MINULLA on ollut 1980-luvulta alkaen Hannu Hanhimainen etuoikeus; olen saanut kutsuja tulla puhumaan kulloinkin itselle tärkeistä asioista. Teemat ovat vaihdelleet todella paljon. 1980-luvulla luennoin kasvatustieteen approa, vedin sijaisopettajakursseja ja avasin kansalaistaidon ja historian oppikirjojemme teemoja.
1990-luvulla fokus siirtyi osaltani rexin hommien myötä opetuksen eheyttämiseen, taidekasvatukseen, joustaviin opetusjärjestelyihin, vsop:een, pedagogiseen johtamiseen, yhteisöllisyyden rakentamiseen ja mm. kodin ja koulun yhteistyöhön.
2000-luvulla muutosproblematiikkaa käsitelleen väitöskirjan jälkeen koulutin pääasiassa reksejä, jo virassa olevia ja tehtävään hakeutumista pohtivia. Muutosteoria, ops-työn johtaminen, teatterikasvatus, Fullanin fasilitointi Sure-kiertuleella, tulevaisuuden koulu ja opettajuus jne. olivat huikeita juttuja. Sain vetää sekä Opekossa että Helsingin yliopistolla useita pitkäkestoisia oppilaitosjohdon kursseja. Mutta ne loppuivat, kun niukkuus iski.
2010- luvulla uutta ovat olleet tulevaisuuskeikat. Kaksi viimeistä vuotta olen lähinnä kiertänyt innostamassa porukkaa uuden opsin perusideoiden järkevään haltuunottoon, NPDL-ohjelman rubriikkeihin ja tutor-opettajien valmennukseen.
KAIKKI hienoja teemoja. Ehkä minua kiehtovin teema on kuitenkin rehtorius ja mm. siihen liittyvä ns. arvojen sodan malli. Olikin tosi huikeaa luennoida Lontoossa muutama viikko sitten suomalaisen rehtoriuden erityislaadusta. Ja ihan täpinöissä olen myös mahdollisuudesta vetää Kouvolan rexien kesäseminaarin aamupäivä pedagogisesta johtamisesta.
Mm. siksi puhalsin uudelleen henkiin Johtajuus-blogini. Rehtorikoulutuksissa tulisi niissäkin noudattaa ns. uuden koulutuksen mallia. Toiminnallisuutta, yhdessä tutkimista, yhteistä tiedon rakentamista jne. Siinä koulutusotteessa erilaisia artikkeleita käsittävästä blogista on hyötyä.
KOKOAN tuohon blogiin tärkeitä artikkeleita, vanhoja ja uusia. Käykääpä lukemassa ja kommentoimassa.
http://hellstromjohtajuus.blogspot.fi
1990-luvulla fokus siirtyi osaltani rexin hommien myötä opetuksen eheyttämiseen, taidekasvatukseen, joustaviin opetusjärjestelyihin, vsop:een, pedagogiseen johtamiseen, yhteisöllisyyden rakentamiseen ja mm. kodin ja koulun yhteistyöhön.
2000-luvulla muutosproblematiikkaa käsitelleen väitöskirjan jälkeen koulutin pääasiassa reksejä, jo virassa olevia ja tehtävään hakeutumista pohtivia. Muutosteoria, ops-työn johtaminen, teatterikasvatus, Fullanin fasilitointi Sure-kiertuleella, tulevaisuuden koulu ja opettajuus jne. olivat huikeita juttuja. Sain vetää sekä Opekossa että Helsingin yliopistolla useita pitkäkestoisia oppilaitosjohdon kursseja. Mutta ne loppuivat, kun niukkuus iski.
2010- luvulla uutta ovat olleet tulevaisuuskeikat. Kaksi viimeistä vuotta olen lähinnä kiertänyt innostamassa porukkaa uuden opsin perusideoiden järkevään haltuunottoon, NPDL-ohjelman rubriikkeihin ja tutor-opettajien valmennukseen.
KAIKKI hienoja teemoja. Ehkä minua kiehtovin teema on kuitenkin rehtorius ja mm. siihen liittyvä ns. arvojen sodan malli. Olikin tosi huikeaa luennoida Lontoossa muutama viikko sitten suomalaisen rehtoriuden erityislaadusta. Ja ihan täpinöissä olen myös mahdollisuudesta vetää Kouvolan rexien kesäseminaarin aamupäivä pedagogisesta johtamisesta.
Mm. siksi puhalsin uudelleen henkiin Johtajuus-blogini. Rehtorikoulutuksissa tulisi niissäkin noudattaa ns. uuden koulutuksen mallia. Toiminnallisuutta, yhdessä tutkimista, yhteistä tiedon rakentamista jne. Siinä koulutusotteessa erilaisia artikkeleita käsittävästä blogista on hyötyä.
KOKOAN tuohon blogiin tärkeitä artikkeleita, vanhoja ja uusia. Käykääpä lukemassa ja kommentoimassa.
http://hellstromjohtajuus.blogspot.fi
Ei kommentteja:
Lähetä kommentti