Kirjoja

Kirjoja

torstaina, toukokuuta 23, 2013

Kodin ja koulun yhteistyöstä Image-lehdessä

PUSU-kampanjallaan pientä kohua herättäneessä  Image-lehden numerossa 200 on   neljän aukeaman juttu kodin ja koulun yhteistyöstä. "Kaikkien asioiden päivystävänä dosenttina" olen yksi haastatelluista.Jutun otsikkona on:

Luokan uudet häiriköt

Wilmaa kritisoidaan pitkään ja hartaasti.  Ja opettajia häiriköiviä ja juristilla uhkaavia vanhempia. Tällä kertaa opettajia ei laiteta tikun nokkaan.

Meitä omalla nimellä puhuvia ei ole montaa. Seison sen takana, mitä  jutussa sanoin:
- vanhemmat eivät ole homoliittinen ryhmä.  Vanhemmat voi sijoittaa U-käyrälle. Toisessa ääripäässä ovat lastensuojelun asiakkaat, toisessa hyvin koulutetut ja toimeentulevat. Valtaosa on käyrän  keskivaiheilla ja voi oikein hyvin. Eniten ongelmia on kahden ääripään kanssa. He eivät luota kouluun.
- opettajan ammati respekti on ohentunut, kuten  kaikissa julkisissa tehtävissä. Sitä ei enää saa automaattisesti.

"Tällä hetkellä asiakkaat vetävät turpaan lääkäreitäkin! Koko kulttuuri on muuttunut, ei ole enää alamainen-hallitsija-asetelmaa. Kaikkiin virkamiehiin suhtaudutaan samalla tavalla kuin Siwan kassaan... paitsi armeijassa, jossa niillä on aseet."

- respekti on ansaittava rakentamalla luottamusta.
- erityisesti opettajille annettu rangaistusvalta saa vanhempia takajaloilleen. Sen käyttäminen on herkkä asia
- ongelmia syntyy myös siitä, että tässä ajassa ei ole yhteistä näkemystä kasvatuksesta tai hyvästä käytöksestä. Mm tottelemisen vaatiminen on demonisoitu lammasmaiseksi. Koulu ei kuitenkaan toimi, jos kaikesta neuvotellaan.
- vanhemmat ovat"oikeassa elämässä" tottuneet siihen, että heillä on oikeus esittää vaatimuksia, ja niinpä he esittävät  omalle lapselleen erityistoiveita myös koulussa. "Ihmiset vaativat, odottavat ja ulkoistavat". Koulussa opetetaan kuitenkin ryhmää.

Ei kommentteja: