksia ja jatkoivat niiden analyysia teemahaastattelujen ja omien avainkäsitteidensä valossa. Joka tutkimuksesta tehtiin laajempi raportti (kuten tapana on). mutta sen ohella jokainen pyrki tiivistämään/kiteyttämään tuloksensa lyhyeen lauselmaan. Minusta aivan huikea idea. Artikkelissa esitellään nämä lauselmat:
- Juha Kauppila: ”Koulutuksen merkitys on muuttunut vanhimman sukupolven ihanteesta nuorimman sukupolven itsestään-selvyydeksi.”
- Jarmo Houtsonen: ”Koulutus tarjoaa resursseja elämänkulun rakentamiseen, mutta samalla sen tuottamat kiteytyneet identiteetit voivat vaikeuttaa uuden oppimista.”
- Ari Antikainen: ”Kaikkien ihmisten elämäkerroissa on merkittäviä oppimiskokemuksia. Riskiyhteiskunnassa ne pitävät elinikäisen oppimisen ilolla tai tuskalla käynnissä.”
- Mari Käyhkö ja Päivi Tuupanen: ”Tyttöjen halu koulutuksen kautta toteuttaa itseään – ammattikoululaisilla käsillä tekemisenä ja korkeakouluopiskelijoilla itsensä sivistämisenä – oli vastakkainen poikien välineelliselle orientaatiolle.”
- Katja Komonen : ”Ammattikoulun keskeyttäminen ei merkitse koulutuksen keskeyttämistä. Opintojen pariin voidaan ”toisena mahdollisuutena” palata vielä pitkienkin taukojen jälkeen.”
- Leena Koski ”Moraalin legitimaatioperusta tällä vuosisadalla on muuttunut jumalallisen harmonian ideaalista sosiaalisen harmonian ideaaliin – ihanne tottelevaisesta ja van-hempiaan kunnioittavasta lapsesta ystäviin ja iloiseen yhdessäoloon.”
Koulutuksen sosiaaliset merkitykset he luokittelivat lopuksi seuraaviin pyrkien sillä tavoin esittämään erään tiivistelmän tutkimuksistamme: 1. koulutus resurssina. 2. koulutus statuksena. 3. koulutus yhdenmukaisuuden tuottajana ja 4. koulutus yksilöllistymisenä. Sekin siis kiteytys/tiivistelmä.
Innostuin kiteyttämisen ideasta. En vain tutkimusten raportoinnin osalta vaan myös koulutuskokonaisuuden suunnittelun osalta. Ja oman oppimisen synteesin osalta. Kuinka tärkeää onkaan kirkas viesti.
Ei kommentteja:
Lähetä kommentti