Kirjoja

Kirjoja

lauantaina, tammikuuta 21, 2017

TOUR OPS 2016. Maalissa.

HIENO lauantai. Kolmen tunnin OPS-sessio Paimion ja Sauvon opettajien kanssa. Hieno finaali koko ops-turneelle.

Näillä näkymin on nimittäin nyt viimeiset, tällaiset OPS-luennot heitetty. Turneen aikana olen saanut tavata tuhansia opettajia. Educassa puhun vielä 100 ops-vinkistä, jokin koulukohtainen ops-sparraus on suunnitteilla, mutta kyllä se tässä alkaa olla. Ops-teema jatkuu  minun osaltani lähinnä Tutor-opettajavalmennuksissa, mutta niissäkin painopiste on kouluttamiseen valmennuksessa.

TÄMÄ OPS-turnee on  kehittänyt huikeasti  omaa ajattelua. Kiertue alkoi Espoon Steinerkoulusta talvella 2014. Tuolloin fokus oli opettajan ja oppilaan pedagogisessa  roolissa. Sieltä katse liukui menetelmien ja toimintakulttuurin kehittamiseen, arvoinnin mutkiin ja viimeiseksi eheyttämiseen. Tällä viimeisellä keikalla uskalsin tiivistää oman näkemykseni siitä mikä opsissa on nyt The Thing. Niitä löydän seitsemän.

JOKAISESSA näissä isossa jutussa koulun tulisi löytää omat askelmerkkinsä kohti utta opetusta, jossa sekä opettajat että oppilaat voivat uudella tavalla kukoistaa.

KYMMENISSÄ koulutustilaisuuksissa olen  saanut myös kehitellä omaa esitystapaani. Olen poiminut mukaan teemaan sopivaa musiikkia, tehnyt iMoviella leffoja ja eri appseilla oivaltamaan haastavia kuvia.

PALAUTE on ollut pitkin matkaa ystävällistä. Joskus oikein liikuttavaakiin.

NYT on aika sanoa näkemiin TOUR ops 2016:lle. Siltä varalta, että asiaan saa vielä palaa, kokosin varmuuden   talteen muutamia keskeisiä  väitteita, jolla olen väkeä provosoinut:
  • OPS 2016 on täynnä asioita, jotka ovat olleet upouusia. 1900-luvun alussa.
  • OPS- perusteet on kuin 99 % pirtua. Joka sana harkittu. Se pitää blandata koulun arkeen.
  • Koulu on kuollut. Se ei vain itse tiedä sitä? Ei kai?
  • Koulu ei saa ollan kuolleen tiedon jakelukeskus
  • "Mitä on tärkeää oppia? Sellaista, mitä tarvitaan, on tulevaisuus millainen vaan. Luovuutta, halua tehdä jokin asia eri tavalla paremmin; taitoa ajatella, ohjata itseään ajattelemalla." (Saku Tuominen)
  • Ei pyritä opettamaan kaikkea kaikille. Opetetaan tärkeä. Ja se perinpohjin.
  • Opetetaan kaikille (vain) ne asiat, joille  heillä on käyttöä ja joista on hyötyä.
  • "Jokainen lapsi saa oppia ne eri asiat, joihin hän kulloinkin on valmis." (Frederick Burk)
  • "Työskentely on saatettava vastaamaan lapsen kehitysasteen luonnetta ja edellytyksiä; Oppiaines on sovitettava oppilaiden mukaan. Toisaalta  oppiaineksen valinnassa on  otettava huomioon ne vaatimukset, joita muut koulut ja yhteiskunta asettavat" (Matti Koskenniemi ja Antero Valtasaari)
  • Auta minua tekemään itse!
  • Didaktinen vapaus ei anna veto-oikeutta koulutuspolitiikkaan. Se velvoittaa sopeuttamaan utopa-opsin juuri opettajan opettamien oppilaiden tarpeisiin.
  • " Oppilas oppii, jos hän uskoo omiin kykyihinsä ja suostuu opiskelemaan". (Husu ja Jyrhämä)
  • Koulussa kaikki eivät opi eivätkä opiskele.  Opettajakin voi olla opettavinaan kaikkia.  Ketä Sinä opetat? Kuinka moni luokassasi on läsnäolevaa turhaa joukkoa?
  • Ei koulun tarkoitus ole, että kaikki asiat ”käydään läpi”. Ei  tarkoitus ole noudattaa opetussuunnitelmaa niinkuin bussikuski noudattaa aikataulua.  Tarkoitus on, että se mitä tehdään on opsin mukaista. Tunti kerrallaan.
  • Ei riitä, että asiat on opetettu. Ne pitäisi myös oppia.
  • "Kouluikäkin on elämää. Lapsella ja nuorella on oikeus saada tyydytystä tämän hetken toiminnasta." (Matti Koskenniemi)
  • "Jo kuukaudenkin kuluttua muististani on haihtunut kaikki, mitä olen yksinomaan kuullut tai lukenut, jota avastoin kaikki se, mitä olen opettanut muille, on minulle selvänä kuin viisi sormea, ja olen tullut siihen vakaumukseen, että vain kuolema kykenee minulta tämän tiedon riistämään." Joachim Fortius (1499-.1536),  
  •  ”Kaikesta opetukseen uhratusta vaivannäöstä huolimatta saa koulu varautua siihen, että suuri osa sen jakamaa tietoa pian haihtuu.” (Ottelin)
  • ”Oppilaalle voi opettaa vain sellaista, mitä hänellä on tarve oppia ja mitä hän kykenee oppimaan sekä vain sillä tavalla, kuin hän kykenee oppimaan.” (Toivo Viljonen)
  • " Koulun ensisijaisena tehtävänä on tarjota aineksia ja virikkeitä oppilaan omaleimaisen koko persoonallisuuden kehittymiselle"  (POPS 1970 )
  • " Eheyttäminen on enemmän kuin oppiaineksen eheyttämistä, oppiaineiden yhteistyötä. Se on enemmän kuin aineksen ja toiminnan eheyttämistä. Se on opetuksen ja oppilaiden elämän ja maailman eheyttämistä. "(vrt. Carleton Washburne)
  • Pidetään huolta, että yksikään lapsi ei lähde ysiluokalta ajatelleen, että minusta ei ole mihinkään. Pidetään  huolta, että jokainen tuntee vahvuutensa ja on löytänyt oman intohmonsa.
  • Opetusministeri ei muuta opetusta. Opetushallitus ei muuta koulua. Rehtori ei sitä tee.  Mutta opettaja voi tehdä sen. Joka päivä. Joka tunti.
  • Monialaiset oppimiskokonaisuudet ovat keidas, jota kautta 1900-luvun alun upean reformipedagogiikan helmet: vapaus, työ ja yhdessä tekeminen voivat nousta kuolleista.
  • "Koulutuspoliitikoilla on valta muotoilla tavoitteita, hallintohenkilökunnalla on valta muokata koulujärjestelmää, opettajilla on mahdollisuus organisoida ja eriyttää opetustaan, mutta vain oppilailla on mahdollisuus saada aikaan tuloksia, oppia." (Paavo Malinen)
KIITOS tässä vaiheessa kaikille upeille oppimiskumppaneille  Espoossa, Forssassa, Hauholla, Helsingissä (mm. OKL), Hämeenlinnassa, Iisalmessa, Janakkalassa, Jyväskylässä, Kankaanpäässä, Kauhajoella, Kokkolassa,  Kuopiossa, Lapualla, Mäntsälässä, Nivalassa, Nokialla, Nurmijärvellä,  Oulussa, Paimiossa, Porvoossa, Pyhäjärvellä, Rovaniemellä, Sauvossa, Sipoossa, Tallinnassa, Tammisaaressa ja  Vantaalla. Unohdinkohan jonkin kunnan?

JA erityisesti opettaja Jukka Jokirannalle, jonka roolihahmoja  kuljetan cilpiseissä mukanani....

LISÄÄ OPS-vinkkejä

Ei kommentteja: