TÄLLAISELLA frisyyrillä löysin itsensi kansainvälisen ja jostain syystä Suomessa kovin kriittisenkin kritiikin kohteeksi joutuneen Saku Tuomisen vetämän hundED-hankkeen sivustoilla.
MINUA hundrED innostaa. Ilmassa on vähän samanlaista kutinaa kuin 90-luvun akvaarioprojektissa oli.
Hankkeen eettisyyttä epäilevät arvelevat, että mukaan lähtevien opettajien työn tulokset koituvat kauppamiesten hyväksi. Saku Tuominen vastasi mm. fb-sivuilla kritiikkiin. Hän totesi mm., että
HundrED- 100 koulua hankkeen (ks. https://hundred.fi/fi) tavoitteena on auttaa mm. Suomea pysymään opetuksen mallimaana myös tulevaisuudessa. 100 vapaaehtoista suomalaiskoulua tulee kokeilemaan kansainvälisesti kiinnostavia pedagogisia innovaatioita lukuvuonna 2016 - 2017. Ensimmäiset 75 koulua on jo valittu. Espoosta mukaan ovat (tähän mennessä ainakin) päässeet:
Hankkeessa kertynyt oppi ja parhaat menetelmät on luvattu antaa lahjana kaikille maailman opettajille. Hankkeesta syntyy verkkopalvelu, kirja, dokumenttielokuva sekä kansainvälisten seminaarien sarja. Se on osa Suomen itsenäisyyden satavuotisjuhlavuoden ohjelmaa vuonna 2017.
HANKKEEN tueksi on haastatteltu 100 koulutusasiantuntijaa ja vaikuttajaa ympäri maailman. Tiettävästi (vain?) yksi on kieltäytynyt: emeritus-professori Kari Uusikylä. Oikein harmi.
Haastatelluilta kysyttiin, kuinka koulutusta tulisi kehittää tulevaisuudessa, mikä on opettajan rooli, mitä taitoja nuorten tulisi koulussa oppia ja miten oppimista tulisi arvioida. Omat vastauksensa tulevaisuuden koulun kehittämiseksi ovat antaneet mm. Irmeli Halinen, Andy Hargreaves, Sanna Järvelä, Leena Krokfors, Kristiina Kumpulainen, Kirsi Lonka, Olli Luukkainen, Anthony MacKay, Sugata Mitra, Pekka Peura, Liisa Pohjolainen, Anneli Rautiainen, Ken Robinson, Pasi Sahlberg ja Jani Toivola. Haastattelut löytyvät netistä sekä videona että tekstinä. Kaikkia haastatteluja ei ole vielä julkaistu.
TOTTAKAI olin oikein otettu, kun myös minua haluttiin jututtaa. Minun kohdalleni osuivat seuraavat teemat:
https://hundred.fi/visiota/martti-hellstrom/martti-hellstrom
MINUA hundrED innostaa. Ilmassa on vähän samanlaista kutinaa kuin 90-luvun akvaarioprojektissa oli.
Hankkeen eettisyyttä epäilevät arvelevat, että mukaan lähtevien opettajien työn tulokset koituvat kauppamiesten hyväksi. Saku Tuominen vastasi mm. fb-sivuilla kritiikkiin. Hän totesi mm., että
"... emme ”kauppaa” mitään, annamme kaiken ilmaiseksi ja etenkään emme kauppaa ”kouluamme”, jota ei edes voi myydä. Haluamme ainoastaan kertoa maailmalle, kuinka hienoja asioita Suomessa tehdään."HANKE ei vastauksen mukaan tavoittele voittoa, ja sen missiona on kehittää, etsiä ja jakaa kouluja uudistavia innovaatioita – kaikkialta maailmasta kaikkialle maailmaan aidossa ”open source” -hengessä.
" Maailma on täynnä hienoja opetusalan innovaatioita ja koska Suomessa on yksi maailman hienoimmista koulujärjestelmistä, olisi sääli, jos suomalaiset osaajat eivät saisi markkinasta osaansa", Tuominen jatkaa. "Kaikissa tapauksissa kaikki oikeudet säilyvät opettajilla ja kouluilla ja innovaatiot jaetaan maksutta, ellei opettaja tai koulu itse toisin halua."Lähivuosien aikana tarkoitus on käynnistää vastaavanlainen HundrED –hanke useissa muissakin maailman maissa.
HundrED- 100 koulua hankkeen (ks. https://hundred.fi/fi) tavoitteena on auttaa mm. Suomea pysymään opetuksen mallimaana myös tulevaisuudessa. 100 vapaaehtoista suomalaiskoulua tulee kokeilemaan kansainvälisesti kiinnostavia pedagogisia innovaatioita lukuvuonna 2016 - 2017. Ensimmäiset 75 koulua on jo valittu. Espoosta mukaan ovat (tähän mennessä ainakin) päässeet:
- Espoon Steinerkoulu
- Etelä-Tapiolan lukio
- Kilonpuiston koulu
- Olarin lukio ja
- Saunalahden koulu
Hankkeessa kertynyt oppi ja parhaat menetelmät on luvattu antaa lahjana kaikille maailman opettajille. Hankkeesta syntyy verkkopalvelu, kirja, dokumenttielokuva sekä kansainvälisten seminaarien sarja. Se on osa Suomen itsenäisyyden satavuotisjuhlavuoden ohjelmaa vuonna 2017.
HANKKEEN tueksi on haastatteltu 100 koulutusasiantuntijaa ja vaikuttajaa ympäri maailman. Tiettävästi (vain?) yksi on kieltäytynyt: emeritus-professori Kari Uusikylä. Oikein harmi.
Haastatelluilta kysyttiin, kuinka koulutusta tulisi kehittää tulevaisuudessa, mikä on opettajan rooli, mitä taitoja nuorten tulisi koulussa oppia ja miten oppimista tulisi arvioida. Omat vastauksensa tulevaisuuden koulun kehittämiseksi ovat antaneet mm. Irmeli Halinen, Andy Hargreaves, Sanna Järvelä, Leena Krokfors, Kristiina Kumpulainen, Kirsi Lonka, Olli Luukkainen, Anthony MacKay, Sugata Mitra, Pekka Peura, Liisa Pohjolainen, Anneli Rautiainen, Ken Robinson, Pasi Sahlberg ja Jani Toivola. Haastattelut löytyvät netistä sekä videona että tekstinä. Kaikkia haastatteluja ei ole vielä julkaistu.
TOTTAKAI olin oikein otettu, kun myös minua haluttiin jututtaa. Minun kohdalleni osuivat seuraavat teemat:
- Opettaminen (Mitkä ovat tällä hetkellä keskeisiä haasteita opettajan työssä?)
- Oppiminen (Mikä on mielestäsi koulun tehtävä?)
- Arviointi (Suomessa puhutaan paljon Pisasta. Onko se mielestäsi hyvä asia vai pitäisikö koulutusta lähestyä ja kehittää muista lähtökohdista?)
- Johtaminen (Mikä tekee mielestäsi uudesta opetussuunnitelmasta maailman mittakaavassa erilaisen, rohkean tai kiinnostavan?)
- Ympäristöt (Millaisia ovat perinteisen luokkahuoneen haasteet? ja Miten näet digitalisaation merkityksen opetuksessa?
- Koulumuisto (Kerro oma rakkain koulumuistosi omilta kouluajoiltasi.)
- Toive 100 vuodelle (Seuraavan 100 vuoden aikana toivon…)
https://hundred.fi/visiota/martti-hellstrom/martti-hellstrom
Ei kommentteja:
Lähetä kommentti