Kirjoja

Kirjoja
Kirjoja

sunnuntai, elokuuta 14, 2016

Viisaita ajatuksia. Osa 3. Sari Karjalaisen 7 pointtia

SUOMALAINEN  koulu tarvitsee viisaita ajatuksia. Avasin hiljattain tässä blogissa sarjan blogilastuja, johon pyydän arvostamiltani koulumiehiltä ja naisilta heidän konkreetteja ehdotuksiaan siihen, miten kunnan tasolla voidaan vastata tämän ajan uusiin haasteisiin.

Numerolla kolme esittelen tänään kirkkonum-melaisen Sari Karjalaisen 7 pointtia. Sari on kokenut luokanopettaja ja erityisopettaja. Parhaillaan hän toimii Espoossa yleisen, tehostetun ja erityisen tuen konsultoivana opettajana.

Tässä Sarin  seitsemänpointtia

  1. Yhteistyö koulun ja perheiden kanssa. Mitä luontevampia ja arkipäiväisempiä yhteistyön muotoja syntyy ja löydetään, sitä vaivattomammin ja tuotteliaammin arki sujuu. Yhteisö suojaa, kantaa ja kannustaa myös silloin, kun ollaan isojen haasteiden edessä. Peloille ei synny kasvualustaa siellä, missä asiat on luvallista ottaa puheeksi ja toista osataan kuunnella ja kuulla.
  2. Yhteistyö koulun sisällä. Eri ammattilaisten, eri ikäisten ja erityyppisten koulun aikuisten on tärkeä löytää kunnioittava, kuunteleva, arvostava ja reagoiva tapa tehdä työtä yhdessä päämäärien eteen. Tässä ei titteli auta, onnistuminen perustuu luottamukseen.
  3. Yhteistyö lasten kesken. Jos ja kun on tekemistä, johon kaikki voivat osallistua kykyjensä mukaan, ei tarvita raja-aitoja oikeastaan mistään syystä. Ihminen kasvaa parhaiten kokiessaan itsensä riittäväksi ja sopivaksi. Siihen voidaan auttaa muttei pakottaa, luoda tilaisuuksia ja tehdä mukaantulosta etuoikeus kaikille. Mielestäni koulun tärkeimpiä tehtäviä on aikuisten mielenterveyden vaaliminen lapsuus- ja nuoruusvaiheessa.
  4. Yhteistyö lasten kanssa. Vaikka opettaja olisi kuinka "ohjaaja" ja "oppimisen mahdollistaja", ei aikuisen vastuusta pääse kiemurtelemaan. Aikuinen ohjaa, opettaa, kasvattaa, antaa esimerkin ja palauttaa pelikentälle, sääntöjen ja rajojen sisälle. Kuuntelemaan kykenevä aikuinen osaa kerätä ne ajassa kiitävät ideat, joilla oppimisen ja työskentelyn houkuttavuus ja koukuttavuus löytyvät.
  5. Erehtymisen salliminen. Suomalaisia vaivaa oikeassa olemisen pakko ja erehtymisen pelko. Voimme rohkaista toisia ja itseämme yrittämään rennommin ja nauttimaan virheistämme.
  6. Johtajuuden ylistys. Hyvä johtajuus rakentuu yhdessä eikä se keskity yksilöpalvontaan. Rehtoriuden ei tarvitse olla maailman yksinäisin homma (työ, duuni, tehtävä, velvollisuus). Jokainen rehtori ansaitsee hyvän esimiehen.
  7. Ennakointi. Asiat, jotka voi ennakoida, kannattaa ennakoida. Ainakin turvallisuuteen liittyvät. Asiat, joita ei voi ennakoida, kannattaa silti ennakoida.
Hyvää ikuisesti uudistuvan koulutyön lukuvuotta kaikille.

Mitäs ajattelette?

MUUT sarjan viisaat ajatukset löydät blogin oikeasta palkista a) hae- gadgetista  hakusanalla viisaita ajatuksia  tai b) klikkaamalla tunnisteet gadgetista sana viisaita ajatuksia.

Ei kommentteja: