SUOMALAINEN koulu tarvitsee viisaita ajatuksia. Avasin hiljattain tässä blogissa sarjan blogilastuja, johon pyydän arvostamiltani koulumiehiltä ja naisilta heidän konkreetteja ehdotuksiaan siihen, miten kunnan tasolla voidaan vastata tämän ajan uusiin haasteisiin.
Numerolla kahdeksan esittelen tänään Helsingissa asuvan, espoolaisen rehtorin Olli-Pekka Hiipakan 6 pointtia. Olli on käynyt Lapuan lukion. Luokanopettajaksi (KM) hän valmistui Oulusta. Ansioistaan hänelle on myönnetty vuonna 2015 Suomen Valkoisen Ruusun ansioristi.
Olli toimii uusien rehtorien mentorina. Hän on myös harvoja bloggaavia rehtoreita. Hänen bloginsa osoite on: http://polultapoimittua.blogspot.fi
Tässä Olli-Pekan kuusi pointtia
Numerolla kahdeksan esittelen tänään Helsingissa asuvan, espoolaisen rehtorin Olli-Pekka Hiipakan 6 pointtia. Olli on käynyt Lapuan lukion. Luokanopettajaksi (KM) hän valmistui Oulusta. Ansioistaan hänelle on myönnetty vuonna 2015 Suomen Valkoisen Ruusun ansioristi.
Olli toimii uusien rehtorien mentorina. Hän on myös harvoja bloggaavia rehtoreita. Hänen bloginsa osoite on: http://polultapoimittua.blogspot.fi
Tässä Olli-Pekan kuusi pointtia
- Kunnan onnistuminen lakisääteisen perusopetuksen järjestäjänä vaatii pitkäjänteisen yli vaalikausien ulottuvan strategia, missä laadulliset tavoitteet ohjaavat taloudellista päätöksentekoa eikä päinvastoin.
- Kunta koulutuksen järjestäjänä on velvollinen huolehtimaan, että opetustilat ovat terveet ja asialliset. Rakennettaessa monipuolisia ja käytännöllisiä opetustiloja tulisi välttää arkkitehtonisesti kalliita ratkaisuja ja pyrkiä perusrakentamiseen.
- Kaikki sellaiset keinotekoiset rajat, jotka estävät kunnan viranomaisten yhteistyön lapsen eduksi, pitää purkaa. Byrokratian ja hallinnon riittävää keveyttä niin, että niin varhaiskasvatuksesta kuin oppilashuollossa lapsen avun tarpeisiin voidaan reagoida nopeasti.
- Opettajien täydennyskoulutuksesta on huolehdittava siten, että se on säännöllistä ja tavoitteellista ja tukee koulujen toimintakulttuurin muutosta.
- Päätettäessä koulutuksen ja varhaiskasvatuksen asioista päiväkodeista toiselle asteelle on ymmärrettävä ja tunnistettava koulutuksen sekä kasvatuksen diversiteetti. Digiloikasta tai yksittäisestä kehittämishankkeesta ei voi tulla toimintaa ohjaava asia, sillä niin laajat ovat ne tavoitteet ja haasteet, mitä tämän päivän koululta odotetaan.
- Opettajia ja rehtoreita tulee kannustaa ja tukea uudenlaisten toimintatapojen käyttöönotossa ja kokeilemisessa; enemmän yhteisopetusta, pariopetusta, kollegiaalista tukea, joustavuutta, läpinäkyvyyttä, huoltajayhteistyötä, oppilaan osallisuutta unohtamatta vuosiluokkien 1-2 vahvoja perustaitojen opetusta.
Mitäs ajattelette?
MUUT sarjan viisaat ajatukset löydät blogin oikeasta palkista a) hae- gadgetista hakusanalla viisaita ajatuksia tai b) klikkaamalla tunnisteet gadgetista sana viisaita ajatuksia.
Ei kommentteja:
Lähetä kommentti