Kirjoja

Kirjoja

keskiviikkona, heinäkuuta 17, 2019

Kouludemokratiaa nyt. Vuonna 1973

REHTORI Pekka Aukian vuonna 1973 toimittama kirjanen " Kouludemokratia nyt." on kokoaan (119 s) suurempi lukukokemus  – ainakin tällaiselle juuri silloin,  36 vuotta sitten oppikoulusta (Tossusta)  poispäässeelle  abille.

Elettiin tosi rajua koulutaistelun aikaa. Radikaali Suomen Teiniliitto oli juuri saanut läpi ajamansa kouluneuvosto-uudistuksen. Eduskunta sääti lain vuonna 1971, ja asetus annettiin vuonna 1972.  Pieni lykkäys johtui kiistasta ns. ristiinäänestyksestä (saavatko  oppilaat äänestää myös sinne valittavia opettajia)

Kirjan julkaisuhetkillä  oltiin juuri valmistautumassa ensimmäisiin  kouluneuvostovaaleihin, joissa 300 000 oppikoululaista ja 15 000 opettajaa äänestivät ehdokkaansa  koulun tason päättäjiksi. Palataan vielä tuohon vaaliin ja kouluneuvostojen myöhempään kohtaloon, mutta  käydään ensin käsiksi itse kirjaseen.

Kirjasen muoto

1960-ja 1970-luvulla julkaistiin  useita  lyhyitä "mielipiteitä kärjistäviä"  ns. pamfletteja. Tämä teos on yhtä aikaa pamfletti ja tietopaketti. Tietopakettiin on koottu kouluneuvostoa koskevia säädöksiä, jopa pieni sanasto.

Pamflettina sen tekee mielenkiintoiseksi  mm. se, että eri asianosaistahot  opetusministeristä Teiniliiton puheenjohtajan saavat siinä esittää omat näkemyksenä uudistuksesta sellaisenaan, ts. toimittaja ei yritä sovitella eikä kommentoida  niitä. Toki sen voi  myös hieman keskeneräisyydeksi.  Kouludemokratiaa vuodesta 1969 kokeilleiden opettajien litteroitu keskustelu on tosi rehellista, mutta se olisi hyötynyt editoinnista.

Kirjasen sisältö: Mihin  tarpeisiin kouluneuvostoa  tarvittiin?

Oppikoulu eli siis viimeisiä vuosiaan. Päätös peruskouluun siirtymisestä oli tehty vuonna 1968, ja siirtyminen oli alkanut vuonna 1972.  Oppikoulut olivat olleet (ei tietysti kaikki) hyvin traditionaalisia ja autoritäärisiä. Rehtorilla ja opettajilla oli melkoinen valta.  Kirjasessa huolta kannettiin siitä, että oppikouluopiskelua ei koettu tuolla kattauksella tarpeeksi mielekkääksi.

Silloinen Teiniliiton puheenjohtaja (myöhemmin professori) Erno Lehtinen oli erityisen huolissaan siitä, kuinka  motivoida työväenluokasta lähteviä nuoria opiskelemaan asioita, joiden sisältä on ensinnäkin vieras työväestön jälkeläisille ja joiden yhteiskunnallinen merkitys on hyvin kyseenalainen. Koko opetusote oli hänestä väärä: koulun pitäisi pystyä kouluttamaan ihmisiä, jotka kykenevät myöhemmässä elämässään jatkuvasti hankkimaan tuotannollisessa työssä ja muussa elämässä tarvitsemiaan tietoja ja pystyvät itsenäisesti muodostamaan niistä loogisia kokonaisuuksia, kansalaisia, jotka kykenevät sopeutumaan yhteiskunnalliseen muutosprosessiin ja pystyvät  toimimaan luovalla tavalla  tavalla tuotantotekniikan kehittämiseksi. Oli taattava  tasa-arvoiset mahdollisuudet saada  niin pitkä kouluts kui itse haluaa. On pyrittävä tasoittamaan lasten oppimisedellytyksiin vaikuttavia eroja. Oli koulutettava  kansainvaltaiseen asennoitumisen ja suhtautumaan aktiivisesti yhteiskunnan kehittämiseen demokraattisten periaatteiden mukaisesti.

Lehtiselle kouludemokratia merkitsi sellaisten työtapojen käyttöönottoa, joissa oppilaiden oma aktiivinen työpanos muodostuu merkittäväksi. Ainoastaan siten, että  oppilaat itsenäisesti ja kriittisesti osallistuvat kouluopetukseen, kasvatetaan kansalaisia, jotka tulevaisuudessakin pystyvät itsenäisesti hankkimaan tietoa  ja luovalla tavalla  muodostamaan loogisia kokonaisuuksia

Uudistuksen ajateltiin myös  auttavan opettajan roolin muuttumisessa tietoa jakavasta  opettajasta  oppilaiden työtä suunnittelevaksi ja opiskelun tuloksia  koskevaa palautetta antavaksi ohjaajaksi.

Opetusministeri heitti kirjasessa myös idean
opettajien kokonaistyöajasta
Niinpä  haluttiin  tuoda oppikouluihin rakenteet, jotka muuttaisivat koulukohtaista päätöksentekoa ja näin lisäisivät motivaatiota. Samalla haluttiin yleisesti - opetusministeri Ulf Sundqvistin sanoin-  opettaa oppilaita osallistumaan vaaleihin.

Kouluhallituksen pääjohtaja Erkki Ahon mukaan tarkoitus oli lisätä  oppilaiden vaikutusmahdollisuuksia kouluyhteisön sisäisessä päätöksenteossa. Samalla haluttiin lisätä oppilaiden oikeusturvaa  toisaalta kurinpitomenettelyjen yhteydessä toisaalta  oppilasarvostelussa.

Mitä kouluneuvoston oli tarkoitus tehdä?

Vuoden 1971 lain mukaan oppikouluissa oli  koulun kasvatus- ja opetustehtävän edistämiseksi kouluneuvosto,  jossa koulun opettajat ja oppilaat ovat edustettuna. Sen tuli kehittää ja yhtenäistää koulun kasvatuksellista suunnittelua, ylläpitää ja edistää  koulun sisäistä, koulun ja kodin sekä koulun ja ympäröivän  yhteiskunnan välistä yhteistyötä.

Kouluneuvosto antoi järjestyssäännöt. Se  määräsi  oppilaiden kurinpitorangaistukset (ei erottamista)
Se teki esityksiä uusista oppikirjoista. Se haki poikkeuksia, huolehti tiedotuksesta, antoi lausuntoja ja tekee ehdotuksia  opetusvälineistä kirjastonhankinnoista  sekä määrärahoista.

Kouluneuvosto koostui opettajien ja oppilaiden edustajista. Puolet ja puolet. Lisäksi alle 15-vuotiaat keskikoululaiset saivat neuvostoon ns. apujäsenet.  Rehtorilla oli vain läsnäolo- ja puheoikeus. Paikalle saivat myös tulla koululääkäri ja terveyssisar. Mielenkiintoisesti kouluneuvostossa ei ollut lainkaan vanhempien eikä muun henkilöstön edustusta.

Teknisesti vaalit toteuttiin niin, että ehdokkaan asettaneet valitsijayhdistykset  muodostivat vaaliliittoja "asenteellisten ryhmien pohjalta." Yleismmät tällaiset ryhmät olivat porvaririntama, sitoututumattomat ja  ns. yleisdemokraatit. Vaaleissa sallittiin puoluetunnukset, ja näiden lisäksi mukana oli ainakin vihreä keskusta (vihreät eivät olleet tuolloin vielä syntyneet).

Kuinkas ensimmäisissä vaaleissa kävi?

Kuvan saa suuremmaksi klikkaamalla.
Helsingin Sanomien arkistosta löytyy hauskoja kuvauksia ensimmäisistä vaaleista. Kaikki ei mennyt ihan kuin Strömsössä.

Kampanjan aikana koettiin tulehtuneita tilanteita, jopa väkivaltaa. "Väärinajattelevia"  opettajia oli solvattu. Äänestyslippuja oli jouduttu hylkäämään.

Tulokset? 

Porvaririntama voitti vaalit kouluissa. Se oli kova isku Teiniliitossa valtaa käyttäneille ns. yleisdemokraateille (taistolaiset, SKDL, SDP, Lib.)

Miten kouluneuvostojen myöhemmon kävi?

Ensimmäisen kouluneuvoston toimikausi oli  23.2. 1973 - 31.12.1973. Sen jälkeen ne valittiin vuosittain, kunnes järjestelmä ajettiin alas- kun oppikoulu järjestelmä loppui.

Demokratiakokeilu päätyi  haaksirikkoon.

Vielä tässä kirjasessa Erkki Aho kuvaili, kuinka  uudistus lähtee liikkeelle oppikouluista ja seuraavaksi etenee ammattikouluihin ja pienillä lakimuutoksilla myös peruskoulun yläasteille. Periaatteet olivat hänestä ehkä sovellettavissa myös  ala-asteille ja esikoulua myöten.

Vastustus oli  kuitenkin kovaa ammatillisella puolella, jo tässä kirjasessa. Oppilaat voivat esittää toivomuksia, mutta  opetuksen kehttämiseen he eivät yleensä ole  vielä kypsyneet... Heillä saattaa tietenkin olla terveitä mielipiteitä, mutta kyllä opetuksen sisältöä koskevissa asioissa päätösvalta täytyy säilyttää opettajilla ja- opetussuunnitelman osalta ammattikasvatushallituksella. (Pääjohtaja Viljo Kuuskoski)

NYT jälkikäteen tiedetään, että pieleen meni:
Kouluneuvostoille ei tullut oikeasti valtaa.
Kouluneuvostot eivät selvinneet tehtävistään. Monet neuvostoille määrätyt tehtävät jäivät hoitamatta. Luokka- ja ainekokouksia ei sittenkään otettu käytöön.
Pakottava ristiinäänestyspäätös johti opettajien kapinaan ja boikotteihin.
Kokouksista ei maksettu palkkioita.

Entä Suomen Teiniliiton?

Teiniliitto onnistui siis lobbaamaankouluneuvostot Suomen oppikouluihin, mutta saavutuksesta tuli Pyrrhoksen voitto. Kouluneuvostovaalit - myös myöhemmät-  osoittivat, ettei liittoa johtaneilla nuorilla poliitikoilla  ollut valtaansa vastaavaa kannatusta "teinien"  piirissä.  Seurasi jäsenkato. Talous romahti. Liiton johdon epäiltiin ilmoittaneen todellisuuteen nähden moninkertaiset jäsenluvut saadakseen enemmän valtionapuja ja poliittista painoarvoa kannanotoilleen. Valtionapu lakkautettiin selvittelyjen ajaks. Kun todellinen jäsenmäärä selvisi liiton saama valtionapu laski kymmenesosaan.

Teiniliitto lakkautettiin vuonna 1985, jonka jälkeen sen työtä jatkoi Suomen lukiolaisten liitto.
Ks. lisää
https://yle.fi/aihe/artikkeli/2006/09/08/porvarit-menestyivat-kouluissa

Kirjoittajasta

Pamfletin kirjoittaja FM Pekka Aukia (1928- 2018)  oli pappi, kolumnisti, uskonnon ja psykologian opettaja ja rehtori. Peruskoulun valmisteluvaiheessa hän oli Mäntsälän yhteiskoulun rehtori. Hän sai nostettua koulunsa maalaisoppikoulujen kärkeen. Aukia tunnettiin opettaja- ja rehtorivuosinaan aktiivisena koulukeskustelijana ja kirjoittajana. Hän oli vaikuttamassa muun muassa kesälukioiden perustamiseen.

Eläkkeelle jäätyään hän kirjoitti ja toimi mm. turistipappina ja paikallispolitiikassa.






Ei kommentteja: