Kirjoja

Kirjoja

lauantaina, huhtikuuta 04, 2020

OPH: Perusopetuksen oppilaan arvioinnin toteuttaminen poikkeusolojen aikana

OPETUSHALLITUS on julkaissut sivuillaan ohjeet tukemaan koulujen arviointityötä. Kiitos. Ensin aukeaa Tiedote  03.04.2020 ja sen alaosassa on linkki varsinaisiin ohjeisiin.

Pääviesti on: Perusopetuksen arviointiin ei tehdä muutoksia poikkeusolojen vuoksi, sillä valtakunnalliset arviointia koskevat määräykset mahdollistavat monenlaiset paikalliset joustot.
Mutta kyllä siellä liikettäkin on.

Poimin itselleni talteen viestit niin, että jäsensin ne kolmeen koriin:
- Onko osasta aikaisemmista ohjeista luovuttu (tai niitä ei nyt nosteta esiin)?
- Onko ohjeissa jotain uutta/lisää?
- Mikä siis jatkuu poikkeusoloista huolimatta?

Määräsin itseni keskittymään vain arviointiin ja tiivistämään asiat niin lyhyeen kuin osaan. Ohjeissa on paljon muutakin hyvää tarkoittavaa.

Opetushallitus kertoo antavansa myöhemmin yksityiskohtaisempaa ohjeistusta koskien esimerkiksi todistusten antamista sekä arviointia eri oppiaineiden näkökulmista.

Perusopetuksen oppilaan arvioinnin toteuttaminen poikkeusolojen aikana

Opetushallituksen  oma tiivistys. Klikkaamalla kuvan
saa suuremmaksi.
Onko osasta aikaisemmista ohjeista luovuttu (tai niitä ei nyt nosteta esiin)?

- Ohjeissa ei eksplisiittisesti ole eroteltu formatiivista ja summatiivista arviointia. Termejä ei lainkaan käytetä. Toivottavasti ei aiheuta sekaannuksia.

Onko ohjeissa jotain uutta/lisää? 
- Opetuksessa voidaan joustaa syvyydessä; painoa kaikkein keskeisimmille sisällöille. Voidaan keventää  (valmiuslaki)
- Opetuksessa keskitytään niihin tavoitteisiin ja sisältöihin, jotka ovat vielä opiskelematta ja arvioimatta.
- Jollei oppilaalla ole kotona tietokonetta, tablettia tai älypuhelinta, koulu järjestää näyttöjen antamiseen muita vaihtoehtoisia tapoja.

(summatiivinen arviointi - sanaa ei käytetä)

- Oppilailta ei vaadita osaamista eikä oppilaiden osaamista arvioida sisältöjen osalta, joissa oppilas ei ole saanut opetusta ja ohjausta.
- Monipuolisten näyttöjen antamisen mahdollisuudet ovat normaalioloja rajallisemmat. Kirjalliset näytöt, kuten oppimispäiväkirjat, raportit, tehtävät ja kokeet, korostuvat.
- Työskentelyn arvioinnissa (osana oppiainetta) otetaan huomioon poikkeukselliset olosuhteet ja  rajalliset mahdollisuudet työskentelytaitojen osoittamiseen.
- Käyttäytymisen arviointi suhteutetaan poikkeusoloihin.
- Erillinen näyttö - jos jäämässä luokalle-  monipuolisesti erilaisia suullisia, kirjallisia ja muita osioita, joilla oppilas parhaiten kykenee osoittamaan osaamisensa.
- Jos ennakoidaan, että 9. luokkalainen on tukitoimista huolimatta vaarassa jäädä luokalle, voidaan siirtyä oman opinto-ohjelman mukaiseen etenemiseen ja siten ehkäistä oppilaan kaikkien suoritusten raukeaminen.  Opiskelu jatkuu seuraavan syksynä.

Mikä siis jatkuu poikkeusoloista huolimatta?
- Arviointi jatkuu kuten normaalioloissa.
- Kaikkia opetussuunnitelmaan sisältyviä oppiaineita opetetaan, opiskellaan ja arvioidaan.
- Oppilaille ja huoltajille selkeä tieto opetuksen tavoitteista ja siitä, miten oppilaan suoriutumista arvioidaan.

(formatiivinen arviointi - sanaa ei käytetä)

-  Säännöllinen vuorovaikutus ja kannustavan palautteen antaminen tärkeää.
-  Palautteen avulla selkiytetään opetuksen tavoitteet sekä oma edistymisen suhteessa niihin.
-  Oppilaslähtöisyyttä ja kannustavuutta - erityisesti tukea tarvitsevien ja maahanmuuttotaustaisten oppilaiden kohdalla.

(summatiivinen arviointi - sanaa ei käytetä)

- Lukuvuositodistusarviointi perustuu näyttöihin (Kunnat ja koulut päättävät  millaisia näyttöjä kerätään- mahdollisimman monipuolisia)
- Arvioinnin tulee perustua vuoden 2014 perusopetuksen opetussuunnitelman perusteissa asetettuihin ja paikallisessa opetussuunnitelmassa vuosiluokittain tarkennettuihin tavoitteisiin (vaikka on  mahdollisuus valmiuslain nojalla annetun soveltamisasetuksen perusteella poiketa tuntijaosta ja perusopetusasetuksessa säädetystä opetuksen määrästä). 
- Arvosanan kahdeksan (8), mikäli oppilas osoittaa keskimäärin oppiaineen kriteerien määrittämää osaamista. Arvosanan tason ylittäminen joidenkin tavoitteiden osalta voi kompensoida tasoa heikomman tai hylätyn suoriutumisen joidenkin muiden tavoitteiden osalta.  Arvosanan muodostuminen perustuu oppilaan osoittamaan keskimääräiseen osaamiseen.
- Oppilaiden terveydentila ja muut olosuhteet huomioon: vaihtoehtoisia tapoja osaamisensa osoittamiseen.
- Jos vaara heikommasta  tai hylätystä arvosanasta, huoltajan ja oppilaan kanssa on keskusteltava asiasta hyvissä ajoin.
-  Ennen kuin oppilas jätetään luokalle, tulee varata mahdollisuus osoittaa erillisessä näytössä opetukseen osallistumatta, että on saavuttanut hyväksyttävät tiedot ja taidot
- Päättöarvioinnissa käytetään opetussuunnitelman perusteissa annettuja päättöarvioinnin kriteereitä ja päättöarvosanojen muodostamisen periaatteita. Tämä koskee sekä lähi- että etäopetuksena toteutettua opetusta.
- Oppilaiden yhdenvertainen kohtelu etenkin päättöarvioinnissa.
- Yksilöllistetty oppimäärä- suorituksia arvioidaan suhteessa HOJKSissa määriteltyihin, hänelle yksilöllisesti asetettuihin tavoitteisiin.

https://www.oph.fi/fi/oppilaan-arviointi-perusopetuksessa-poikkeusolojen-aikana

Ei kommentteja: