TÄNÄÄN kokoontui Espoon demarien valtuustoryhmä valmistautumaan uuden valtuuston ensimmäiseen kokoukseen. Tarkoitus on 11.9. kuulla kunkin kokoukseen valtuustoryhmän seminaarin osallistuvan tavoitteita seuraavalle neljälle vuodelle.
Minä kokosin osallani ennen muuta "Koplassa" eli kasvun ja oppimisen lautakunnalle tärkeitä asioita. (Lyhenne on oma keksimäni, kunnes kuullaan virallinen :-))
Demarikoplaan kuuluvat - jos valtuusto niin nimittää- lisäkseni Heini Saikkonen ja varoina Jukka Kivimäki ja Kristiina Myller. Kaupunginhallitus päättänee vielä, kuka KH:n jäsenistä tai varajäsenistä tulee lauta-kuntaan edustamaan KH:ta. Viime kaudella se oli demarien Jukka Vilske.
OMAN missioni sanoisin näin:
"MINUA innostaa mahdollisuus puolustaa koulua ja sivistystä niiden kynsistä, joka ovat istuttaneet sydämensä paikalle säästöporsaan.
Espoo on priorisoinut koulutusta pitkään. Satsaamme siihen enemmän kuin monet muut kaupungit. Emme siksi, että saisimme tänne parempia veronmaksajia, vaan siksi, että koulutus on tärkein keino muuttaa maailmaa paremmaksi. Espoon koulut: opettajat, henkilöstö, oppilaat ja kodit - ovat maailman kärkeä. On tulevaisuusteko sitoutua siihen, että opetuksesta ei leikata.
Espoo olkoon jatkossakin sivistyskunta. Sivistyskunta satsaa lapsiin, nuoriin, kirjastoihin, taiteeseen ja opetukseen. Sivistys-kunta turvaa palveluilleen terveelliset tilat. Sivistyskunta pitää hyvää huolta kaikista, ihan kaikista ja ennen muuta haavoit-tuvassa asemassa olevista."
KOKOSIN tähän blogiin muistiin asioita, joihin kannattaa kasvun ja oppimisen lautakunnassa tarttua kaksi käsin. Lastun lopussa on vielä aihio vuosikellosta neljän edellisen vuoden pöytäkirjojen pohjalta.
"Kopla" - itsenantamani lempinimi- käsittelee )(näin oletan) varhaiskasvatuksen, perusopetuksen, lukion ja taiteen perusopetuksen asioita. Espoo ei järjestä itse ammatillista opetusta, joten sen puolet asiat käsitellään Omnian elimissä.
Lautakunnan ensimmäinen kokous on 29.9.2021 klo 17.30.
Tärkeitä teemoja (päivitän)
- Asetettujen tavoitteiden toteutuminen
- Avoimet koulutilat - uhka vai mahdollisuus
- Dokumentointi-idiotismi
- Englanninkielinen opetus
- Esiopettajien aseman muutos ( OVTES >KVTES)
- Hallinto-ohjelman puutteet
- Heikkenevä lukutaito (oppilaat)
- Henkilöstöpula (erityisopettajat, psykologit, varhaiskasvattajat)
- Huumeongelma
- Kielikylpyopetus ja muu painotettu opetus
- Kiusaaminen ja väkivalta
- Kodin ja koulun yhteistyön kitkatekijät
- Koulujen itsearviointijärjestelmän raskaus
- Koulukuljetukset
- Koulunkäynninohjaaja-resurssit
- Koulujen väistöt - väistötilat- matkat- jne.
- Koulupudokkaat - vanhemmat ikäluokat-
- Kouluverkko- kuinka pienien koulujen käy
- Kymppiluokan käyneiden tuki
- Kristillisen koulun sopimus
- Laajennetun oppivelvollisuuden sisäänajo ja sen haasteiden ratkaisu
- Leppävaaran asukaspuisto (oli tarkoitus lakkauttaa)
- Leppävaaran urheilukio
- Lukion uusi ops
- Lukioiden ja ammatillisen koulutuksen yhteistyö
- Lukioiden korkeakouluyhteistyö
- Lukiopaikkojen määrä/ Lukioon pääsyn keskiarvo
- Lumenkaatopaikka liian lähellä koulua
- Lähikoulu-projekti (inkluusio)
- Matinkylän lukio
- Niipperin liikuntasali
- Oman kielen opetus
- Opetussuunnitelmatyö (käynnistunee valtuustokauden aikana)
- Oppilashuoltotyö
- Oppilasmäärän kasvu (syksy -17: 930). vs. Tilat
- Oppimisen ja hyvinvoinnin vaje
- Otaniemen koulu
- Pandemia- turvallisuus, käytänteet karanteenitilanteissa
- Rehtoreiden työmäärä
- Resurssileikkaukset
- Siivouksen laatu
- Sisäilmaongelmat
- SOTE- Esimerkiksi koulujen oppilashuollon siirtäminen maakuntiin- niinkuin nyt suunnitellaan heikentää oleellisesti lasten ja nuorten mahdollisuuksia saada tarvitsemaansa tukea.
- Suomi2- opetus
- Taloudenseurantaohjelman puuteet
- Tilavuokrien kohtuuton osuus
- Työpahoinvointi
- Täyttölupakäytäntö Korona-rahojen suhteen
- Uinninopetuksen rajoitus
- Vaara- ja uhkatilanteet
- Valmistava opetus
- Viisivuotiaiden esiopetus (tulossa?)
- Vow-kerhojen jatko pandemian aikana
Ei kommentteja:
Lähetä kommentti