Kirjoja

Kirjoja
Kirjoja

keskiviikkona, syyskuuta 22, 2021

Valtuuston perehdytys: Kasvun ja oppimisen toimialan esittely 22.9.

 

UUDEN valtuuston valtuutetuille ja varavaltuutetuille järjestettiin tänään perehdytys Kasvun ja oppimisen toimialaan.

PÄÄTEEMOJA oli 5:

1) Kasvun ja oppimisen toimiala Harri Rinta-aho, 15 min

2) Suomenkielinen varhaiskasvatus Virpi Mattila, 15 min

3) Suomenkielinen perusopetus Juha Nurmi, 15 min

Sitten vartin tauko

4) Suomenkielinen toiseen asteen koulutus ja nuorisopalvelut Tapio Erma / Merja Nordling, 15 min

5) Ruotsinkieliset sivistyspalvelut, Outi Saloranta-Eriksson, 15 min

Niiden jälkeen oli varattu 30 minuuttia keskustelulle.

KIRJASIN muistiin kiinnostavia pointteja suomenkielisestä toiminnasta.


Kasvun ja oppimisen toimiala,  Harri Rinta-aho 

  • Toimialan nimi on KOTO
  • Yhtenäinen kasvun ja oppimisen polku
  • Uutena nuorisoasiainjaosto
  • Maan parhaat koulutuspalvelut
  • Koronasta toipuminen vie enemmän kuin yhden vuode
  • Tavoitteena:Sosiaalinen hyvinvointi: Segregaation ehkäisy ja kotouttaminen; Korona-ajan vahinkojen korjaaminen sekä lasten ja henkilöstön jaksaminen; Espoon harrastamisen mallin kehittäminen: Jokaiselle lapselle harrastus
  • Tulevaisuus: 
    • Espoo edelleen johtava koulutuskaupunki. Hyvät tulokset. Oppimiserot ovat kasvussa.
    • Lasten ja nuorten hyvinvointi sote-ratkaisussa
    • Digitalisaatio
    • Kansainväliseen koulutukseen panostaminen
  • Resurssit

    • Rahoituksen riittävyys Soten jälkeen
    • Kouluverkkotarkastelu (muutos on parempi mahdollisuus)
    • Investointipaineet (espoolaisia 4500 lisää tänä vuonna, noin 800 uutta koululaisia)
    • Työvoiman saatavuus


Suomenkielinen varhaiskasvatus, Virpi Mattila  

Mitä varhaiskasvatus on? 

Varhaiskasvatuslaki, 1§:

Varhaiskasvatuksella tarkoitetaan lapsen suunnitelmallista ja tavoitteellista kasvatuksen, opetuksen ja hoidon muodostamaa kokonaisuutta, jossa painottuu erityisesti pedagogiikka.

Jokaiselle mahdollisuus kasvaa parhaimpaansa.

Huoltajalla on valinnanoikeus :

  • Kunnan järjestämä varhaiskasvatuspaikka
  • Yksityisen hoidon- tuki + mahdolliset kuntalisät
  • Lasten kotihoidon tuki + mahdolliset kuntalisät

KUNNALLINEN VARHAISKASVATUS Päiväkodit (142)
Ryhmäperhepäiväkodit (32) Perhepäivähoitajat (21), yhteensä 12 200 lasta. Henkilökuntaa 2900.

YKSITYINEN VARHAISKASVATUS YKSITYISEN HOIDON TUKI, TUEN ESPOO-LISÄT, OSTOPALVELUT, PALVELUSTETELI
Päiväkodit (91), Ryhmäperhepäiväkodit (2), Perhepäivähoitajat (29)
- koko- ja osapäiväinen varhaiskasvatus
- esiopetus, kasvun ja oppimisen tuki sekä oppilashuolto (Yksityiset puistotädit)
Noin 3800 lasta.

LASTEN KOTIHOIDON TUKI + KOTIHOIDON TUEN ESPOO-LISÄT Espoo-lisä + ottolapsiperheiden + monikkoperheiden Espoo-lisä. Noin 3500 lasta.

Varhaiskasvatuksen palveluseteli otettu käyttöön 1.8.2021. Palvelusetelin käyttö laajenee. Yksityisessä varhaiskasvatuksessa olevien lasten osuus kasvaa.

Henkilöstön koulutustaso nousee.


Uhkia:
  • Henkilöstön saatavuusongelmat, pula kelpoisuuden omaavasta henkilöstöstä, erityisesti varhaiskasvatuksen opettajista ja erityisopettajista
  • Henkilöstön ja esihenkilöiden työhyvinvoinnin vaarantuminen
  • Vieraskielisten lasten määrän ja osuuden kasvu
  • Päiväkotien eriytyminen lasten taustan mukaan


Suomenkielinen perusopetus, Juha Nurmi

Suomenkielisessä perusopetuksessa 30 495 oppilasta:


  • 430 esikoululaista
  • 20 403 oppilasta vuosiluokilla 1-6
  • 9 549 oppilasta vuosiluokilla 7-9
  • 113 oppilasta perusopetuksen lisäopetuksessa (kymppiluokka)
  • Vieraskielisiä oppilaita vuosiluokilla 0-9 on 6912, mikä on noin 22,7% oppilasmäärästä.
  • Erityisen tuen oppilaita on 2927 eli 9,8% vuosiluokkien 1-9 oppilasmäärästä
  • Peruskouluja on 75, yksi vähemmän kuin viime lukuvuonna, koska Veräjäpellon ja Leppävaaran koulut yhdistyivät 1.8.2021 alkaen. Pienimmässä koulussa on 33 oppilasta ja suurimmassa 830 oppilasta.

Iltapäivätoimintaan osallistuu noin 4600 oppilasta ja vammaisten hoitoon noin 260 lasta.
• Henkilöstömäärä noin 3 200, tämän lisäksi vuokratyövoimaa Seuresta (lähinnä avustajapalveluhenkilöstöä)

Yhtenäinen kasvun ja oppimisen polku:
• Yhdessä varhaiskasvatuksen kanssa laitetaan siirtymä varhaiskasvatuksesta opetukseen kuntoon: yhteiset käytännöt (mm. tiedonsiirto ym.)
• Yhdessä toisen asteen ja nuorison kanssa varmistetaan, että peruskoulun jälkeinen oppivelvollisuuden toteuttaminen sujuu kaikkien oppilaiden osalta ilman
katkoksia. Opinto-ohjausta ja varhaista puuttumista ongelmiin tehostetaan
• Riittävän yhteiset käytännöt ja opetuksen järjestämisen periaatteet ruotsinkielisen perusopetuksen kanssa kuitenkin huomioiden yksiköiden erilaisuus ja kulttuuri

•  Vieraskieliset: Suomen kielen opetuksen toteuttaminen, kotouttamisen vahvistaminen, opetus entistä useammin omassa lähikoulussa. Kehitetään englanninkielisen ja kaksikielisen opetuksen palveluita.
• Oppilaiden hyvinvoinnista huolehtiminen: vain hyvinvoiva oppilas oppii
• Henkilöstön osaamisen kehittämisen painopistealueina vieraskielisyyden tuki, erityinen ja tehostettu tuki sekä digitalisaatio

Kohti isompia kouluyksiköitä ja että entistä useampi oppilas kävisi omaa lähikoulua omassa sosiaalisessa ympäristössään,
Perustelut: Isommissa yksiköissä  
  • helpompi järjestää oppilaan tarvitsema erityinen tuki (erityisluokassatai yleisopetukseen integroituina) sekä vieraskielisyyden tuki
  • erityisluokista ja maahanmuuttajien pienryhmistä on helpompi siirtyä takaisin oman koulunyleisopetukseen sen jälkeen kun pienryhmää ei enää tarvita
  • koulu pystyy järjestämään laajemman kieliohjelman ja valinnaisaineiden tarjonnan ja tukemaan oppilaiden eri lahjakkuusalueita.
  • psykologi, kuraattori ja terveydenhoitaja on useampana päivänä paikalla.
  • Joustava pedagoginen ryhmittely onnistuu paremminkoulussa, jossa on useita ryhmiä kullakin luokka-asteella.
  • oppilasalue on maantieteellisesti laajempi, jolloin siihen mahtuu
  • sosioekonomisesti erilaisia alueita (segregaation torjunta).
  • kestävän kehityksen näkökulma tukee pysymistä omassa lähikoulussa ja erityisoppilaidenkuljetuskustannukset pysyvät kurissa
  • vuokrakulut ja toimintokustannukset oppilasta kohden ovat pienemmät (TakE)

Uhkia: 
Espoon taloudellinen toimintaympäristö tiukkenee
Segregaation ehkäisy



Suomenkielinen toiseen asteen koulutus ja nuorisopalvelut Tapio Erma / Merja Nordling 

Lukiokoulutus: 10 lukiota, noin 6000 opiskelijaa

• Espoonlahden lukio, painotus kielten opetus

• Etelä-Tapiolan lukio, painotus talous- ja yhteiskuntatieteellinen opetus, IB-

ohjelma

• Haukilahden lukio, urheilulinja

• Kaitaan lukio, kuvataidelinja

• Kuninkaantien lukio, painotus informaatioteknologia ja media

• Leppävaaran lukio, urheilulinja

• Otaniemen lukio, matematiikan ja luonnontieteiden opetuksen erityistehtävä sekä teatterin ja median linja.  Valtakunnallinen kehittämistehtävä 

• Tapiolan lukio, musiikin opetuksen erityistehtävä. Valta-kunnallinen kehittämistehtävä:  

• Viherlaakson lukio, taidelinja

• Espoon yhteislyseo- ei painotusta

2. asteen koulutuksen koordinointi ja laajennettu oppivelvollisuus

  • Espoon peruskoulun päättänyt oppivelvollisten ikäluokka 2021 3230
  • Ilman jatkopaikkaa 9.9. noin 20. 


Nuorisopalvelut 300 000 kohtaamista vuosittain nuorten kanssa

  • Alueelliset nuorisopalvelut: 18 nuorisotilaa, digitaalinen nuorisotila ja 2 liikkuvan nuorisotyön yksikköä (paku ja matkailuauto). Pääasiallinen kohderyhmä 12-17-vuotiaat. Lisäksi kesätoimintana n. 800 kurssi- ja leiripaikkaa 9-17 –vuotiaille.
  • Ohjaamotalo: Kynnyksetön tieto-, neuvonta- ja ohjauspalvelu 16-29 –vuotiaille Leppävaaran starttipisteellä. Apua mm. opiskeluun, ammatinvalintaan, työnhakuun, asumiseen, toimeentuloon, talouteen, hyvinvointiin ja vapaa-aikaan liittyvissä asioissa monialaisena yhteistyönä.
  • Tuemme nuorisoyhdistysten, vapaiden nuorten ryhmien sekä nuorisovaltuuston toimintaa.

Strategiset kärjet tuleville vuosille: 

  • Digitaalinen nuorisotyö, 
  • kansainvälinen nuorisotyö, 
  • kestävä nuorisotyö, 
  • osallisuus ja vaikuttaminen sekä 
  • yhdenvertaisuus. 
  • Osallistumme aktiivisesti espoolaiseen, suomalaiseen sekä eurooppalaiseen nuorisopoliittiseen keskusteluun.

Kaupunkitas. 2. asteen koulutuksen opiskeluhuolto (psyk ja kur) 12 500 opiskelijaa




Ruotsinkieliset sivistyspalvelut, Outi Saloranta-Eriksson

Oma lautakunta: Svebi


  • 1423 barn i småbarnspedagogik
  • 3075 elever i den grundläggande utbildningen 
  • 642 studeranden i gymnasiet
  • 3825 studeranden på Arbis-kurser
  • 5407 möten med ungdomar
  • 7586 besökare i kulturverksamhet (2019, inkluderar ej Kulps, Kulturspaning, Kulturkedjan)
  • 25 kommunala daghem + 2
  • familjedagvårdare + 1 köpavtal, 1
  • servicesedeldaghem, 3 privata daghem (1
  • gruppfamiljedaghem) 11 grundskolor
  • 1 gymnasium
  • 1 ungdomslokal
  • 1 kultursal
  • Arbis använder stadens lokaler
  • + yrkesutbildning i Prakticum, +16 tjänster köps

Keskusteluosuus

KIRJASIN muistiin kiinnostavia pointteja suomenkielisestä toiminnasta.

Ei kommentteja: