Kirjoja

Kirjoja

maanantaina, elokuuta 03, 2020

Koulun alkuun 10 päivää Espoossa

SITÄ ollaan sitten elokuussa. Vapaakesä on pian taputettu. Yhdistystoiminta käynnistyy. Ja koulupolitiikka. 

Valtuustoryhmät kokoontuvat viikon kuluttua - etänä varmaankin. Lista tulee ensi torstaina. 

Opetus- ja varhaiskasvatuslautakunta kokoontuu  keskiviikkona 26. elokuuta, ja sen asialista saadaan 20. päivä.

VUOSI sitten syksyn ensimmäinen OVALAN kokous oli varsin sanotaanko kevyt: 
myönnettyjen avustusten takaisinperintää, tulosyksiöiden  talousarvion ja strategian osavuosikatsaus  silloiselta vuodelta,  oikaisuvaatimuksia, lausuntoja, tarveselvityksiä,  selitys korkeimmalle hallinto-oikeudelle valitukseen,  koulun nimen muuttaminen, johtokunnan vaaleja, johtokunnan jäsenten eronpyyntöjä ja täydennusvaaleja, virkamiesten ja johtokuntien päätöksiä  kirjelmiä ja selostuksia.

TÄNÄ syksynä kevytlistaa ei varmaankaan tule. Kaupungilla on koronan vuoksi isoja talousvaikeuksia, ja 27. elokuutta valtuusto pitää erillisen talousseminaarin.  Sitten alkanee sopeutus. Sivistystoimen oma talousseminaari on syyskuussa. Huh! Ei siitä kouluille Disenylandiä saada  mutta ei siitä saa Golgataakaan tulla.

KOULUT  alkavat Suomessa  eräin paikoin jo elokuun 11. päivä. Espoossa suomenkielisissä kouluissa  13. päivänä ja ruotsinkielisissä 18. päivänä. Opettajat on kutsuttu "koolle" kaksi päivää aikaisemmin. Varhaiskasvatus on jo käynnissä.

Olisi varmaan ollut viisasta  järjestää  ylimääräinen kokous jo ennen koulujen alkua, jossa lautakunnan jäsenet olisivat saaneet tukevan tietopaketin siitä, kuinka koulun aloitus aiotaan Espoossa tehdä koronaturvalliseksi.  Ei niin, ettenkö lautakunnan jäsenenä luottaisi täysin Espoon kouluihin ja kouluhallintoon. Haasteita nimittäin riittää. Näillä mennään. 

Kokosin itselleni omat haasteaakkoset. Näihin kuulisin mielelläni vastaukset.Täytyy päivittää ne, kunhan OKM:n ja THL ja OPH ovat omansa päivittäneet. Tällä viikolla kuulema.






  • Opetushallituksen ohjeistukset ovat hiukka teoreettiset. Sitovuusaste on vaikeatulkintainen. Jääkö moni vaikea päätös  kuntien  rehtorien vastuulle?  Realistiset ohjeet tarvitaan myös yläkouluun  ja lukioon. 
  • Puolet kunnista aikoo lomattaa opettajia. Toivottavasti ei ulotu syksyn aikana koskemaan Espoota?
  • Perusopetuslakiin tehty väliaikainen muutos: etä-  ja lähiopetuksen vuorottelu  - paitsi esiopetus ja 1–3 lk:  oppilaat, erityisen tuen piirissä olevat ja maahanmuuttajien valmistavaan opetukseen osallistuvat:  Melkoinen haaste niin opettajille kuin kodeille, joissa useita lapsia.
  • Riskiryhmään kuuluville lapsille voidaan tehdä päätös erityisistä opetusjärjestelyistä, esim. striimaus  = etäyhteyden päästä seuraaminen.
  • Samanaikaisesti sekä etä- että lähiopetusta ?
  • Syksyn yo-kirjoitukset? Kuinka?
  • Tartuntatautilaki:  kunta voi määrätä koulujen tilojen käyttöä koskevia rajoituksia, joiden takia kouluissa voidaan siirtyä poikkeuksellisiin opetusjärjestelyihin, jos opetusta ei voi järjestää turvallisesti lähiopetuksena. Päätös enintään kuukaudeksi kerrallaan.
Lähiopetuksen aikana
  • Aamu-ja iltapäivätoiminta / useista luokista oppilaita? Kuinka pidetään erillään?
  • Aikuisten kohtaktien välttäminen; Henkilöstön keskinäisten lähikontaktien  minimointi. Mistä tilat? Mitä vaatii johtamiselta?
  • Aineopetuksen järjestelyt. Kuinka onnistuu yksi opettaja ja yksi ryhmä? Va eikö tarvitsekaan?
  • Erityisopetuksen - laaja-alaisen järjestäminen turvallisesti. Kuinka onnistuu yksi opettaja ja yksi ryhmä? Vai eikö tarvitsekaan?
  • Hygieniaohjeiden noudattaminen. Onko tarpeeksi pesupaikkoja?
  • Juhlat alas. Vain oman ryhmän yhteiset tilaisuudet. Ikävää.
  • Kerhot? Kuinka onnisuu, kun kerholaiset tulevat eri luokista. Hoituuko vain hygienialla?
  • Koululuokien eristäminen toisistaan ; oppilaiden siirtymisen vähentäminen tiloista toiseen. Riitää suunniteltavaa.
  • Käsityö- ja kuvataidemateriaalit. Kotiin?
  • Monet oppilaat ovat pudonneet kyydistä. Osa kadonnut. Mistä resurssit  oppimisvaikeuksia kokevien oppilaiden tukemiselle mm. lomauttavissa kunnissa. Espoo on saanut valtionapua?
  • Muiden kuin oppilaiden ja koulun henkilökunnan oleskelun välttäminen koulun alueella. Tavaraa on tuotava? Pienten saattaminen? 
  • Opettajien jaksaminen yksin. Mitä tukea? 
  • Opettajien sairauspoissaolojen kynnys madaltuu koronan leviämisen ehkäisemiseksi. Pieniäkin oireita kokevat jäävät kotiin. Mistä saadaan  sijaisia?
  • Opettajien lasten kotiinlähettämisen  kynnys madaltuu koronan leviämisen ehkäisemiseksi. Pieniäkin oireita kokevat  kotiin. Mistä saadaan opettajille silloin sijaisia?
  • Opettajien tauot. Kuinka ne turvataan? Kaikki välitunnit valvomassa?
  • Opetusryhmät  mahdollisimman pitkälti erillään toisistaan? Piha-alueiden jako?
  • Oppilaiden tilanteen ja tuen tarpeen kartoittaminen. Tärkeää ja tarvitsee aikaa.
  • Oppilaissa, varsinkin isommissa näkynyt torjuntaväsymys.
  • Resurssiopettajat, osa-aikaiset erityisopettajat-  mahdollisimman vähän eri ryhmien kanssa.  Kuinka?
  • Riskiryhmiin kuuluva henkilöstö. Voiko tehdä töitä etänä?
  • Ruokailuun liittyvät ratkaisut. Luokkatiloissa? Ulkona? Ruuan jakaminen? Jääkö opettajille? Oikea koululounas vai riittääkö eväslounas ulkona?
  • Siivous  tartuntariskin vähentäjänä. Voidaanko sopimuksia muuttaa?
  • Suojavarusteet? Maskit?
  • Tehokkaan  ilmastoinnin puutteet. Onko suunniteltu korjauksia?  Konkreetti tuuletus?
  • TET-jaksot. Voidaanko?  
  • Turvallinen koulukuljetus. Kuinka ihmeessä? Bussi täynnä eri koulujen oppilaita.
  • Turvavälit luokissa - kaukana istuminen?
  • Turvavälit välitunneilla. Tarpeettoman  fyysisen kontaktin  välttäminen. Alueet? Porrastus? Valvonta? 
  • Vanhempien tapaamiset. Etänä? 
  • Vastuukysymykset, kun opettaja ei ole samassa tilassa.
  • Vessat. Nimikoituina?
  • Vesopäivät? Etänä? 
  • Vuoroluku? 
  • Väljyyden pitäminen: Pienempiin ryhmiin jakamien. Miten? Tilat? Taukojen porrastus? Ulko-opetustunnit? Vuoroluku?
  • Yhteiskäytössä olevat välineet. Puhdistus. Kuka?Millä ajalla?
Etäopetuksen aikana
  • Arviointijärjestelyt? Vilppi?
  • Avustajapalvelut. Seurelaisten työsuhteet Espoossa?
  • Erityisopetuksen järjestäminen. Etänä? Löytyykö oppilas?
  • Eräiden oppiaineiden sidos koulun välineistöön etäopetuksen aikana, esim. musiikki, käsityö, liikunta, fysiikka, kemia.
  • Eräiden oppiaineiden sidos aitoon konaktiin esim. alkava vieras kieli.
  • Etätyösuosituksen päättyminen - kuka hoitaa kodeissa lapsia, jos ollaan etäopetuksessa?
  • Kodin ja koulun yhteistyö. Tulkkausresurssit? Viestintä vieraskielisille
  • Kotikonttori ja ergonomia?
  • Koululounas etäopetuksen aikana oppilaille. Kuinka pitkämatkalaisille?
  • Laitteiden, yhteyksien ja materiaalien saatavuus, huolto, korjaus/ takkuilevat ja yskivät etäyhteydet? Onko kesän aikana tehty jotain? Riittäkö kaikille? Mistä  apua, jos laiteet eivät toimi? 
  • Opettajien työvälineiden puutteet:  Suurimmalla osalla opettajista ei ole työpuhelimia tai vaatimusten tasoisia tietokoneita 
  • Opetuksen ja vuorovaikutuksen riittävyys ja monipuolisuus. Kuinka organisoidaan? 
  • Oppilaiden läsnäolon varmistaminen eäopetuksessa.
  • Tasapuolisuus tilanteessa, jossa opettajien osaamiserot ovat suuria. Yhteiset käytännöt?
  • Poissaolojen seuranta päivän aikana?
  • Riittävä  ja säännöllinen vuorovaikutus; useita kertoja päivässä.
Opettajankoulutus
  • Opetusharjoittelu - vain etänä?
  • Opiskelijavalinnat
  • Tentit 
  • Työvälineet?
  • Uusien opiskelijoiden perehdyttäminen ja tutorointi

MUISTILINKIT





Ei kommentteja: